همشهری‌آنلاین: راشاتودی اعلام کرد سیاستمداران آمریکا برده ثروتمندانی هستند که از آنها در زمان انتخابات حمایت می‌کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی راشاتودی، در بحث‌ها درباره نقش پول در فضای سیاسی آمریکا بار دیگر نام ایالت مونتانا مطرح شده است.

جمعیت مونتانا در مقایسه با دیگر ایالت‌های آمریکا بسیار کمتر است اما به شدت به فضای انتخاباتی توجه دارد. سابقه مخالفت‌ها با نقش پررنگ پول در فضای سیاسی آمریکا در این ایالت به یکصد سال پیش باز می‌گردد یعنی زمانی که ثروتمندان آن دوره تلاش می‌کردند با پول‌های خود و رشوه‌هایی که به سیاستمداران می‌پرداختند آنها را بخرند تا در جهت خواسته‌هایشان حرکت کنند.

مردم مونتانا در سال 1912 در اعتراض به این وضع تظاهرات و اعلام کردند دیگر بس است. به همین علت قانونی در این ایالت به تصویب رسید که براساس آن، هزینه کردن شرکت‌ها برای فعالیت‌های انتخاباتی در این ایالت ممنوع می‌شد. این قانون برای مدت یک قرن به قوت خود باقی بود تا اینکه دادگاه عالی آمریکا چهار سال پیش قانونی را به تصویب رساند که براساس آن شرکت‌های بزرگ و میلیونرهای آمریکا می‌توانند مبالغ نامحدودی را برای رقابت‌های انتخاباتی آمریکا هزینه کنند و ایالت مونتانا نیز مشمول این قانون می‌شود.

این طرح با پنج رای موافق و چهار رای مخالف در دادگاه عالی آمریکا به تصویب رسید. مردم مونتانا و بسیاری از آمریکایی‌ها نگران آن هستند که با این قانون، عملا نامزدهای انتخاباتی آمریکا خریده شوند به این معنا که ثروتمندان به نامزدها پول نامحدود بدهند و در مقابل، پس از پیروزی در انتخابات، آنها را مطابق خواست خودشان هدایت کنند. فضای حاکم بر رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا موید همین مسئله است.

در مواقعی حتی افشای هویت حامیان مالی نامزدهای انتخاباتی نیز ضروری نیست! همه این مسائل برای مردم آمریکا ناراحت کننده است. پس از تصویب این قانون در آمریکا، میزان هزینه‌های انتخاباتی در آمریکا بیش از گذشته شده است. بخش اعظم این هزینه‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نیست بلکه در انتخابات برای مجلس نمایندگان آمریکا و سنا است.

باب بیرساک کارشناس آمریکایی در این خصوص گفت: مردم نگران آمریکا به شدت نگران آن هستند که نقش پول در فضای سیاسی کشورشان بیش از پیش پررنگ شود. با این اوصاف، پول اصلی ترین عامل تعیین کننده نتیجه انتخابات در آمریکا است که دموکراسی را زیر سئوال می‌برد.

کد خبر 187518
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز