سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: " نیمی سرخ " دومین آلبوم از مجموعه کارهای" بهرام اسکویی زاده " نوازنده سنتور و استاد دانشگاه پس از مجموعه " اَلست " کار مشترک او و" پژمان حدادی " است که با صدای علیرضا شاه محمدی از سوی موسسه هزار نغمه بسته نگار منتشر شد.


به گزارش همشهری‌آنلاین اسکویی زاده که ترجیح داده بود در مجموعه نخست خود، کار بی کلام را تجربه کند، اکنون در دومین آلبوم ، توانایی اش در آهنگسازی با کلام را محک زده است . اما نکته قابل تامل درباره این آلبوم، انتخاب تصنیف ها است. به این معنی که در " نیمی سرخ" ، سه تصنیف شامل " فرهاد کش" از " حافظ" ؛ تصنیف " شور و شر" از " مولانا " و تصنیف " آتش سکوت " کاری از " افشین یداللهی " در  کنار یکدیگر نشسته اند.

سه کار با کلام دیگر این آلبوم نیز روی اشعار " ملک الشعرا بهار"، " رابعه بلخی" و " وحید دستجردی " ساخته شده است. این انتخاب نشان می دهد بهرام اسکویی زاده قصد داشته تا علاوه بر هویدا کردن نیمه سرخ و پرشور موسیقی ایرانی، پیوندی بین اشعار قدما و شعرای معاصر ایران بزند.

بهرام اسکویی زاده که پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته موسیقی از دانشگاه تهران، راهی ایالات متحده شده و در سال 2008 میلادی با دریافت درجه دکترا از دانشگاه " کالیفرنیا سانتاباربارا" در رشته آهنگسازی، در همان دانشگاه مشغول به تدریس می شود در توضیح کوتاهی به بیان تفکر دیگران درباره موسیقی ایرانی پرداخته و می‌گوید: « برخی تصور می‌کنند و این تفکر را مدام تکرار می‌کنند که موسیقی ایرانی بیان حزنی است که درطول تاریخ بر روح ایرانی دست برده است. این زمزمه شکوه آمیزِ همیشگی در باب موسیقی ایرانی اگرچه ریشه در حقیقتی دارد، اما تمام حقیقت نیست.»
اسکویی زاده اضافه می کند: « موسیقی ایرانی نیمی سرخ دارد که گاهی نادیده می ماند. این نیمه دیگر موسیقی ایرانی بیان امید و پویشی است که در روح ایرانی که برایش در طول تاریح شکوه و غرور و سرافرازی به ارمغان آورده است. »

او درباره نحوه شکل گیری آلبوم " نیمی سرخ " می گوید: " نیمی سرخ ، مجموعه ای از کارهای قدیمی و تازه من است که در پی هویدا ساختن این نیمه ی شاید پنهان موسیقی سنتی ایرانی شکل گرفته است. "

در مجموع این آلبوم دارای 10 قطعه شامل " فرهاد کش" ، " درآمد و چهار مضراب" ، " درآمد و زابل" ، " خیزان " ، " قمار عشق" ، " آتش سکوت" ، " مخالف" ، " برداشتی از پیش درآمد مخالف اثر درویش خان " ، "رجز و فرود " و " شور و شر " است . برای اجرای این قطعات نوازندگانی چون " نوید مصطفی پور" ، کمانچه؛ " علی نوری" ، تار و سه تار؛ " آیدین اخوت " ، تار، تارباس ؛ " امیرعباس اعتمادزاده " ، تمبک و دف، " جواد بوتا" ، طبلا و " ریور گریگوریان " نوازنده دایره کوکی در قطعه فرهاد کش، آهنگساز و خواننده را همراهی می کنند.

آلبوم " نیمی سرخ " دو هفته پیش توسط موسسه فرهنگی - هنری هزار نغمه بسته نگار به بازار موسیقی کشور ارایه شده است .

کد خبر 187350
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز