همشهری آنلاین: اعطای جایزه صلح نوبل از سوی اعضای کمیته اعطای این جایزه به اتحادیه اروپا با انتقاد محافل سیاسی جهان مواجه شده است.

به گزارش ایرنا،انتخاب پرسش برانگیز اتحادیه اروپا به عنوان برنده جایزه صلح نوبل 2012 از سوی کمیته گزینش این جایزه، با واکنش های شدیدی از سوی برخی نمایندگان احزاب سیاسی آلمان از جمله چپ ها و همچنین رسانه های همفکر با این جریان سیاسی در این کشور مواجه شده و به باد انتقاد گرفته شد.

به اعتقاد منتقدان اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا،این اتحادیه به خاطر سیاست های جنگ طلبانه اش در عرصه بین المللی به هیچ عنوان مستحق و لایق دریافت جایزه نوبل نبوده است و بسیاری از اعضای این اتحادیه که عضویت درسازمان نظامی ناتو را یدک می کشند به طور طبیعی نمی توانند و نباید صلح طلب تلقی شده و بخاطر آنچه فعالیت های صلح طلبانه خوانده شده،جایزه جهانی بگیرند.

خانمˈاینگه هوگرˈ یک نماینده حزب چپ ها در پارلمان آلمان با انتقاد شدید از این انتخاب،اتحادیه اروپا را مروج فقر، بدبختی و جنگ در جهان معرفی کرد و گفت: اعطای جایزه نوبل به این اتحادیه تعجب آور بود.

هوگر که سخنگویی امور کاهش تسلیحاتی حزب چپ ها در پارلمان آلمان را برعهده دارد،افزود: بعد از اینکه جایزه صلح نوبل به باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا اعطا شد،وی کشور خود را بیشتر و بیشتر در جنگ افغانستان و همچنین حملات ویرانگر با هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان دخیل کرد،امروز هم در کمال تعجب اتحادیه اروپا جایزه صلح نوبل گرفته و شاید کمیته نوبل در تصمیم بعدی این جایزه را به ناتو تقدیم کند.

در همین رابطه،ˈوولفگانگ گرگهˈ دیگر هم حزبی خانم هوگر و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس این کشور ضمن تایید سخنان وی به دخالت های نظامی اتحادیه اروپا در مناقشات بین المللی اشاره کرده و گفت: درست است که شاید اتحادیه اروپا در سیاست داخلی خود به دنبال برقراری صلح باشد اما درمورد سیاست خارجی، عملکرد آنها در رابطه با مناقشات بین المللی با این انتخاب در تناقض آشکار است.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا علاوه بر مداخله های نظامی بین المللی،مسوولیت بسیار بزرگی درقبال چپاول گرایی اقتصادی در جهان نیز برعهده دارد و تصمیم کمیته نوبل برای اعطای جایزه صلح به اتحادیه اروپا هم راستا با تصمیم سوال برانگیز اعطای این جایزه به باراک اوباما رییس جمهور آمریکا بود که هیچ موفقیتی در پیشبرد صلح خاورمیانه نداشت و سیاست های جنگی اش وضعیت خاورمیانه را با بحران مواجه کرد.

وولفگانگ در ادامه خاطرنشان کرد: برای دریافت جایزه صلح نوبل نامزدهای مستحق تر و شایسته تری از اتحادیه اروپا وجود داشت که کمیته نوبل می بایست برای اعطای این جایزه آنها را بیشتر مورد توجه قرار می داد.

ˈکاتیا کیپینگˈ رییس حزب چپ های آلمان نیز در همین رابطه، اعظای جایزه نوبل به اتحادیه اروپا را خنده دار خواند و گفت: این واقعا مسخره است که یکی از بزرگترین کارخانه های تولیدکننده تسلیحات جهان جایزه صلح نوبل دریافت کند.

وی در عین حال از اتحادیه اروپا خواست حال که به دریافت این جایزه مفتخر شده،این جایزه بین المللی را بهانه قرار دهد تا به واسطه آن ممنوعیت صادارت تسلیحاتی به کشورهای مختلف جهان را به مرحله اجرا گذارد.

در همین راستا، ˈزابینه لوزینگˈ دیگر عضو حزب چپ ها در پارلمان آلمان،به ماموریت های نظامی و دخالت های بین المللی اتحادیه اروپا در خارج از مرزهای این اتحادیه اشاره کرد و گفت: اروپا که برنده جایزه صلح نوبل سال 2012 شده،در حال حاضر در بیش از 12 ماموریت نظامی بین المللی دنیا دخالت مستقیم دارد.

لوزینک همچنین مخالفت شدید حزب متبوعش با تشکیل ارتش واحد اروپایی را مورد تاکید قرار داده و با مغایر خواندن تشکیل این ارتش با معیارهای اعطای جایزه صلح نوبل،خواستار کنترل بیشتر تسلیحاتی از سوی این اتحادیه شد.

انتخاب اتحادیه اروپا به عنوان برنده جایزه صلح نوبل درحالی انجام شده که از بین 10 کشور اول صادر کننده تسلیحات نظامی به جهان،هفت صادر کننده را کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکیل می دهد و در این میان آلمان مقام سوم صادرات تسلیحاتی در جهان را به خود اختصاص داده است.

لوزینگ در همین رابطه به کشته شدن هزاران نفر از آوارگانی که بنا به دلایل مختلف متقاضی ورود به اتحادیه اروپا هستند،طی سالهای گذشته اشاره کرده و از این وضعیت به عنوان یک نقطه منفی برای این اتحادیه نام برد که با فعالیت های بشر دوستانه و صلح طلبانه مغایر است.

ˈ دیتر دمˈ سخنگوی فراکسیون چپ در رابطه با امور اروپا، نیز با تبریک تمسخر آمیز به اتحادیه اروپا به خاطر دریافت این جایزه،گفت: این اتحادیه به خاطر ماموریت های غیر قانونی و لشگر کشی های نظامی خود از جمله در یوگسلاوی و لیبی، جایزه صلح نوبل دریافت کرده است.

ˈسویم داگدلنˈ عضو کمیسیون سیاست خارجی فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان نیز با عجیب و غیرقابل باور خواندن اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا،گفت: این جایزه باید به کسانی داده می شد که به معنای واقعی دنبال صلح بوده اند و بخاطر این اقدام خود با محدودیت های قضایی و قانونی مواجه شده اند.

وی افزود: این جایزه نباید به کسی تعلق گیرد که سعی کرده با ابزار جنگ بدنبال تحقق اهداف خود و برقراری نظم جهانی آنطوری که می خواهد باشد.

این انتخاب همچنین با واکنش تند برخی از رسانه های آلمان مواجه شد که در همین رابطه، روزنامه یونگه ولت در سرمقاله روز شنبه خود با عنوان ˈجایزه نوبل برای سرهنگ کلاینˈ، این انتخاب را به باد انتقاد گرفت.

سرهنگ کلاین،نظامی آلمانی بود که در سال 2009 در عملیات نظامی افغانستان دستور بمباران دو تانکر حامل نفت در ایالت قندوز را صادر کرد که این حمله موجب کشته شدن بیش از 140 نفر و مجروح شدن صدها نفر از مردم غیر نظامی این ایالت شد.

این نظامی آلمانی نه تنها به خاطر دستور خود برای این کشتار بی رحمانه مواخذه نشد، بلکه این روزها خبر از ارتقای درجه وی از سوی ارتش آلمان نیز به گوش می رسد.

در سرمقاله یونگه ولت در این رابطه می خوانیم،جایزه صلح نوبل 2012 درحالی به اتحادیه اروپا اختصاص یافته که حضور این اتحادیه در جنگ های تهاجمی غیرقانونی در نقاط مختلف جهان، نظامی گرایی در سیاست خارجی اتحادیه و همچنین موظف کردن اعضای آن برای افزایش توان تسلیحاتی را شاهد هستیم.

روزنامه تاگس سایتونگ نیز در سرمقاله خود،ضمن انتقاد شدید از اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا،می نویسد: نکته جالب در تعلق جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا این است که این جایزه در کشوری اعطا شد( نروژ) که هیچوقت تمایل به عضویت در اتحادیه اروپا نداشته است.

این روزنامه در ادامه مطلب خود می نویسد: نام اتحادیه اروپا همیشه مرگ هزاران آفریقایی آواره و متقاضی پناهندگی در دریای مدیترانه و همچنین ناکامی بسیار بزرگ در ممانعت از بروز جنگ های یوگسلاوی در دهه 90 این قاره و ناکامی در جلوگیری از اولین نسل کشی در خاک اروپا بعد از جنگ جهانی دوم را در اذهان زنده می کند.

ˈ لودویگ واسالˈ تحلیلگر آلمانی مسائل بین المللی نیز با انتشار مطلبی در سایت آلمانی زبان فلسطین،از جمله کسانی است که اهدای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا را به استهزاء گرفته و آن را یک طنز واقعی خوانده است.

واسال می نویسد: اوباما بعد از دریافت این جایزه، جنگ طلب تر از قبل شد و با گسترش حملات هوایی با هواپیماهای بدون سرنشین فهرستی از قتل های هدفدار را تهیه و به مرحله اجرا گذاشت.

این تحلیلگر در ادامه می نویسد: امروز نیز آنچه به عنوان بزرگترین جنبش صلح در جهان خوانده می شود،این جایزه را دریافت کرده با اینکه همه می دانند چندین عضو این اتحادیه در جنگ های نئو استعمارگرانه از جمله در افغانستان، عراق ، لیبی و سوریه دخیل هستند.

واسال در ادامه می افزاید: اتحادیه اروپا درست زمانی این جایزه را دریافت کرده که واحد پولی یورو در آستانه فروپاشی است و اعتراض های مردمی در کشورهایی همچون یونان به سیاست های ضد انسانی و تحمیلی در حوزه اقتصاد نشان می دهد که رهبران اروپایی از سوی مردم این کشورها مورد تایید نیستند.

این تحلیلگر آلمانی در پایان می نویسد:این جایزه به جای اتحادیه اروپا باید به کسانی اختصاص می یافت که جنایت های بزرگ و غیر انسانی آمریکایی ها در عراق را افشا کردند زیرا این جایزه می توانست برای اینگونه اشخاص،تکریم شجاعت و عزت انسانی باشد.

تایم: کمیته جایزه صلح نوبل بار دیگر اسباب مضحکه در جهان شد

 نشریه تایم آمریکا نوشت: کمیته جایزه صلح نوبل، یک بار دیگر استعداد ذاتی اش را برای خلق یک ˈکمدیˈ به اثبات رساند و ˈاتحادیه اروپاˈ را دارنده جایزه صلح نوبل سال 2012 معرفی کرد.

تایم روز شنبه در یادداشتی به قلم ˈکاترین مایرˈ با انتقاد شدید از اعطای ˈجایزه صلح نوبلˈ 2012 به اتحادیه اروپا، افزود: اصلی ترین عنصر خلق یک کمدی، مساله زمان است و در مورد کنونی، هیچ عنصری گزنده تر از ˈزمانˈ اعطای آن نیست.

در ادامه این مطلب آمده است: 30 دقیقه پیش از اعلام رسمی خبر اعطای این جایزه از سوی کمیته اعطا کننده ، خبر آن در شبکه توئیتر منتشر شد و موجی از پیامهای استهزاء آمیز را در این شبکه برانگیخت. برخی نیت واقعی اعطای جایزه به اتحادیه اروپا را دلقک بازی کمیته نزد اتحادیه بابت سیاست های اقتصادی اش خواندند تا موجبات مسرت و غرور آن را برانگیزد و گروهی هم عنوان کردند، شاید آلمان همه این جایزه افزون بر یک میلیارد دلار را به تنهایی به جیب بزند و پشیزی به یونان ورشکسته ندهد.

البته اگر منصفانه نگاه کنیم ، انتخاب فردی واجد شرایط دریافت ˈجایزه صلح نوبلˈ امر چندان ساده ای نیست. امسال این کمیته ناگزیر بود از میان 231 نامزد که 188 تن حقیقی و 43 تن سازمان و نهاد ها بودند، یکی را انتخاب نماید.

این کمیته طبق استدلال خود آنگونه که در اطلاعیه عنوان کرده است، ˈاتحادیه اروپاˈ و پیشروان آن را به دلیل ˈشش دهه اشاعه صلح و آشتی، دموکراسی و حقوق بشر در اروپاˈ شایسته دریافت ˈجایزه صلح نوبلˈ دانسته است.

این کمیته در بیانیه خود اشاره کرده که از سال 1945، همه افراد وسازمانهایی که در ایجاد صلح میان آلمان و فرانسه (پس از جنگ جهانی دوم) نقش داشته اند، جایزه صلح نوبل را دریافت کرده اند. در عرض 70 سال گذشته، دو کشور در سه جنگ مقابل هم قرار گرفته اند اما امروز حتی فکر جنگ میان این دو قابل تصور نیست.

تایم در توضیح مردود بودن فرضیات کمیته جایزه نوبل استدلال می کند: همه این حقایق که کمیته بر آن صحه می گذارد اهمیت دارد، اما نکته این است که امروز، زمان دیگری است. دقیقاˈ در روزی که برنده ˈجایزه صلح نوبل 2012 ˈمعرفی می شود ، همه سازمان های خبری جهان از هتاکی های ˈکریستین لاگاردˈ رییس فرانسوی صندوق بین المللی پول و وزیر سابق دارایی فرانسه با ˈوولفگانگ شوبلˈ وزیر دارایی آلمان خبر و گزارش دادند.

نشریه آمریکایی ادامه داده است: در این دعوا، لاگارد هشدار می دهد که تاکید هرچه بیشتر بر سیاست اقتصادی ˈریاضت طلبیˈ مشکلات منطقه یورو را عمیق تر خواهد کرد .

شوبل هم در واکنش به این اظهارنظر با برافروختگی خشم آلود پاسخ داد: گویا می خواهید بر فراز قله کوهی بلند صعود کنید، اما یکباره متوجه می شوید در حال پایین آمدن هستید ، خوب معلوم است که با این شیوه راه رفتن، کوه در نظرتان بزرگ و بزرگتر جلوه می کند.

تایم نوشته است: ارزیابی کمیته صلح نوبل، غلط است. اتحادیه اروپا کمترین نقشی در حل و فصل و آشتی در خصومت ها و منازعات ایفا نکرده است. این اتحادیه نتوانست مانع وقوع جنگ بوسنی شود که در تاریخ اتحادیه یکی از مهمترین منازعات بوده است و نه تنها هیچ نقشی در خاموش کردن شعله این جنگ ایفا نکرد، بلکه درتحولات پس از آن هم، کمترین تاثیری نداشت.

نشریه آمریکایی ادامه داده است: استدلال مردود کننده دیگر، مربوط به زمان اعطای جایزه است که اگر سال قبل رخ می داد، شاید می شد ادعا کرد که اکثریت قاطع اروپاییان از آن استقبال می کردند، اما امروز نظرسنجی ها در 27 کشور عضو اتحادیه حاکی از سلب اعتماد مردم از آن است و اروپایی ها خواستار منحل شدن این اتحادیه هستند.

در یک نظرسنجی که ماه سپتامبر از سوی پارلمان اروپا صورت گرفت، ثابت شد که 40 درصد اروپاییان خواستار انحلال اتحادیه هستند در حالیکه این آمار درسال 2011 بالغ بر 31 درصد بود.

اما این نظرسنجی نه تنها زنگ خطر را برای پارلمان اروپا به صدا در نیاورد بلکه ˈمارتین شولتزˈ رییس پارلمان به این علت که آمار زیر 50 درصد است آن را ˈدلگرم کنندهˈ هم نامید.

شولتز معتقد است که سطح نارضایتی مردم اروپا از این اتحادیه در سال 2007 بالغ بر 52 درصد بود و امسال این رقم کاهش یافته است. آن زمان 69 درصد اروپاییان نسبت به آینده این اتحادیه خوش بین نبودند.

نویسنده تایم افزوده است: بدیهی است در شرایط بغرنج کنونی اتحادیه اروپا، ˈخوزه مانوئل باروسوˈ رییس کمیسیون اروپا باید شادمان و مسرور از انتخاب کمیته انتخاب جایزه نوبل باشد و آن را به صلاح اروپا و کل جهان اعلام کند، اما مضحک ترین و مسخره ترین توان این کمیته، توانایی خلق تفرقه وانشعاب و شعله ور کردن آتش در میان دریافت کنندگان این جایزه است و بار دیگر کمیته جایزه صلح نوبل به خود جایزه داد.

از سوی دیگر این اقدام کمیته اعطای جوایز نوبل، ریشخند مطبوعات انگلیس و برخی صاحبنظران را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، نشریات انگلیس امروز (شنبه) با اشاره به نگرانی های اقتصادی در کشورهای اتحادیه اروپا، جایزه صلح نوبل این اتحادیه را به سخره گرفتند.

نشریه ˈسانˈ به نقل از ˈنورمن لامونتˈ وزیر دارایی پیشین انگلیس اعطای جایزه یاد شده را اقدامی ˈمسخره و مضحکˈ توصیف کرد.

روزنامه ˈدیلی میلˈ هم در کنار تصویری از تجمع معترضان در آتن که علیه سیاست های ریاضتی تحمیلی اتحادیه اروپا تظاهرات کرده بودند، عبارت ˈجایزه صلح نوبل برای بلاهتˈ را درج کرد.

ˈماکس هستینگزˈ تحلیلگر دیلی میل گفت که اعطای این جایزه همزمان با بحرانی شدن وضعیت بدهی های کشورهای منطقه یورو، اقدامی ˈفراتر از ظنزˈ بود.

روزنامه ایندیپندنت هم در صفحه نخست خود با انتشار تصاویری از معترضان یونانی در میان ویرانی ها و گاز اشک اور شلیک شده، عبارت مورد استفاده کمیته صلح نوبل در توصیف اتحادیه اروپا را به سخره گرفت: ˈپروژه ای منحصر به فرد که صلح را جایگزین جنگ کرد.ˈ

ˈتایمزˈ هم اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا را بیهوده دانست و افزود که این پروژه اروپایی در حال حاضر چیزی بیش از طرحی در زمینه ایجاد مدینه فاضله برای بازسازی قاره اروپا نیست.

صاحبنظران تایمز همچنین به قدرت رسیدن راستگرایان تندرو و نیز رکود اقتصادی حاصل از افزایش بدهی ها در اتحادیه اروپا را محکوم کردند.

از سوی دیگر خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس در تحلیلی درباره اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا نوشت: برغم استقبال برخی از سران اروپایی از این اقدام، کشورهای مقروضی همچون یونان و اسپانیا که بسیاری از مردم آنها اتحادیه اروپا را مسوول تدابیر ریاضتی سختگیرانه همچون افزایش مالیات ها و بیکاری می دانند، واکنش منفی به آن نشان دادند.

آسوشیتدپرس افزود: در حالی که بحران مالی در اتحادیه اروپا به سومین سال خود نزدیک می شود، مشکلات این اتحادیه افزایش پیدا کرده، رشد اقتصادی آن کند است و با بیکاری 25 میلیون نفر دست و پنجه نرم می کند. اعطای جایزه یاد شده هیچ تاثیری در متعادل سازی بودجه های ملی و یا بسترسازی برای رشد اقتصادی در یونان و یا کاهش هزینه های حاصل از قرض در کشورهای ضعیف تر منطقه یورو همچون اسپانیا ندارد.

اعطای جایزه صلح نوبل همچنین هیچ تاثیری در تسکین و کاهش مشکلات افراد بیکار نخواهد داشت .

ˈپل دوگروˈ از اقتصاددانان دانشگاه اقتصاد لندن گفت: ˈاگر من در پرتغال و یا اسپانیا و یا یونان زندگی می کردم، تخصیص جایزه صلح نوبل مرا نگران می کرد زیرا آنها این جایزه را به افرادی در بروکسل دادند که منبا بدبختی من هستند.ˈ

کد خبر 187685
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز