شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان مغز فسیل شده یک حشره 500 میلیون ساله را که در نوع خود، قدیمی‌ترین محسوب می‌شود، کشف کردند و امیدوارند که از طریق آن به درک تکامل حشرات برسند

فسیل مغز حشره 500 ساله

به گزارش خبرگزاری مهر، کارشناسان با استقبال از چنین کشفی اظهار داشتند که این فسیل 7 سانتی‌متری نشان می‌دهد که مغز پیچیده‌تر حشرات بسیار زودتر از آنچه که قبلا تصور می‌شد شکل گرفته است.

این گونه که از استان یانان چین کشف شده، ارتباط از دست رفته‌ای که در تاریخ تکامل جانوران مفصل دار، نیاکان باستانی سخت پوستانی چون خرچنگ، عنکبوت و حشرات وجود داشته است را فراهم می‌کند.

این فسیل 7 سانتی‌متری نشان می‌دهد که حشرات بسیاری پیش از آنچه که تصور می‌شده از مغزهای پیچیده برخوردار شدند و این فسیل می‌تواند درک ما را از تکامل آنها کامل‌تر کند

نیکولاس استراسفلد، زیست عصب شناس دانشگاه آریزونا اظهار داشت: هیچ کس انتظار نداشت که یک چنین مغز پیشرفته‌ای با این قدمت در میان حیوانات چند سلولی مشاهده شود.

این فسیل در دوره کامبرین حدود 520 سال پیش در گل سنگ‌ها فسیل شده است و متعلق به گونه Fuxianhuia protensa است که از اجداد باستانی جانوران مفصل دار محسوب می‌شود که امروز منقرض شده‌اند.

دوره کامبرین حدود 542 میلیون سال پیش آغاز شده و تا حدوداً 488.3 میلیون سال پیش ادامه داشته ‌است.

این گونه قدیمی‌ترین گونه در نوع خود است که از یک مغز پیشرفته و یک بدن ابتدایی برخوردار است.

این کشف نشان می‌دهد که مغز حشرات از یک دوره ساختار پیچیده به ساختار ساده تری رسیده است، یعنی درست برخلاف آنچه که معمولا تصور می‌شود.

نتایج این اکتشاف انقلابی در رابطه با تحول تکامل حشراتی است که امروز مشاهده می‌کنیم. تاکنون دانشمندانی که درباره تکامل حشرات تحقیق می‌کردند به دو دسته تقسیم شده بودند.

یک گروه اعتقاد دارند که حشرات از همان اجداد خود تکامل یافته و موجب تشکیل گروه سخت پوستان شده‌اند، درحالی که گروه دیگر اظهار می‌دارند که حشرات از نسل یک گروه از سخت پوستان هستند که آب شش پایان نامیده می‌شوند، گروهی که می‌توان میگو را در آن قرار داد.

کد خبر 187609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز