طبس- حمیدرضا حجازی: شهرستان طبس با وسعت 57هزار کیلومترمربع بزرگ‌ترین شهرستان کشور است که از شمال تا جنوب آن 500کیلومترفاصله دارد ولی این شهرستان با دارا بودن سه‌شهر و 70هزار نفر جمعیت تنها چهار ایستگاه آتش‌نشانی دارد که تنها دو ایستگاه فعال بوده و بقیه ایستگاه‌ها از امکانات و نیروی انسانی کافی برخوردار نیستند که این مسئله توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

شهرستان طبس به لحاظ واقع‌شدن در یک منطقه استراتژیک و مجاورت با هفت استان کشور، مسیر تردد زائران علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) بوده و مسیر ترانزیت بندرعباس نیز هست و روزانه هزاران کامیون، اتوبوس، زائر و مسافر از مسیر شهرستان عبور می‌کنند. موقعیت طبس و واقع‌شدن در مسیر ترانزیتی باعث می‌شود حوادث متعددی نیز در این شهرستان وسیع اتفاق بیفتد ولی با توجه به تعداد کم ایستگاه‌های آتش‌نشانی، درصورت بروز حادثه، حادثه‌های تلخ دیگری رقم می‌خورد.

در همین خصوص مدیر آتش‌نشانی طبس در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: می‌طلبد مسئولان نسبت به مجهز کردن آتش‌نشانی به ست‌های امداد و نجات توجه ویژه داشته باشند. جعفر حقگوی افزود: در حال حاضر آتش‌نشانی طبس با توجه به سطح پوشش امدادرسانی خود تنها یک ست فرسوده و مستعمل امداد و نجات در اختیار دارد و در شهرهای عشق‌آباد و دیهوک ست امداد و نجات وجود ندارد. وی اظهار کرد: در این شهرستان سه عدد ست امداد و نجات وجود دارد که دو ست در اختیار هلال احمر بوده و یکی نیز در اختیار آتش‌نشانی طبس است.

فقر تجهیزات آتش‌نشانی

کارشناس آتش‌نشانی در ستاد بحران استانداری یزد نیز گفت: ست امداد و نجات موجود در آتش‌نشانی طبس بسیار ضعیف، کهنه و مستعمل است که جوابگو نیست. سیدمحمدرضا پورمسجدی ادامه داد: خودروی نیمه‌سنگین این ایستگاه سرعت پایینی دارد و لوازم و تجهیزات انفرادی نیز ناقص است. وی با بیان اینکه لوازم و تجهیزات آتش‌نشانی طبس ضعیف است و نیاز به بازسازی اساسی دارد، گفت: این بازسازی حدود پنج میلیارد ریال هزینه دارد.

وی یکی از کمبودها را کمبود نیرو عنوان کرد و اظهار داشت: با این امکانات مطمئنا درصورت بروز حادثه در شهر مشکل به‌وجود خواهد آمد. وی با بیان اینکه برای هر 50هزار نفر یک ایستگاه کامل آتش‌نشانی نیاز است، گفت: یک ایستگاه کامل در طبس وجود ندارد و ایستگاه‌های موجود درجه سه بوده و زیر خط فقر تجهیزاتی است. این کارشناس آتش‌نشانی با توجه به لوله‌کشی گاز در سطح شهر طبس از مردم خواست که این کار را به پیمانکاران مورد اعتماد بسپارند و پس از اتمام کار، لوله‌کشی 36ساعت نیز تحت فشار قرار گیرد. وی از مردم خواست طی این 36ساعت به هیچ عنوان وارد منزل نشوند.

شهردار طبس نیز با اشاره به وسعت بسیار زیاد شهرستان طبس گفت: مجهزترین مرکز امداد و نجات در واحد آتش‌نشانی شهرداری طبس است که با همه امکانات کمبودهای زیادی احساس می‌شود و امیدواریم با کمک مسئولان بتوانیم این نواقص را رفع کنیم.

جعفر بورنگ افزود: از حدود سه سال پیش که من به‌عنوان شهردار طبس انتخاب شدم توجه خاصی به این موضوع داشته و از ابتدا سعی کردم نیروهای ورزیده، توانمند و جوان را در این قسمت به کار گیرم چراکه ارتباط مستقیمی با جان و مال مردم دارد. وی از جذب شش نفر در سال 1389و جایگزینی تعدادی از نیروهای بازنشسته خبر داد. وی ادامه داد: در حال حاضر دو ایستگاه شمار یک و دو در دو منطقه شهر طبس فعال بوده و خدمات‌رسانی می‌کنند.

شهردار طبس تعداد نیروهای آتش‌نشانی این شهر را 17نفر بیان کرد و افزود: در 25شهریور‌ماه همزمان با سالگرد زلزله سال 1357 طبس ‌مانور آتش‌نشانی برگزار شد که همه نیروها با موفقیت آن را انجام دادند. وی تجهیزات آتش‌نشانی موجود در شهر طبس را چهار دستگاه خودرو نو، سه دستگاه ماشین‌آلات سنگین، یک دستگاه نیمه‌سنگین و یک دستگاه موتور‌سیکلت عنوان کرد.

جعفر بورنگ گفت: با وجود این، به‌دلیل وسعت زیاد شهرستان، وجود فرودگاه و راه‌آهن، کارخانجات و فاصله زیاد این شهر از شهرهای مجهز اطراف، امکانات و نیروهای حاضر جوابگوی وسعت و حجم کار نبوده و امیدواریم با کمک مسئولان و ستاد بحران استانداری مشکلات حل و فصل شود. وی افزود: در برخی موارد نیروهای ما تا فاصله‌های 220کیلومتری نیز امدادرسانی کرده‌اند. شهردار طبس با بیان اینکه ساختمان یکی از دو ایستگاه آتش‌نشانی طبس بیش از 30سال عمر دارد، گفت: برای احداث ساختمان جدید نیاز به اعتبار داریم.

کد خبر 187014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز