دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که ارتش سوریه عملیات نظامی خود را در شهر حلب ادامه می‌دهد، عربستان از عضویت کمیته چهارجانبه منطقه‌ای برای حل بحران این کشور خارج شد و مصر از تشکیل گروهی جدید از مخالفان سوری خبر داد.

عربستان سوریه

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، مقام‌های دیپلماتیک عربی تأکید کردند که به‌زودی یک گروه نمایندگی جدید برای مخالفان سوریه تحت عنوان شورای خردورزان شکل خواهد گرفت که مرکب از مخالفان داخلی و خارجی میانه رو و مورد قبول مخالفان و نظام حاکم در سوریه خواهند بود.

پیش‌بینی می‌شود که این گروه جدید ساختاری جامع و فراگیر برای گروه‌های پراکنده مخالفان سوریه باشد. در حال حاضر تماس‌ها برای گردهم آوردن اعضای احتمالی این شورا در قاهره درجریان است. شورای یادشده نخستین نشست خود را طی دو روز آینده برگزار خواهد کرد.

به موازات این تلاش‌ها، قطر هم در حال تلاش برای برگزاری کنفرانسی فراگیر برای مخالفان سوریه است و پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌کنندگان در آن حدود 600نفر از طیف‌های مختلف مخالفان باشد اما در حال حاضر، حضور گروه‌های مسلح در آن به نقطه مناقشه و اختلاف نظر بدل شده است. قرار است این کنفرانس یک هفته دیگر در دوحه برگزار شود. این درحالی است که حمد بن‌جاسم آل‌ثانی که هر دو سمت نخست‌وزیری و وزارت خارجه را در قطر به‌عهده دارد، در اظهاراتی، کشورهای عربی را به تحرک درقبال سوریه فراخواند. وی که امیر کشورش پیش از این در سازمان ملل خواستار تحرک نظامی علیه سوریه شده بوده، شورای امنیت را مانعی قانونی فراروی دخالت آشکار در تحولات سوریه دانست.

همزمان با این اظهارات نیویورک‌تایمز نوشت که عربستان و قطر به‌علت نبود حمایت کافی از سوی آمریکایی‌ها، ارسال سلاح‌های سنگین به مخالفان سوری را متوقف کرده‌اند.همچنین قرار است اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه طی روزهای آینده ضمن حضور درقاهره، به‌عنوان مقر دائمی وی، فعالیت‌های خود را رسما آغاز کند.

اما در تازه‌ترین تحول دیپلماتیک در چارچوب تلاش‌ها برای حل بحران سوریه، عربستان از کمیته چهارجانبه منطقه‌ای خارج شد.
به نوشته روزنامه کویتی الرأی، یک مقام دیپلماتیک بلندپایه اعلام کرد که عربستان، علت این اقدام را بی‌فایده بودن ابتکار عمل یادشده در حال حاضر دانسته است. کمیته چهارجانبه مرکب از مصر، عربستان، ترکیه و ایران بوده است.

این مقام دیپلماتیک با اشاره به اینکه قاهره و ریاض اختلاف‌نظرهایی در دیدگاه‌های خود درقبال بحران سوریه دارند، پیش‌بینی کرد که روابط بحرانی سوریه و ترکیه و رویارویی‌های مرزی اخیر میان دو طرف عملا ترکیه را هم از این کمیته خارج سازد. این درحالی است که برهان غلیون رئیس سابق شورای ملی مخالفان سوریه اعلام کرد که گروه متبوعش با پیشنهاد ترکیه درباره تعیین فاروق الشرع به‌عنوان رئیس دولت انتقالی در سوریه موافق است.

غلیون درحالی این اظهارات را بیان می‌کند که شورای ملی مخالفان طی ماه‌های گذشته شاهد انشقاقاتی بوده و برخی اعضای جداشده‌اش، رهبرانش را به فساد مالی و اختلاس متهم کرده‌اند. وی در عین حال اذعان کرد که برخی گروه‌های مخالف سوری با این پیشنهاد مخالفند.رجاء الناصر از اعضای گروه هماهنگی ملی سوریه هم این پیشنهاد را زودهنگام توصیف کرد و اولویت اول را در حال حاضر برقراری آتش بس دانست.

کد خبر 187246
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز