یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با حضور مردم ونزوئلا در حوزه‌های رأی‌گیری در روز گذشته، هوگو چاوز، رئیس‌جمهور این کشور که سال گذشته را با دست و پنجه نرم کردن با سرطان پشت سر گذاشته باید در یک میدان مهم دیگر این بار با رقیب سرسخت خود برای باقی ماندن در کاخ ریاست‌جمهوری مبارزه کند. امروز اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا سرنوشت سیاسی چاوز را رقم می‌زند.

چاوز

چاوز که برای نخستین‌بار در دوم فوریه سال 1999به ریاست‌جمهوری رسید در چهارمین تلاش خود برای انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا این بار با رقیب سرسخت‌تری نسبت به دوره‌های گذشته روبه‌رو شده که براساس نظرسنجی‌ها شاید بتواند ۱۴ سال در قدرت بودن او را با خطر مواجه کند. انریکه کاپریلس، رهبر حزب مخالف چاوز در این دوره از انتخابات برای به‌دست گرفتن ریاست‌جمهوری برای دوره‌ای شش ساله توانسته است مخالفان را با هم متحد کند تا بتواند در مقابل چاوز پرطرفدار با سیاست‌های پوپولیستی قد علم کند.

مخالفان پس از ۱۴ سال تلاش اکنون کاپریلس که وکیل است را بهترین شانس خود برای پیروزی در مقابل چاوز می‌دانند. آخرین نظرسنجی‌ها در ونزوئلا نشان داد که کاپریلس ۴۰ ساله توانسته است خود را بسیار به آرای چاوز، ۵۸ ساله نزدیک کند اما نتیجه این انتخابات را بیش از هر چیز آرای کسانی مشخص می‌کند که تصمیم خود را به لحظه آ خر موکول کردند. نزدیک به ۱۹ میلیون نفر در ونزوئلا واجد شرایط رأی‌دادن در این انتخابات هستند که به‌جای رفتن به پای صندوق‌های رأی مرسوم باید با اشاره به نمایشگر لمسی رأی خود به نامزد مورد نظرشان را مشخص می‌کنند.

زورآزمایی هواداران

در روزهای گذشته طرفداران چاوز و کاپریلس هر کدام به نوبه‌خود تلاش کرده‌اند تا با برگزاری تجمع‌های گسترده در شهرهای مختلف قدرت نمایی کنند. درنظرسنجی‌های صورت گرفته هوگو چاوز همچنان پیشتاز است اما برخی نظرسنجی‌ها اختلاف دو رقیب را تا ۱۰ درصد و برخی دیگر آنها را شانه‌به‌شانه هم نشان می‌دهد. ونزوئلا از اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت جهان به‌حساب می‌آید و افزایش قیمت‌های جهانی نفت در یک دهه گذشته به چاوز فرصت داد تا بخش‌های درمانی، آموزشی و خدمات اجتماعی را ارتقا دهد.

در سالی که چاوز زمام قدرت را در دست گرفت نفت بشکه‌ای هشت دلار خرید و فروش می‌شد، اما در سال‌های اخیر این قیمت حول و حوش ۱۰۰دلار بوده است. چاوز تلاش کرده است که بسیاری از صنایع این کشور را ملی کند. براساس آمار سازمان ملل میزان فقرا در ونزوئلا از ۴۹ درصد به ۲۸ درصد کاهش یافته، با وجود این، جرم و جنایت در این کشور همچنان بسیار گسترده است.

کاسترو در مقابل داسیلوا ؟

طرفداران چاوز که می‌گویند سیاست‌هایش را از فیدل کاسترو الگو گرفته او را مدافع سرسخت قشر فقیر جامعه می‌دانند. چاوز پس از یک دوره سخت درمانی اعلام کرد سرطان را شکست داده اما از سوی مخالفانش به اقتدارگرایی و مقابله با منتقدان در رسانه‌های ونزوئلا متهم می‌شود. انریکه کاپریلس وعده داده که درصورت پیروزی، افزایش دوباره رشد اقتصادی ونزوئلا را دنبال کند.

کاپریلس که رؤیای به‌دست‌آوردن عنوان جوان‌ترین رئیس‌جمهور ونزوئلا را دارد الگوی سیاسی خود را لولا داسیلوا رئیس‌جمهور سابق برزیل معرفی کرده که به گفته وی سیاست‌هایش ضمن حمایت از اقشار کم‌درآمد، فعالیت شرکت‌ها را هم تشویق می‌کند. کاپریلس برخلاف چاوز از خانواده‌ای ثروتمند است که در سن ۲۶ سالگی به‌عنوان جوان‌ترین نماینده به مجلس نمایندگان کنگره راه یافت. رسانه‌های نزدیک به چاوز به‌خاطر اصل‌و‌نسب یهودی کاپریلس او را به نزدیکی به محافل صهیونیستی متهم کرده‌اند.

کد خبر 187113
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز