ساوه: سنگینی بار، شاخه‌های جوان درختان چهار و پنج‌ساله را خم و دسترسی به میوه‌های خون‌چکان را راحت‌تر کرده است.

باغ انار

تا چشم کار می‌کند انارهای صورتی، قرمز و سیاه‌رنگ با پوست ترک‌خورده است که از دور چون ریسه‌های درخشان چشمک می‌زند و زیر آن ریسه‌های آویخته مردان و زنانی پیر و جوان سبد در دست با ظرافت برای آنکه بر دل زخم‌خورده انارهای شکفته زخمی دیگر ننشیند با نوازش، اما تند و سریع میوه‌ها را از شاخه چیده و در سبدها می‌نهند‎.

به گزارش ایلنا، از خلال انگشتان زبر و خشن شده، قطره‌های سرخرنگ گاه و بیگاه روان است. به راحتی مشخص نمی‌شود که آن قطره‌ها آب چکان دانه‌های یاقوتی است یا زخمه‌های پوست نازک‌شده دست کارگر و باغبان زحمتکش. هرچه هست نشان از قلب خونین انار یا دل کشاورز پیر دارد‎.

آفت کرم گلوگاه

باغدار نمونه که سال گذشته محصول انارهای باغ ۳۰ هکتاری او رتبه اول کشور را به‌دست آورده و به قول خودش نسل اندر نسل تولیدکننده انار بوده‌اند، در حکایت انار و خون می‌گوید: هرچه بیشتر رنج بکشی و تلاش کنی محصول انار پرخون‌تر و قرمزتر می‌شود. انار حس دارد و می‌فهمد هرچه طولانی‌تر بر شاخه نگهش داری و بهتر مراقبتش کنی، دانه چوبی دلش نرم‌تر و پرآب‌تر می‌شود؛ چون خوب می‌فهمد چه زحمت‌ها برایش کشیده شده. تنها انار است که با دل زخمی‌اش از دل پرخون باغبان خبر دارد‎. این باغدار زحمتکش که ۴۱ سال دارد در کنار سرمازدگی و خشکسالی (بلایای طبیعی) کرم گلوگاه را مهم‌ترین آفت انار می‌داند و می‌گوید: از بلایای طبیعی گریزی نیست اما کرم گلوگاه در سه‌مرحله هنگام شکوفه‌بودن، پس از رسیدن و نیز انبار میوه‌ها به آنها آسیب می‌زند‎. ‎ نوپا می‌گوید: چون کرم در میوه نفوذ می‌کند نمی‌توان با سمپاشی آن را از بین برد و در این‌باره جهادکشاورزی تنها سازمانی است که می‌تواند با شیوه‌های علمی به تولیدکننده برای رفع یا کاهش آسیب وارده ناشی از کرم گلوگاه کمک کند اما سال‌هاست که اتفاق چندان مهمی در این زمینه نیفتاده است‎.

خسارات قبلی پرداخت نشده

باغدار نمونه خسارات ناشی از خشکسالی و سرمازدگی را که باید از ردیف اعتبارات تعریف شده پرداخت شود تنها حمایت دولتی می‌داند که می‌تواند کمر خمیده باغبان را راست نگه دارد‎. او از سرمازدگی و خشکسالی‌سال‌های ۸۶ و ۸۷ که ۱۰۰ درصد باغ‌های ساوه را از بین برد و باغداران را در سوگ سیاه پوش کرد، با آهی عمیق یاد می‌کند و می‌افزاید: پس از چهارسال هنوز یک صدم خسارات وارده پرداخت نشده است‎.

به گفته او خسارات وارده به باغش یک میلیارد تومان بوده که صندوق بیمه کشاورزی بعد از چهارسال فقط ۲۰۰ هزار تومان بابت این خسارت‌ها پرداخت کرده است و او و دیگر باغداران از پولی که در نتیجه سوزاندن درختان خشکیده از سیاهی زغال به‌دست آوردند، چهارسال به امید به بار نشستن نهال‌های جدید زندگی را سپری کرده‌اند و در این مظلومیت فراموش شده صندوق بیمه کشاورزی به هر باغدار به ازای هر هکتار بین ۱۰ تا ۳۰هزار تومان بابت میلیاردها تومان خسارت پرداخت کرده است!‎

نبود حمایت و بازار داغ دلالان

او می‌گوید: دلالان، انار پیش‌رس را کیلویی ۱۳۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان سر باغ می‌خرند و همین میوه را چندین برابر به مصرف‌کننده می‌فروشند‎. به گفته نوپا صادرات انار در این سال‌ها بسیار کم‌شده و از ۳۰ به پنج درصد رسیده اما عواید همین رقم صادرات هم به آنها نمی‌رسد. دلال‌هایی که ارتباطات خاصی با برخی از شبکه‌ها دارند انار را کیلویی ۱۸۰۰ تومان از باغدار می‌خرند و همان انار را با قیمت ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان در کشورهایی مثل ژاپن به فروش می‌رسانند؛ یعنی در یک روز سود یک سال باغدار را به جیب می‌زنند‎. ‎ او می‌افزاید: احداث پایانه صادراتی که چهار سال است معطل مانده می‌تواند کمترین حمایت دولت در کوتاه کردن دست واسطه‌ها باشد‎.

میدانداری دلالان در جشنواره ها

تولیدکننده انار در شهر قم که به گفته خودش بچه ساوه است و در حال حاضر در قم باغدار انار است به سودجویی دلالان و کسب پول‌های بادآورده توسط آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته در جشنواره انار ساوه چشممان به انارهای ترکیه هم روشن شد‎!‎

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی می‌گوید: از ۹۳۶۵ هکتار سطح زیرکشت این محصول در استان، سالانه ۱۳۵ هزار تن انار برداشت می‌شود و ۵۸۰۰ بهره بردار از آن سود می‌برند. ‎علی اصغر زارعی احداث پایانه صادراتی را وظیفه سازمان بازرگانی (همان صنعت، معدن و تجارت کنونی) می‌داند و می‌افزاید: مدت چهار سال است که جهاد سازندگی زمینی را به همین منظور به تعاونی باغداران داده و مشکلات آب و تملک آن هم رفع شده است، پس باید از این وزارتخانه پرسید که چرا تاکنون اقدامی برای ساخت پایانه و آموزش بازاریابی باغداران نشده است؟

مسئول روابط عمومی بانک کشاورزی استان مرکزی ضمن رد ادعای تولیدکنندگان مبنی بر پرداخت نشدن خسارات سرمازدگی سال‌های ۸۶ و ۸۷ می‌گوید: مبلغ بیمه براساس سطح زیرکشتی که کشاورز بیمه می‌کند پرداخت می‌شود و اگر باغداری ادعای خسارت میلیاردی دارد کوتاهی از سوی خودش بوده که با داشتن باغ چند هکتاری سطح زیرکشت کمتری را بیمه کرده است‎. ‎ او احتمال گریز از پرداخت حق بیمه را دلیل عدم اعلام سطح زیرکشت از سوی کشاورزان می‌داند و مدعی است که اسناد پرداخت‌ها در واحد بیمه موجود است‎.

کد خبر 188019

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز