چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

علی اصغر محمدی: همواره در آستانه برگزاری آزمون‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، برخی از مؤسسات و آموزشگاه‌های کنکور با انجام تبلیغات اغوا کننده و دادن وعده‌های واهی از قبیل قبولی صددرصد تضمینی، فروش سئوالات و تست های احتمالی کنکور و با شگردهای خاص، اقدام به فریب داوطلبان و خانواده‌های آنها و اخذ مبالغی هنگفت به صورت غیرقانونی می‌کنند.

این روزها و در حالی که ثبت‌نام دوره‌های فراگیر دانشگاه پیام نور تا 20 فروردین ادامه دارد، تبلیغات مؤسسات غیرمجاز تحت عناوین دوره‌های فراگیر دانشگاه پیام نور، دانشگاه بدون آزمون و ...، افزایش یافته و برگه‌های تبلیغاتی و دفترچه‌های ثبت‌نامی آنها در سطح شهر و اطراف مراکز پستی توزیع می‌شود.

پیش از این مسؤولان دانشگاه پیام نور بارها تاکید کرده اند که به هیچ سازمان و موسسه خصوصی مجوز ‌نام نویسی و برگزاری دوره‌های فراگیر را نداده و نسبت به سوءاستفاده از این موسسات هشدار دادند.

این در حالی است که‌ فعالیت مؤسسات آموزشی دارای مجوز شامل برگزاری دوره‌های کمک آموزشی و کلاس های تقویتی است و هیچ مؤسسه‌ای نمی‌تواند قبولی داوطلبان را در دوره های فراگیر دانشگاه تضمین کند.

در همین حال مدیر کل دفتر ارزیابی و نظارت وزارت علوم، از تعطیلی 50 موسسه آموزش عالی آزاد غیرمجاز با هماهنگی نیروی انتظامی خبر داد و گفت: به 5 موسسه غیرانتفاعی نیز اخطار تعطیلی داده شده است.

رضا عامری افزود: تشکیل شعبه ویژه و قاضی که در این زمینه تخصص داشته باشد، اولویت‌هایی است که وزارت علوم برای تسریع در جلوگیری از فعالیت موسسات غیرمجاز در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه وزارت علوم خواهان واگذاری برخی موارد قانونی در برخورد با موسسات آموزش عالی غیرمجاز به این وزارتخانه است، گفت: بدین وسیله با تشخیص غیر قانونی بودن یک موسسه حکم تعطیلی آن به سرعت صادر  و موسسه با حکم وزارت علوم تعطیل می شود.

مدیر کل دفتر ارزیابی و نظارت وزارت علوم افزود: در حال حاضر فرایند تعطیلی این گونه موسسات طولانی است به گونه‌ای که درخواست تعطیلی از طریق معاونت حقوقی وزارت علوم به قوه قضائیه ارائه می‌شود و حکم تعطیلی پس از زمانی طولانی از سوی دستگاه‌های قضایی صادر می‌شود.

همچنین برخی از این مؤسسات  خود را به نوعی وابسته به سازمان سنجش معرفی می‌کنند ،در حالی که سازمان سنجش آموزش کشور بارها هرگونه ارتباط و همکاری خود را به هر نوع و شکلی با این مؤسسات به شدت تکذیب کرده و به کنکوری ها و خانواده‌ها هشدار داده است که فریب  تبلیغات  مؤسسات غیرمجاز را نخورند.

از سوی دیگر علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این باره  گفت: باید خلأهای قانونی برخورد با آموزشگاه‌ها و مراکز غیرمجاز آموزش عالی شناسایی شود و در  زمینه تصویب قوانین مورد نیاز، کمیسیون آموزش مجلس آمادگی لازم را دارد. وی از بررسی قوانین برخورد با مراکز آموزشی غیرمجاز خبر داد و گفت: باید خلأ‌های قانونی شناسایی و دلایل ارائه احکامی همچون حکم دانشگاه هاوایی مشخص شود.

همچنین معاون حقوقی و پشتیبانی وزارت علوم گفت: قوانین دست و پا گیر برخورد با مراکز آموزشی غیرمجاز باید حذف شوند.

سید محمد حسینی با اشاره به اینکه بر اساس قانون وزارت علوم موظف است  به مراکز آموزشی غیرمجاز اخطار تعطیلی دهد، افزود: ارائه اخطار به مراکز آموزشی غیرمجاز برخورد با این مراکز را چندین ماه به عقب می‌اندازد.

در همین حال مشاور قضایی دادستان کل کشور بر نظام ‌مند شدن نظارت بر آموزشگاه‌های کنکور تاکید کرد. مشاور قضایی دادستان کل کشور نیز چندی پیش در نشست بررسی تخلفات موسسات علمی و آموزشی غیر مجاز بر لزوم نظام ‌مند ‌شدن امر بازرسی و نظارت بر فعالیت موسسات و آموزشگاه‌های کنکور تاکید کرد.

حسین ذبحی در این نشست بر لزوم برخورد قاطع با موسسات و آموزشگاه‌هایی که  مجوز فعالیت از نهادها و مراجع متولی امر دریافت نکرده‌اند، تاکید کرد و افزود: دسته‌ای از این موسسات مجوز فعالیت دارند ولی در زمینه‌ای غیر از موضوع مجوز خود فعالیت می‌کنند ( موسسات مجاز که مرتکب تخلف شده‌اند)؛ به طور مثال از آموزش و پرورش مجوز برگزاری کلاسهای تقویتی گرفته‌اند و در کنار آن به آموزش موسیقی و زبان هم می‌پردازند که باید فعالیت این موسسات در شاخه یا شاخه‌های غیرمرتبط متوقف شود.

همچنین مدیر کل آموزشهای آزاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره گفت: حدود 70  موسسه آموزش عالی آزاد به صورت مجاز و قانونی در کشور فعالیت می‌کنند.

دفتر آموزشهای آزاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیش از این با هشدار نسبت به تشدید فعالیت موسسات غیرقانونی در زمینه آموزش عالی، اعلام کرده بود: برگزاری هر نوع کلاس تقویتی آموزش عالی همانند کلاس های آمادگی آزمون های کاردانی به کارشناسی، آمادگی آزمونهای کارشناسی ارشد و تقویتی دانشگاه پیام نور، صرفا در موسسات آموزش عالی آزاد مصوب وزارت علوم امکان‌پذیر است و این موسسات موظفند نسخه‌ای از موافقت‌نامه قطعی و مجوز برگزاری دوره‌های خود را در محل مناسبی در معرض دید کاربران نصب کنند.

به گفته علیرضا علی احمدی رئیس دانشگاه پیام‌نور این دانشگاه  برای برگزاری دوره های دانش پذیری برای هیچ موسسه خصوصی مجوز صادر نکرده است و وزارت علوم نیز در صورتی که در گذشته این مجوز را به معدودی از موسسات ارائه کرده اکنون  این مجوز را لغو نموده است.

وی تاکید کرد: دانشگاه پیام نور به شیوه سراسری و فراگیر اقدام به جذب دانشجو می‌کند که تمامی امتحانات توسط سازمان سنجش و به صورت یکسان برگزار می‌شود و پذیرفته‌شدگان این دوره‌ها مدرکی یکسان دریافت می‌کنند.

کد خبر 18797

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز