سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

کرمان- فرشاد پگاه: استان کرمان یکی از استان‌هایی است که امامزاده‌های زیادی در آن مدفون شده‌اند. بیش از یکصد امامزاده در استان کرمان مدفون شده‌اند که اکثر آنان نوادگان امام‌موسی‌کاظم(ع) و بستگان امام‌رضا(ع) هستند.

امامزاده محمد - کرمان

امامزاده حسین‌ع

حجت‌الاسلام محمد قاسمی‌زاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در این‌باره می‌گوید: مرقد مطهر امامزاده حسین(ع) و برادران بزرگوارش امامزاده قاسم(ع) و امامزاده عبدالله(ع) و نوادگان اما‌م‌موسی‌کاظم(ع) در شهر جوپار در 24کیلومتری جنوب شهر کرمان واقع شده و بارگاه این امامزادگان چون نگینی در مرکز شهر جوپار می‌درخشد.

وی در مورد نحوه شهادت این امامزادگان می‌گوید: در این خصوص اطلاع دقیقی در دست نیست ولی در چندین کتاب تاریخی ازجمله باب 13منتخب‌التواریخ صراحتا درباره امامزادگان جوپار قید شده که در پنج فرسنگی شهر کرمان و 300سال بعد از هجرت حضرت رسول(ص) در عصر عباسی و درحالی‌که به قصد زیارت برادرشان امام‌رضا(ع) عازم شهر توس بوده‌اند، توسط عمال عباسی به شهادت رسیده‌اند.

حجت‌الاسلام قاسمی‌زاده اضافه می‌کند: اصل بنای این امامزادگان مربوط به دوره صفویه است و این بنا به شماره ثبت 529 در آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است که دارای در، ایوان‌، تربت‌خانه‌، شبستان‌، مسجد‌، مدرسه و صحن است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طرح توسعه حرم مطهر در برنامه قرار گرفت، به‌طوری که اراضی اطراف بقعه تملک شد و درصدد هستیم تا براساس طرحی جامع، صحن و سرای این بقعه را به 1500مترمربع برسانیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان ادامه می‌دهد: در حال حاضر علاوه بر فضای مذکور در این امامزاده فضا‌های جانبی زیادی برای ارائه خدمت به مردم و زوار ساخته شده یا در حال احداث است و با توجه به اینکه شهر جوپار دارای آب و هوای معتدل و طبیعت زیباست و با توجه به قرار گرفتن این مکان در دامنه کوه‌های جوپار هر ساله پذیرای زائرین بسیاری از سراسر کشور در این بارگاه هستیم.

امامزاده محمد کرمان‌ع

اکثر شهر‌ستان‌های استان کرمان محل دفن امامزادگان هستند. امامزاده محمد(ع) مشهور به شاهزاده محمد فرزند ابراهیم مجاب با دو واسطه به امام‌موسی‌کاظم(ع) منسوب است. طبق شجره‌نامه موجود محمد بن ابراهیم مجاب متولد کربلاست.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان می‌گوید: ایشان در سال 247هجری قمری به شهرستان سیرجان و بنا به دعوت علمای شهر کرمان در سال 249هجری قمری به این شهر هجرت کردند و بیش از 50سال در این خطه مشغول به تبلیغ دین و پرورش شاگردان بودند و سرانجام در سال 301هجری قمری به‌دست حاکم وقت به شهادت رسیدند و پیکر مطهر‌شان در جوار کوهی مشهور به قلعه اردشیر (در خیابان 17شهریور کرمان) مدفون شده‌ است. وی می‌گوید: بنای اصلی حرم امامزاده محمد(ع) مربوط به اواسط دوره صفویه است و فضای معنوی و مصفای این بقعه متبرکه نشاط‌بخش زائران این حرم مطهر است.

امامزاده زید محمود روستای حرمک

حجت‌الاسلام محمد قاسمی‌زاده همچنین می‌گوید: بارگاه امامزاده زید محمود در روستای حرمک از دهستان کشیت و در فاصله 120کیلومتری جنوب شهرستان کرمان واقع است. وی ادامه می‌دهد: نوسازی این زیارتگاه که مورد اعتقاد مردم شهرستا ن‌های بم‌، کرمان و بخش‌های شهداد و گلباف است در سال1355 آغاز شد و در سال1383 به اتمام رسید و با توجه به مناسب بودن آب و هوا در فصول مختلف سال پذیرای زائرین و مسافرین از سراسر استان و استان‌های همجوار است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان به بقاع متبرکه بخش راین اشاره می‌کند و می‌افزاید: بخش راین نیز بقاع متبرکه زیادی دارد که می‌توان از امامزاده زید‌، امامزاده سلطان سیدعلی و امامزاده ابوالبشائر هاشم (شیر خدا) که مورد تکریم شدید اهالی این منطقه هستند‌، نام برد.

وی می‌گوید: جد اعلای امامزاده‌زید همان سیدمحمد عابد مدفون در شیراز است و حرم امامزاده زید در انتهای خیابان طالقانی بخش راین قرار گرفته و نسب شریفشان با هفت واسطه به امام موسی‌کاظم(ع) ختم می‌شود و به‌احتمال زیاد تاریخ وفات ایشان بین سال‌های 500 و 505هجری قمری است.

قاسمی‌زاده همچنین می‌گوید: شهرستان بافت نیز بقاع متبرکه زیادی دارد که بیشتر آنان از نوادگان امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) هستند؛ ازجمله امامزاده سیداحمد طرنگ که با پنج واسطه به امام هفتم‌، امامزاده سیدعلی موسی که با چهار واسطه به امام هفتم‌، امامزاده سیده فاطمه سلطان فقیه‌الدین که با سه واسطه به امام هفتم‌، امامزاده سلطان پیر‌غیب که با سه واسطه به امام هفتم و امامزاده سلطان محمد پیر‌غیب که با چهار واسطه به امام هفتم منتسب هستند.

کد خبر 187303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز