همشهری آنلاین: استیضاح وزیر و جوانان با پس گرفتن تعداد زیادی از امضاهای نمایندگان استیضاح کننده در میانه جلسه استیضاح لغو شد؛ لغوی پر حاشیه که طی آن علی لاریجانی رئیس مجلس یک بار عنوان کرد «دیگر پس گرفتن امضایی از سوی طراحان استیضاح قابل قبول نیست» و در جای دیگر قبول کرد که پس گرفتن امضاها تداوم یابد و استیضاح لغو شود.

به گزارش همشهری آنلاین، پیش از این بیش از 40 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استیضاح وزیر ورزش و جوانان را امضا کرده بودند که اکثریت آنها امضای خود را پس گرفته و به علت اینکه امضاها به زیر 10 نفر رسید رئیس مجلس استیضاح وزیر ورزش و جوانان را لغو کرد. استیضاح وزیر ورزش و جوانان در حالی لغو شد که جلسه استیضاح محمد عباسی صبح امروز یکشنبه در مجلس آغاز شده بود.

بر طبق این گزارش، در ادامه نشست طولانی روز گذشته استیضاح‌کنندگان و وزیر ورزش و جوانان، از ساعت 6:30 صبح امروز دور دوم جلسه وزیر ورزش و اکثریت استیضاح‌کنندگان در محل کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار شد که در این جلسه علاوه بر عباسی، فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور و معاونان وزیر ورزش نیز حضور داشتند.

در پی جلسات برگزار شده و با درخواست شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس، تعداد زیادی از استیضاح‌کنندگان امضای خود را پس گرفتند و در آغاز جلسه امروز مجلس خواستار منتفی شدن استیضاح بودند. این عده با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت بازار و ارز تاکید داشتند که در حال حاضر استیضاح وزیر ورزش را دیگر در اولویت نمی‌دانند.

با این حال، علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرد: «طبق آیین‌نامه، طرح استیضاح به لحاظ امضاء نصاب لازم را دارد و باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین پس گرفتن امضاها و منتفی شدن استیضاح منوط به درخواست کتبی استیضاح‌کنندگان به هیئت‌رئیسه مجلس است.»

به این ترتیب، با وجود اختلاف‌نظر بین امضاءکنندگان طرح استیضاح وزیر ورزش و امور جوانان با تاکید لاریجانی به دلیل آینکه همچنان 11 امضا پای این طرح وجود داشت، استیضاح عباسی در دستور کار مجلس قرار گرفت و بررسی طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان به عنوان اولین دستور کار جلسه روز یکشنبه مجلس از سوی هیئت رئیسه قرائت شد اما اختلاف‌نظر بین امضاءکنندگان طرح استیضاح، وقفه‌ای در کار مجلس به وجود آورد.

پس از قرائت این دستور بیش از 30 نفر از امضاءکنندگان طرح استیضاح در جایگاه هیئت رئیسه و همچنین پایین جایگاه هیئت رئیسه تجمع کردند؛ جمعی از آنان کسانی بودند که پس از جلسه با وزیر ورزش و جوانان امضای خود را از طرح برداشتند اما جمعی دیگر مصرانه خواهان انجام استیضاح بودند.

بر اساس این گزارش، جهانگیرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که هم اکنون طرح استیضاح 11 امضا دارد و لاریجانی هم بلافاصله اعلام کرد طبق آیین‌نامه، این طرح در دستور کار قرار می‌گیرد و در صورتی که استیضاح‌کنندگان درخواست منتفی شدن آن را دارند باید به صورت کتبی این درخواست را به هیئت رئیسه ارائه دهند.

تجمع در جایگاه هیئت رئیسه تا آغاز بررسی این طرح ادامه داشت و اعضای هیئت رئیسه از تجمع‌کنندگان خواستند جایگاه را ترک کنند. به دنبال آن از اولین موافق استیضاح که «حسن کامران» نماینده مردم اصفهان بود دعوت شد تا صحبت‌های خود را ارائه کند. در خلال صحبت‌های کامران، رئیس مجلس با بیان اینکه خانم عالی امضای خود را به عنوان استیضاح‌کننده پس گرفته است و دیگر امکان استیضاح وجود ندارد از کامران خواست تا صحبت‌های خود را پایان دهد و استیضاح وزیر ورزش و جوانان را منتفی دانست.

اما لحظاتی بعد، لاریجانی اعلام کرد هنوز تعداد امضاءکنندگان 10 نفر است و دیگر امضایی نه پس گرفته می‌شود و نه اضافه خواهد شد و استیضاح وزیر در دستور کار است لذا از کامران خواست تا به ادامه صحبت‌هایش بپردازد.

کامران نیز در خاتمه خطاب به نمایندگانی که در خلال صحبت‌های او اعتراضات خود را نسبت به استیضاح وزیر ورزش و جوانان اعلام کردند، گفت: شما که دم از قانون می‌زنید، بگذارید من حرفم را بزنم. و بعد از صحبت‌های من هر چه به دلتان افتاد همان‌گونه اقدام کنید.

به گزارش مهر، در نهایت استیضاح وزیر و جوانان با پس گرفتن امضای نمایندگان و به حد نصاب نرسیدن لغو شد.

پس از لغو استیضاح از سوی رئیس مجلس، احمد توکلی نماینده مردم تهران خطاب به لاریجانی گفت: «شما باید اعمال اراده کرده و انتظام مجلس را حفظ می‌کردید، زمانی که جلسه استیضاح آغاز شد شما فرمودید پس از آغاز استیضاح نمایندگان نمی‌توانند امضاء هایشان را پس بگیرند اما پس از مدتی استیضاح را از دستور کار مجلس خارج کردید.»

علی لاریجانی نیز در پاسخ به تذکرات توکلی گفت: بر اساس آیین‌نامه جدید این اجازه به نمایندگان داده شده است که امضاء هایشان را پس بگیرند. من از نمایندگان درخواست ارشادی داشتم که مجلس اگر وارد بحث شد امضاها را پس نگیرند. اما طبق آیین‌نامه این اقدام نمایندگان اشکالی ندارد.

کد خبر 187038
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز