سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد: خروج دریاچه ارومیه از شرایط بحرانی ازجمله مهم‌ترین اولویت‌های اجرایی دولت است.

به گزارش ایلنا، سیدجواد محمودی در سومین جلسه کارگروه مدیریت پایدار منابع آب و کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه که با حضور مدیران اجرایی سازمان‌های جهادکشاورزی، آب منطقه‌ای و محیط‌زیست استان‌های آذربایجان‌غربی، شرقی و کردستان در محل سازمان جهادکشاروزی آذربایجان غربی برگزار شد گفت: خروج دریاچه ارومیه از شرایط بحرانی ازجمله مهم‌ترین اولویت‌های اجرایی دولت است. وی افزود: به همین منظور دولت برنامه‌های جامعی را در قالب سند مدیریت دریاچه ارومیه تدوین کرده که در حال اجراست و باید با تسریع در اجرای اقدامات پیش‌بینی شده، در کوتاه‌مدت شرایط دریاچه را از وضعیت بحرانی خارج ساخت.

محمودی با بیان اینکه با کاهش بارندگی‌ها و مصرف بیش از حد از منابع زیرزمینی آب، میزان آب ورودی به دریاچه بسیار کاهش یافته است، عنوان کرد: جلوگیری از توسعه بی‌رویه اراضی کشاورزی، مدیریت مصرف آب با اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در اراضی آبی ، ساماندهی چاه‌های غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و بارورسازی ابر‌ها ازجمله راهکارهای کوتاه و میان‌مدت برای نجات دریاچه است ضمن اینکه باید با آگاه‌سازی‌ کشاورزان مشارکت آنان را برای اجرای پروژه‌های مدیریت مصرف آب افزایش داد. سرپرست سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی هم در این جلسه گفت: تغییر الگوی کشت و اجرای طرح آبیاری تحت فشار از برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی برای مدیریت مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

مختاری افزود: در حال حاضر طرح رعایت الگوی کشت در ۱۲۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان نقده در حال انجام است و سال آینده با تکمیل این مطالعات در سایر مناطق استان، ارقام زراعی مناسب برای هر منطقه شناسایی و با معرفی آن به کشاورزان از سال۹۳ این طرح در تمامی مزارع استان اجرایی خواهد شد. وی اصلاح شیوه‌های آبیاری در مزارع استان را از دیگر برنامه‌های سازمان عنوان کرد و ادامه داد: از ۱۸۳هزار هکتار اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تا‌کنون ۲۱هزار هکتار به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده‌اند. در ادامه این جلسه مشاوران و کار‌شناسان شورای منطقه‌ای مدیریت دریاچه ارومیه گزارشی از آخرین وضعیت مطالعات طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با موضوع مدیریت ریسک خشکسالی دریاچه ارومیه، طرح افزایش منابع آب با استفاده از پوشش‌های پلاستیکی رواناب‌ساز در شوره‌زارهای اطراف دریاچه، تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز و طرح بارورسازی ابر‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارائه کردند.

کد خبر 188008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز