همشهری آنلاین: عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه معتقد است که تهیه و تصویب شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی در مؤسسات قرآنی ـ مردمی نیازمند تشکیل کارگروه فکری قوی در حوزه قرآن است.

قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نقش مؤسسات قرآنی در توسعه فرهنگ قرآنی در سطح جامعه را تأثیرگذار دانست و بیان کرد: مؤسسات قرآنی ـ مردمی به دلیل مردمی بودن فعالیت خود از اهمیت ویژه‌ای در نوع تبلیغ و اطلا‌ع‌رسانی فرهنگ قرآنی در جامعه برخوردارند که این وظیفه باید زمینه‌سازی انس با قرآن میان افراد جامعه را فراهم کند.

این خادم نمونه قرآنی در ادامه به هماهنگی شدن فعالیت‌های قرآنی میان مؤسسات قرآنی در راستای پرورش نخبگان قرآنی تأکید و اظهار کرد: اگر مؤسسات قرآنی به صورت دسته‌بندی شده، عمل کنند جامعه ما با فرهنگ قرآنی آشنا خواهد شد به این دلیل که هر فرد متقاضی با توجه به علایق و استعدادی که دارد در یکی از حوزه‌های انتخابی اعم از قرائت، حفظ، مفاهیم، تدبر در قرآن و تفسیر قرآن حضور و پرورش می‌یابد.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه اذعان کرد: البته ناگفته نماند، مؤسسات قرآنی ـ مردمی در کنار انجام وظایف خود در برنامه‌ریزی و طراحی روش‌های آموزش قرآن کریم باید هماهنگ با یکدیگر عمل کنند تا فرهنگ قرآنی به صورت یکپارچه و نظام‌یافته در جامعه توسعه یابد.

وی ضمن بیان مطلب فوق یکی از معضلات پیش روی مؤسسات قرآنی ـ مردمی را عدم هماهنگی با یکدیگر نام برد و گفت: اگر در این زمینه، ساز و کارهای اصولی در نظر گرفته شود، توان علمی این مراکز بالا می‌رود و شاهد ارتقای فعالیت‌های قرآنی آنان جهت استانداردسازی فرهنگ قرآنی در جامعه به خصوص میان نسل جوان و نوجوان خواهیم بود.

حجت‌الاسلام شهیدی‌پور یکی از نقش‌های پررنگ دولت در توسعه فرهنگ قرآنی را نقش حمایتی و ارزیابی مؤسسات، تشکل‌های مردمی و دیگر نهادهای دینی دانست و اظهار کرد: اگر مراکز متولی جریان‌های قرآنی کشور، مؤسسات و دیگر مراکز مردمی را حمایت و پشتیبانی کنند با ارتباط تنگاتنگ میان این مراکز مواجه خواهیم شد و این مهم باعث می‌شود تا سطح کیفی و کمی برنامه‌های مؤسسات قرآنی ارتقا یابد.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه بررسی و پیشنهاد چگونگی حاکم کردن اصول و مبانی قرآنی در برنامه‌های مؤسسات قرآنی و تشکل‌های مردمی را از سوی کارشناسان متخصص نظام دولتی کارساز دانست و عنوان کرد: برنامه‌های مؤسسات قرآنی و تشکل‌های مردمی باید از سوی کارشناسان متخصص و زبده نظام دولتی مورد ارزیابی قرار گیرد تا اهداف هر طرح یا دروس قرآنی بررسی و برطبق آن برنامه‌ریزی شود تا آنگونه که شایسته است به توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه دست یابند.

نقاط ضعف و قوت مؤسسات از سوی متخصصان قرآنی کنکاش شود

این خادم نمونه قرآنی خواستار شد: کارشناسان متخصص قرآنی قبل از انجام ارزیابی و نظارت بر فعالیت‌های مؤسسات قرآنی، نقاط ضعف و قوت این مراکز را کنکاش و رتبه‌بندی کنند و براساس خروجی آن آسیب‌های پیش رو را از میان ببرند و تخصیص بودجه براین اساس صورت گیرد و همچنین برای فرابخشی در توسعه فرهنگ قرآنی نیازهای آحاد مردم جامعه را شناسایی کنند.

مدیر گروه علوم و فنون قرائات جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: شناسایی نیازهای مردم برای ترویج فرهنگ قرآنی به این دلیل باید صورت گیرد تا با استفاده از ظرفیت‌هایی که در هر منطقه از کشور وجود دارد، برنامه‌ریزی‌های کلان اتخاذ شود و بر اساس آن اولویت‌بخشی صورت گیرد، سپس کیفیت‌بخشی در نیروهای انسانی و طرح‌های تخصصی مؤسسات قرآنی گنجانده شود.

این مسئول اظهار کرد: تشکیل سازمانی مجزا برای تهیه و تصویب شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی در نظام مؤسسات قرآنی و تشکل‌های مردمی ضروری است تا فعالیت‌های قرآنی از سوی کارشناسان متخصص طراحی و بازرسی شوند، سپس در سطح جامعه با دربرگیری نیروهای سازنده قرآنی فراگیر شوند.

ارتقای مؤسسات قرآنی و نهادهای مردمی مستلزم تشکیل سازمانی جهت تصویب توسعه فرهنگ قرآنی است

استاد حفظ و قرائت قرآن کریم هدف از تشکیل سازمانی برای تهیه و تصویب توسعه فرهنگ قرآنی در مؤسسات قرآنی را ایجاد یک کارگروه فکری قوی عنوان کرد و گفت: هدف از تشکیل سازمانی برای تهیه و تصویب توسعه فرهنگ قرآنی در مؤسسات قرآنی ـ مردمی ایجاد یک گروه فکری قوی است تا در آینده‌ای نزدیک شاهد ارتقای دستگاه‌های قرآنی، نهادهای مردمی و دیگر مراکز که در راستای ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآنی فعالیت دارند، باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: اگر هر مؤسسه قرآنی نظرات و چشم‌اندازی در یک افق 5 ساله درباره فعالیت‌های قرآنی‌ خود در کشور داشته باشد، می‌تواند برنامه‌ریزی دقیق انجام دهد و براساس آن به پرورش نیروهای قرآنی خلاق و با استعداد بپردازد و از این رو سطح کیفی برنامه‌های قرآنی جامعه را ارتقا دهد.

حجت‌الاسلام شهیدی‌پور با اشاره به این موضوع که اگر جامعه به سمت فهم معانی قرآن گام بردارد، شاهد توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه به خصوص در مؤسسات و تشکل‌های مردمی خواهیم بود، گفت: منظور از خواندن قرآن، حفظ قرآن و انس با مجالس قرآن است به طور کلی پیش از آنکه به مقوله انس با قرآن پرداخته شود و در مورد آن فرهنگ‌سازی شود، باید سعی شود تا افراد را با آیات قرآن و مفاهیم آن آشنا کنیم تا با تلاوت هر جزء از قرآن، درک کامل از آن را دریافت کنند.

مدیر علوم و فنون قرائات قرآن جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة در پایان خاطرنشان کرد: در واقع والاترین مرتبه انس با قرآن که از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، عمل به قرآن و عترت بوده و لازم است تا در همه امور زندگی از قرآن کریم و دستورالعمل‌های آن استفاده کنیم تا به سعادت جاودانه دست یابیم.

کد خبر 187042
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز