یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: مجلس شورای اسلامی درحالی‌که دیروز قرار بود وزیر ورزش را استیضاح کند، به دلیل پس گرفتن امضاها از سوی نمایندگان، این استیضاح را از دستور کار خارج ساخت و دو طرح فوریتی را برای حل مشکلات اقتصادی به تصویب رساند.

به گزارش همشهری، برنامه دیروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی در واقع واکنشی به اظهارات هفته گذشته رئیس‌جمهور در مورد مسائل اقتصادی و طرح موضوعاتی از سوی محمود احمدی‌نژاد پیرامون نقش مجلس و رئیس آن در بروز مشکلات اقتصادی و مبری‌دانستن دولت از این مشکلات بود. اما دیروز مجلس قصد داشت بدون جدال لفظی با دولت و شخص رئیس‌جمهور، خود وارد عمل شده و با تصویب قوانینی در راستای اقتصاد مقاومتی، گشایشی در حوزه اقتصادی و ساماندهی آن ایجاد کند. در این راستا، دیروز نمایندگان مجلس با دو فوریت اصلاح قانون بودجه برای رونق تولید و توسعه سرمایه‌گذاری موافقت کردند.

همچنین یک فوریت مکلف‌کردن دولت به عدم‌اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به تصویب رسید. همچنین کمیسیون‌های تخصصی اقتصادی مجلس در قالب کمیته ارزی، طرح‌هایی را بلافاصله در دستور کار قرار دادند.نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرحی موافقت کردند که درصورت تصویب نهایی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم متوقف خواهد شد.

به گزارش همشهری این طرح در شرایطی از سوی نمایندگان ارائه شده است که دولت چندی پیش عدم‌اجرای این قانون را در سال‌جاری اعلام کرده بود. با وجود این، شتاب گرفتن نرخ تورم از یک سو و تشدید مشکلات تولیدکنندگان از سوی دیگر نمایندگان را بر آن داشت که میخ عدم‌اجرای این قانون را محکم‌تر بکوبند تا از این طریق مانع از افزایش بیشتر نرخ تورم شوند.

غلامرضا تاج‌گردون در صحن علنی دیروز ‌مجلس، به‌عنوان طراح طرح دوفوریتی حمایت از سرمایه‌گذاری‌های عمرانی، تولید ملی و اصلاح قانون بودجه، گفت: کمیسیون‌های تخصصی مربوط به این طرح به اتفاق بر این موضوع تأکید دارند که باید قانون بودجه سال 91 متناسب با شرایط موجود و تغییرات نرخ ارز اصلاح شود چرا که نرخ ارز برآورد شده در بودجه 1226تومان است اما بانک مرکزی ارز را به سه نرخ فروخته و کمترین نرخ را به خزانه واریز کرده است.وی افزود: جمیع این شرایط ما را مجبور کرد که طرح دوفوریتی را برای ساماندهی این وضعیت به مجلس ارائه کنیم چرا که در این طرح پیش‌بینی شده است که با واریز تمامی وجوه حاصل از فروش ارزی نفت و تبدیل ریالی آن و همچنین واریز آن به خزانه، تمامی اعتبارات در پروژه‌های عمرانی مصرف شود.

رئیس کمیسیون ویژه هم حمایت از تولید ملی در مجلس با اشاره به مطرح شدن دو طرح فوریتی مجلس برای اصلاح بودجه و بازار ارز گفت: همچنین در جلسه بحث شد تا قانون بودجه 91 در راستای اقتصاد مقاومتی و شرایط تحریم اصلاح شود و درصورت نیاز طرح‌هایی به صحن علنی ارائه شود.

کد خبر 187118
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز