همشهری آنلاین: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که افسردگی بیش از هر اختلال روانی دیگری بر انسان‌ها تأثیرگذار و شایع‌ترین اختلالات روانی در عصر حاضر است

افسردگی؛ شایع‌ترین اختلال روانی قرن حاضر

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان بهداشت جهان اعلام کرده است که گرچه بیماری افسردگی یک بیماری قابل درمان است اما شش نفر از هر 10 نفر مردم دنیا که در آمریکای لاتین و کارائیب افسردگی دارند به دنبال درمان مورد نیاز خود نیستند.

افسردگی بر بیش از 350 میلیون نفر از مردم با سنین مختلف در سراسر جهان تأثیر گذار است به طوری که 5 درصد از بزرگسالان آمریکای لاتین و کارائیب به این بیماری مبتلا هستند.

براساس اعلام جورج رودریگز مشاور ارشد سازمان بهداشت جهانی و سازمان بهداشت آمریکا، افسردگی اختلالی است که می‌تواند هرکسی را در یک نقطه از زندگی خود تحت تأثیرقرار بدهد و افراد باید براین اساس به دنبال درمان اجتماعی و روانشناختی متناسب باشند.

وی افزود: علاوه بر این که افسردگی فرد بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد، خانواده و جامعه اطراف وی را نیز متأثر می‌کند. در بدترین شرایط، این بیماری می‌تواند به خودکشی منتهی شود. هر ساله تقریبا یک میلیون نفر در دنیا اقدام به خودکشی می‌کنند و این امر برحسب مسائل اقتصادی می‌تواند هزینه‌های قابل توجهی را برای خانواده‌ها و دولت‌ها داشته باشد.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، بین 60 تا 65 درصد از افرادی که افسردگی دارند از درمان مناسب برخوردار نمی‌شوند و همچنین فقدان خدمات مناسب و افراد تحصیل کرده در این بخش به ویژه در بخش مراقبت‌های اولیه و همچنین برچسب اجتماعی همراه اختلال روانی را می‌توان دیگر موانعی دانست که فرد را از دسترسی به درمان مناسب باز می‌دارد.

سازمان بهداشت جهانی اضافه کرده است: افسردگی در زنان شایع‌تر از مردان است، از هر 10 مادر در کشورهای درحال توسعه دو تا چهار نفر طی بارداری و پس از تولد بچه به افسردگی مبتلا می‌شوند.

رودریگز توضیح داد: اگر این بیماری در زمان مناسب و به طور شایسته درمان شود وضعیت بیمار در آینده بهبود می‌یابد. افسردگی می‌تواند خفیف، متوسط و یا شدید باشد و عوامل آن می‌تواند تعامل‌های پیچیده اجتماعی، عوامل روان شناختی و یا زیستی باشد. این درحالی است که باید این ایده فراموش شود که تمام انواع افسردگی نیازمند درمان دارویی است. افسردگی‌های خفیف و حتی متوسط را می‌توان با حمایت‌های اجتماعی و خانوادگی، روان درمانی مختصر و سایر انواع مداخله‌های روانشناسی که توسط پزشکان فراهم می‌شود درمان کرد.

کد خبر 187866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز