میناب: پروژه احداث بیمارستان 162تختخوابی شهرستان میناب که از مصوبات دور دوم سفر هیأت دولت به استان هرمزگان است پس از سال‌ها انتظار، با وجود تأمین اعتبار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بیمارستان

به گزارش مهر، شهرستان میناب که از دیرزمان به‌عنوان مرکزیت شرق استان هرمزگان چه از لحاظ سیاسی و تجاری و چه از نظر بهداشتی و درمانی مورد توجه بوده است همچنان با فعالیت تنها مرکز درمانی و حضور بیش از 30پزشک متخصص و فوق‌تخصص به‌عنوان کانون توجهات مردم این منطقه مطرح است و سالانه شاهد مراجعه بیماران و نیازمندان به مسائل تشخیصی و درمانی از شهرستان‌های شرق هرمزگان و حتی روستاها و شهرهای جنوب استان کرمان به این شهرستان هستیم. بخش اورژانس تنها مرکز درمانی مجهز شرق هرمزگان روزانه به‌صورت میانگین حدود 400بیمار را پذیرش می‌کند که این آمار در‌ماه به 12هزار نفر می‌رسد. این در حالی است که میناب به واسطه مشکلات ناشی از نامناسب بودن جاده‌ها و نبود فرهنگ استفاده از موتورسیکلت و همچنین تردد خودرو‌های حامل سوخت قاچاق، از حجم بالای تصادفات و حوادث ترافیکی رنج می‌برد و این معضل، امکانات و پرسنل محدود بیمارستان میناب را به‌خود مشغول کرده است.

‌سال‌هاست که کمبود‌ها و نواقص موجود در بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) و اتفاقات و نارضایتی‌های ناشی از آن گریبان مردم منطقه را گرفته که گاه در رسانه‌ها مطرح شده است تا آنجا که کمتر کسی در کشور هست که نام بیمارستان میناب را نشنیده باشد. البته پرسنل زحمتکش و ازجان‌گذشته این مرکز درمانی با تحمل فشار‌های بالای کاری و روانی موجود، همه توان خود را برای ارتقای سطح کیفی خدمات این بیمارستان به‌کار بسته‌اند اما نباید فراموش کرد که چارت سازمانی مرکز براساس بیمارستان 96تختخوابی بسته شده درحالی‌که اکنون در شرایط عادی به بیش از 220بیمار پذیرش داده می‌شود. بعضی از بخش‌های بیمارستان میناب، به‌عنوان نخستین و تنها بخش موجود در شرق هرمزگان خدمات ارائه می‌دهد که می‌توان به بخش سی‌تی‌اسکن اشاره کرد که با دو نفر پرسنل، ماهانه بار حدود یک هزار نفر از بیماران منطقه شرق و حتی در برخی مواقع مرکز و غرب استان را به دوش می‌کشد. کمبود فضا و تجهیزات در بخش زنان و زایمان این بیمارستان به دفعات موجب شکایت و اعتراض مراجعین شده است چراکه بیماران مجبورند به واسطه پر بودن تخت‌ها روی زمین پذیرش شوند. این مشکلات ناشی از حجم بالای نیاز میناب به ارتقای کمی و کیفی مراکز درمانی و به‌خصوص توجه و تسریع در عملیاتی‌کردن بیمارستان دوم این شهرستان است.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان میناب درگفت‌وگو با مهر گفت: مهم‌ترین خواسته دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درخصوص احداث بیمارستان دوم میناب، تسریع در روند اجرای این پروژه با سپردن مسئولیت احداث به دفتر فنی دانشگاه است. سید محمود احمدی کوهپایه با بیان اینکه بزرگ‌ترین دغدغه پروژه بیمارستان 162تختخوابی میناب تأمین زمین مناسب است بیان داشت: با توجه به اینکه اکثر پروژه‌های عمرانی میناب با مشکل کمبود زمین مواجه هستند، در چند نقطه از شهر میناب گزینه‌هایی مطرح شده که کارگروه مربوطه در حال بررسی آیتم‌های لازم برای احداث این پروژه است. وی ادامه داد: اعتبار اولیه اختصاص‌یافته به این پروژه حدود 20 میلیارد ریال مشخص شده که صرفا برای احداث بیمارستان است، اما درصورتی‌که زمین مناسب دولتی برای اجرای پروژه یافت نشود، بخشی از اعتبار صرف خرید زمین خواهد شد و این خود موجب تأخیر در تأمین اعتبارات مورد نیاز می‌شود.

وی با اشاره به تأخیر ایجادشده در احداث بیمارستان دوم افزود: بیمارستان 96تختخوابی حضرت ابوالفضل میناب که هم‌اکنون میزان پذیرش در آن با ایجاد تغییرات و اضافه شدن برخی بخش‌ها، به 220تختخواب افزایش داده شده است پاسخگوی مراجعات و نیاز منطقه نیست و می‌بایست برای کاهش حجم فشار‌های وارده به پرسنل و جلوگیری از بروز مشکلات جبران‌ناپذیر، به روند اجرای این مصوبه سرعت بخشید. وی با تأکید بر پیگیری عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت اظهار کرد: باید توجه داشت که در شهرستان میناب تنها 25درصد از عوامل مؤثر بر سلامت مربوط به بهداشت و درمان است و 75درصد باقیمانده مربوط به عوامل اجتماعی متشکل از رفتار‌های پرخطر، اعتیاد، حوادث ترافیکی و بی‌توجهی به بهداشت فردی است. وی در ادامه ابراز داشت: خیلی راحت می‌توان با مقایسه بیمارستان میناب با بیمارستان‌های هم‌رده در استان‌های دیگر دریافت که چه مقدار از وقت و هزینه این مرکز صرف پرداختن به درمان مصدومین ترافیکی، درگیری‌ها و نزاع می‌شود.

کد خبر 186880

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز