دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: این روزها بحث نوآوری در موسیقی بسیار مطرح می‌شود. نوآوری موضوعی است که عده‌ای از هنرمندان آن را نجات‌دهنده بحران کمبود مخاطب موسیقی می‌دانند و عده‌ای معتقدند که موسیقی ایرانی نیاز به نوآوری ندارد.

گروه کامکارها

هوشنگ کامکار نگاه دیگری به مقوله نوآوری دارد. این آهنگساز معتقد است بهتر است که به جای لغت نوآوری از واژه متفاوت استفاده شود چرا که پدیده نوآوری مفهوم گسترده‌ای دارد و نمی‌توان هر تغییر و تفاوت در اجراهای مختلف را به نوآوری تعبیر کرد. به گفته او واژه نوآوری بار گرانی بر دوش هنرمندان قرار می‌دهد.صبح دیروز هوشنگ کامکار(مدیر هنری گروه موسیقی کامکار و آهنگساز)، اردشیر کامکار(آهنگساز و نوازنده کمانچه) و محمد حسین توتونچیان(مدیرعامل شرکت فرهنگی و هنری ققنوس) به تالار وحدت آمدند تا در مورد «کنسرت 91کامکارها» با خبرنگاران به صحبت بنشینند. اعضای گروه کامکارها 20و 21مهر‌ماه کنسرت خود را در سه بخش تکنوازی، فارسی و کردی در سالن همایش‌های برج میلاد به روی صحنه خواهند برد.

این آهنگساز با اشاره به حضور نیما در ادبیات و دگرگونی‌ای که او در ادبیات ایجاد کرد گفت: اینکه در یک کنسرت موسیقی چند ساز را کنار هم بگذارند و عنوان نوآوری را روی اثر موسیقی بگذارند از اساس اشتباه است.اردشیر کامکار هم در ادامه گفت: ادعایی ندارم که بگویم تکنوازی خوبی انجام خواهم داد اما تمام تلاشم را برای اجرایی مناسب به‌کار گرفته‌ام.نکته دیگری که در این نشست مطرح شد به حمایت‌کننده مالی یا اسپانسر برمی‌گردد. گرچه در کنسرت‌هایی که پیش از این از سوی شرکت فرهنگی و هنری ققنوس برگزار شد حضور اسپانسر هموار پررنگ بوده‌است اما در این کنسرت خبری از حضور اسپانسر نیست.

توتونچیان با بیان اینکه کنسرت کامکارها اسپانسر ندارد، ‌گفت: ققنوس نیازی به اسپانسر ندارد؛ از سویی نقدهایی به ما شد مبنی بر اینکه چرا بنرهای اسپانسر روی صحنه اجرا قرار می‌گیرند و مفاهیم هنری کار را از بین می‌برند و از سوی دیگر خواسته ما با خواسته‌های اسپانسر وشرکت‌های تبلیغاتی متفاوت است، بنا بر این تصمیم گرفتیم این بار از اسپانسر استفاده نکنیم، چرا که آنها نیز شرایط خاص خود را دارند.به گفته این برگزار‌کننده گروهای مطرح موسیقی نیاز به اسپانسر ندارند اما حضور اسپانسر به گروه‌های جوان موسیقی و شرکت‌های کوچک اقتصادی برای رشد کمک می‌کند.

او در ادامه تصریح کرد:اگر گروه های بزرگ از حضور اسپانسر بهره ببرند، این امر باعث می‌شود که فرهنگ حضور اسپانسر در کنسرت موسیقی جا بیفتد و اسپانسرها به سمت حمایت از گروه‌های کوچک موسیقی بیایند و از سوی دیگر در پرونده شرکت‌های اقتصادی« حضور به‌عنوان یک اسپانسر» ثبت می‌شود.وی با بیان اینکه نگاه هنرمندان به اسپانسر بهتر است تغییر کند گفت:اسپانسرها نظریاتی درمورد شکل کار دارند و به‌نظرم ما هم باید نظریات آنها را ببینم؛ در این صورت مجبوریم که حضور اسپانسر را درکنسرت پررنگ ببینم که در این صورت با انتقاد روبه می‌شویم و از سوی دیگر اگر بخواهیم هنری رفتار کنیم باید حضور اسپانسر را فراموش کنیم. اما اگر حد وسطی را درنظر بگیریم در این صورت با توجه به خواسته هنرمندان و خواسته اسپانسر به نقطه مشترکی خواهیم رسید. اما هوشنگ کامکار نگاه دیگری به مقوله اسپانسر دارد.

او اعلام کرد: معمولا هنرمندان حضور اسپانسر را در کار قبول نمی‌کنند مگر اینکه با شرایط هنرمندان هماهنگ باشد.این هنرمندان در پاسخ به این سؤال که « اگر حضور اسپانسر باعث شود که از قیمت بلیت کاسته شود،چه؟» به هزینه‌های برگزاری کنسرت اشاره کردند. اردشیر کامکار در این رابطه تصریح کرد: سالن‌های کنسرت در ایران از نظر قیمت اجاره، از بهترین سالن‌های کنسرت در لندن نیز گران‌تر هستند.هوشنگ کامکار به نقش نهادها ی دولتی در کم شدن قیمت بلیت اشاره کرد و گفت: در همه جای دنیا معمولا نهادهایی مانند شهرداری‌ها در برگزاری کنسرت‌ها تسهیلاتی برای شهروندان قائل می‌شوند و امیدوارم در ایران نیز چنین اتفاقی را شاهد باشیم.

کد خبر 187151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز