همشهری آنلاین: دبیرعلمی بیست و دومین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران گفت: استعمال دخانیات از جمله عوامل خطرساز است که می‌تواند شدت عوارض چشمی بیماری تیروئید را در یک مدت زمان بسیار کوتاه به اوج برساند

استعمال دخانیات، عوارض چشمی بیماری تیروئید را تشدید می‌کند

به گزارش ایرنا، محسن بهمنی کشکولی افزود: بیمار مبتلا به تیروئید که سیگار استعمال می‌کند ، بیماری تیروئید چشمی بسیار شدیدی در انتظارش خواهد بود.

وی با بیان اینکه بیماری چشمی تیروئید با کم کاری یا پرکاری تیروئید متفاوت است، ادامه داد: این عارضه ممکن است به صورت مستقل و یا همراه با بیماری تیروئید، به ویژه پرکاری، بروز یابد.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم توضیح داد: از جمله تظاهرات بالینی ابتلا به عوارض چشمی ناشی از تیروئید بیرون زدگی چشم و زل زدگی پلک‌ها است. اما می ‌واند در مراحل اولیه با خشکی چشم، مشکل در پلک زدن و قرمز شدن گاه به گاه چشم خود را نشان دهد.

دبیرعلمی بیست و دومین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران با تاکید براینکه هرچند این بیماری بیشتر با پرکاری تیروئید همراه است گفت: این بیماری می‌تواند منجر به مشکلات بسیار جدی از قبیل از بین رفتن بینایی، ایجاد دوبینی، خشکی، عفونت و سوراخ شدن قرنیه شود.

بهمنی کشکولی یادآورشد که از عوارض کمتر شایع اما جدی این بیماری می‌توان به پف دورچشم، بیرون زدگی و خیرگی پلک‌ها و ظاهر غیر طبیعی که در بخش فوقانی صورت به وجود می‌آید، اشاره کرد.

دبیرعلمی بیست و دومین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران درباره راهکارهای تشخیصی این عارضه افزود : اگر علائم بارز چون بیرون زدگی چشم تظاهر باید، تشخیص ساده است. اما در موارد خفیف، سی تی اسکن و ام آر آی به تشخیص کمک می‌کنند.

وی به مردم توصیه کرد در صورت مشاهده هرگونه علامت چشمی از قبیل قرمزی گاه گاهی، پف، ورم چشم، اشکال در بینایی و درد، حتما به چشم پزشک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه تمام مبتلایان به کم کاری یا پرکاری تیروئید دچارعوارض چشمی می‌شوند اظهار داشت: بر اساس مطالعه‌ای که بر روی 850 بیمار تیروئیدی انجام دادیم، مشخص شد از نظر تکنیکی در بیش از یک سوم موارد، بیمار با علائم واضح به پزشک مراجعه کرده است.

بهمنی کشکولی گفت: بررسی عکس‌ها و معاینه دقیق انجام شده نشان داد که بیش از 90 درصد مبتلایان به پرکاری تیروئید دچار عوارض چشمی تیروئید می‌شوند، ولی در مورد کم کاری تیروئید این درصدها بسیار پایین‌تر است، اگر چه می‌تواند با همان شدت علائم همراه باشد.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم ادامه داد: همچنین طی مطالعه دیگری مشخص شد در 10 درصد بیماران، یک چشم درگیر می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: اگر افراد مبتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید علائم چشمی مشاهده کردند حتما به پزشک مراجعه کنند تا با به کار بستن اقدامات درمانی مناسب، از شدت یافتن عوارض چشمی جلوگیری شود.

بهمنی کشکولی افزود: دوری از استرس، پر هیز از استراحت و خوابیدن در محیط خشک یا گرم و آفتابی، خواب کافی و تغذیه مناسب همراه با سبزیجات از جمله توصیه هایی است که رعایت آن لازم است.

بیست و دومین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران از 8 تا 11 آبان ماه امسال در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

کد خبر 187611
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز