همشهری آنلاین: گوران هانسن، رئیس بخش پزشکی و فیزیولوژی کمیته نوبل در کنفرانس خبری که در موسسه کارولینسکا در سوئد برگزار شد،‌برنده نوبل پزشکی و فیزیولوژی سال ۲۰۱۲ را معرفی کرد.

نوبل پزشکی

کمیته نوبل امروز،‌هشتم اکتبر ۲۰۱۲، جان.بی.گوردون و شینیا یاماناکا را به خاطر کشف سلول‌های بالغی که از قابلیت برنامه‌ریزی مجدد برای تبدیل شدن به سلول‌های جنینی برخوردارند، به عنوان برندگان نوبل پزشکی و فیزیولوژی سال ۲۰۱۲ معرفی کرد. گوردون در سال ۱۹۶۲ کشف کرد ویژگی سلول‌ها برگشت‌پذیرند و در حدود ۴۰ سال بعد، شینیا یاماناکا در سال ۲۰۰۶ دریافت که چگونه می‌توان یک سلول بالغ در موش را می‌توان به شکلی برنامه‌ریزی کرد تا به سلول‌های نابالغ تبدیل شوند. وی با معرفی چند ژن توانست سلول‌های بالغ را به شکلی برنامه‌ریزی کند که به سلول‌های بنیادی جنینی تبدیل شوند، سلول‌هایی که از قابلیت تبدیل به هرنوع سلولی در بدن برخوردارند.

از سال ۱۹۰۱ تا سال ۲۰۱۱ تعداد برندگان نوبل پزشکی ۱۹۹ نفر بوده است. همچنین تاکنون ۱۰ زن در این بخش موفق به دریافت نوبل شده‌اند. همچنین بر اساس گزارش وب‌سایت نوبل، میانگین سنی دریافت‌کنندگان این جایزه ۵۷ سال بوده و جوانترین فردی که موفق به دریافت نوبل پزشکی شده۳۲ سال سن داشته است. کمیته نوبل اسامی کاندیداهای خود را برای ۵۰ سال محرمانه نگه می‌دارد. تا سال ۲۰۱۱ ۸۵۳ نفر موفق به دریافت جایزه نوبل در زمینه‌های مختلف شده‌اند.

برندگان سال گذشته نوبل پزشکی بروس بوتلر، جولز هافمن و رالف استینمن بودند که بی‌خبری کمیته نوبل از مرگ استینمن و پایبندی این کمیته به اهدای جوایز به دانشمندانی که در قید حیات هستند،‌دردسرهایی را برای کمیته به وجود آورد. اما در نهایت جایزه به استینمن اهدا شد. این جایزه به خاطر اکتشافاتی که اهمیت ایمنی ذاتی را نشان می‌داد، و همچنین به خاطر کشف سلول‌های دندریتی و نقش آنها در ایمنی تطبیقی به این سه دانشمند اهدا شد.

کد خبر 187197
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز