همشهری آنلاین: مدیر عامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت های اجتماعی با بیان اینکه سال گذشته واحدهای گشت جمع آوری کودکان کار خیابانی شهرداری تهران شناسایی و جذب 3 هزار و 700 کودک کار خیابانی را در سطح شهر به انجام رسانده است، گفت: در شش ماه اول سال نیز بیش از هزار و 500 کودک کار خیابانی شناسایی و پس از مددکاری اولیه، در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

به گزارش همشهری آنلاین، حسین زارع صفت با توجه به فرا رسیدن روز جهانی کودک افزود: کشور ما عضو کمیسیون جهانی حقوق کودک در سازمان ملل است و طی آن، تمامی دستگاه ها و نهادها از جمله شهرداری تهران خود را موظف می دانند که موضوع حقوق کودکان را به بهترین شکل ممکن دنبال کنند.

وی ادامه داد: در موضوع توجه به کودکان، مدیریت شهری به اقداماتی نظیر ایجاد اتاق کودک و خانه های اسباب بازی در سرای محلات و برگزاری همایش ها و برنامه های مختلف دیگر می پردازد.

مدیر عامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت های اجتماعی با بیان اینکه به تمام افرادی که کمتر از 18 سال سن دارند و در بحث تامین معاش خانواده نقش عمده ای ایفا می کنند و در صورت کار نکردن آنها، اقتصاد خانواده با مشکل روبه رو می شود، کودک کار خیابانی می گویند، افزود: سازمان رفاه شهرداری تهران در بخش ساماندهی کودکان کار خیابانی دو وظیفه اصلی شناسایی و جذب آنان را به عهده دارد.

زارع صفت عنوان کرد: شناسایی و جذب کودکان کار خیابانی توسط دفاتر خدمات اجتماعی در پایانه های سطح شهر و در سطح مناطق شهرداری به انجام می رسد.علاوه بر آن واحدهای گشت جمع آوری کودکان کار خیابانی نیز این ماموریت را در سطح شهر به انجام می رسانند.

وی افزود: مددکاری اولیه کودکان کار خیابانی پس از شناسایی و ساماندهی آنها صورت گرفته و پس از آن در اختیار سازمان بهزیستی قرار می گیرد.

مدیر عامل سازمان رفاه و خدمات و مشارکت های اجتماعی با خاطرنشان کردن این مطلب که هر ساله طرح کمک به ساماندهی کودکان کار خیابانی در سطح مناطق با همکاری تشکل های مردمی و موسسات تخصص کودکان به انجام می رسد، گفت: ما در سطح مناطق، برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، بانک اطلاعاتی را راه اندازی کردیم که با مشارکت نهادهای غیر دولتی شناسایی و جذب این کودکان صورت می گیرد.

زارع صفت در ادامه با اشاره به اینکه واحدهای شناسایی و جذب کودکان در سال گذشته 3 هزار و 700 کودک خیابانی را شناسایی و ساماندهی کردند،گفت: در شش ماه اول سال نیز بیش از هزار و 500 کودک کار خیابانی شناسایی و پس از مددکاری اولیه ، در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه طبق قانون ، مسئولیت اصلی شناسایی، جمع آوری، ساماندهی و مددکاری کودکان کار خیابانی به عهده سازمان بهزیستی است و شهرداری تهران با هدف رفع این مشکل در شهر به همکاری مستمر با این سازمان می پردازد، عنوان کرد: اگر بتوانیم کودکان کار خیابان را به موقع شناسایی و جذب کنیم و سازمان بهزیستی نیز با استفاده از ساز و کارهای مناسب آنها را به چرخه طبیعی زندگی بازگرداند، دیگر شاهد بازگشت این کودکان برای کار در خیابان نخواهیم بود که این مهم با ساز و کار مناسب و برنامه ریزی دقیق امکانپذیر است.

مدیر عامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران افزود: در این راستا باید ظرفیت های مردمی نیز مورد استفاده قرار گیرد.سیکل دولتی و سیستم غیر مردمی در بحث ساماندهی و عدم بازگشت کودکان کار خیابانی به کار در خیابان ، نمی تواند به طور کامل تاثیر گذار باشد و در این بخش فعالیت تشکل های مردمی و حمایت و پشتیبانی آنها از این کودکان می تواند آنان را به چرخه طبیعی زندگی بازگرداند. ما می کوشیم این اقدام را در قالب مدیریت محله اجرایی سازیم. چرا که مشکلات هر محله توسط مدیریت محله به طور مطلوب تر برطرف می شود.

زارع صفت در ادامه اظهار کرد: سازمان رفاه شهرداری با همکاری تشکل های مردمی و موسسات خیرین بعد از ظهر روز یکشنبه 16 مهر به مناسبت گرامیداشت روز جهانی کودک، در بحث آسیب های اجتماعی و کودکان کار خیابانی مراسم جشنی را در بوستان گفت و گو برگزار می کند و طی آن از فعالان حوزه کودکان ، تشکل ها، خیرین که در بحث ساماندهی کودکان کار تاثیر گذار بوند، تقدیر لازم را به عمل می آورد.

کد خبر 186926
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز