سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با ادامه بحران اقتصادی و اجتماعی در اروپا که به تضعیف این قاره منجر شده است، جنبش‌های استقلال طلب در بلژیک، اسپانیا و انگلیس در حال قدرت گرفتن هستند.

قدرت یافتن جنبش های جدایی طلب در اروپا

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز در مقاله ای به قلم پل تیلور و رابرت - جان بارتونک، با اشاره به پیروزی فلاندرهای جدایی خواه در انتخابات محلی بلژیک و تظاهرات کاتالان های استقلال طلب اسپانیا، نوشت: جنبش های استقلال طلب در قاره اروپا در حال قدرت گرفتن هستند.

این گزارش با بیان اینکه در کمتر از سه هفته، سه منطقه در اروپا با اعلام اختلافات، آشکارا تمایلات جدایی طلبانه خود را ابراز کردند، افزوده است: جامعه خودمختار کاتالونیا قرار است 25 نوامبر (پنجم آذر ماه ) یک همه پرسی را برگزار کنند که ممکن است به پیروزی قاطع جدایی طلبان اتحاد و همگرایی منجر شود.

همچنین یکشنبه گذشته اتحاد نوین فلاماند که خواستار تقسیم کشور بلژیک است توانست در انتخابات شوراهای محلی در آنورس در شمال این کشور بیشتر کرسی های شورا را در اختیار بگیرد و بارت دی ویور رهبر این حزب نیز جای شهردار سوسیالیست این شهر را گرفت.

روز دوشنبه نیز آلکس سالموند رییس دولت منطقه خودمختار اسکاتلند با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس دیدار کرد که در آن دو توافقنامه شرایط برگزاری همه پرسی برای کسب استقلال امضا شد و قرار است سال 2014 برگزار شود که می تواند به پایان سلطه طولانی سیاسی انگلیس در اسکاتلند بیانجامد.

روبترز افزوده است: در حالیکه کشورهای اروپا هر روز بیش از پیش در زمنیه بودجه و اقتصاد تسلیم قدرت برتر اتحادیه اروپا می شوند، مطالبات و درگیری های منطقه ای که از قرن ها پیش در این قاره وجود داشته، شدت می گیرد .

در بحبوحه ریاضت های اقتصادی برخی از مناطق ثروتمند همچون منطقه مربوط به فلاندرها در بلژیک و کاتالونیا در اسپانیا با کمک مالی به بخش های فقیرتری مانند آندو لسیا (آندولس) و والونیا در اسپانیا و بلژیک، مخالف هستند.

هر چند که در آلمان گروههای جدایی طلب تهدیدی برای مهمترین قدرت اروپا محسوب نمی شوند، اما ثروتمندان منطقه باواریا این کشور نیز با توزیع برابر مالیات بر درآمد در ایالات مخالف هستند.

در ادامه گزارش آمده است : اختلافات قابل توجه میان جنبش های جدایی طلب سبب شده است افزایش احساسات جدایی طلبانه الزاما به تشکیل کشورهای جدید در اروپا منجر نشود

رویترز با بیان اینکه این گروهها از حمایت قاطع مردمی برخوردار نیستند، نوشت: برای نمونه، سال ها است که حدود 30 تا 40 درصد مردم از استقلال اسکاتلند حمایت می کنند. همچنین نظرسنجی ها در اسپانیا نشان می دهد حدود 43 درصد مردم کاتالونیا خواستار جدایی و 41 درصد مخالف استقلال هستند.

در همین حال، کاتالونیا رفتار متناقضی را پیش گرفته است. این بخش از سویی از دولت مرکزی برای پرداخت بدهی های خود تقاضای کمک کرده و از سوی دیگر برای جدایی تلاش می کند.

آرتورو ماس رییس دولت کاتالونیا معتقد است: ایالت ما پول زیادی را روانه اسپانیا می کند و خود از آن بی بهره می ماند. این بخش در صورت استقلال می تواند، خدمات بهتری را در زمینه خدمات درمانی و حمایت های اجتماعی به شهروندان ارائه دهد و در غیر این صورت، دوام نمی آورد.

در ادامه گزارش رویترز آمده است: پیروزی استقلال طلبان اسپانیا در همه پرسی آتی که مادرید آن را غیر قانونی می خواند، می تواند به مذاکره با دولت برای استقلال بودجه ای منجر شود.

الکس سالموند از اسکاتلند و بارت دی ویویر از بلژیک نیز به خوبی توانسته اند از نارضایتی روز افزون مردم از احزاب سنتی برای هدایت گروه های جدایی طلب از حاشیه و وارد کردن آنها به جریان سیاسی بهره ببرند.

رویترز نوشته است: ظهور جنبش های جدایی طلب در اروپا از تغییر نسل در جهان سیاسی حکایت دارد. این گروه ها شامل حزب سبز، راستگرایان افراطی و بدبین ها اروپایی، احزاب مخالف مهاجرپذیر و نیز ملی گرایان، حیات سیاسی خود را در مجالس منطقه ای و محلی تجربه کرده اند .

در پایان این گزارش آمده است: سیاست تمرکز زدایی در پیش گرفته شده از سال های 1970، روحیه استقلال طلبی را تقویت کرده ولی کشورها را از خطر و تهدید فروپاشی و تقسیم دور نگهداشته است.در امان بمانند.

کد خبر 188094
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز