همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر لزوم برداشتن گام های عملی برای توسعه روابط کشورش و آمریکا اعلام کرد: سیاست نوسازی در روابط مسکو و واشنگتن نمی تواند تا ابد ادامه بیابد و باید در این زمینه اقدام عملی صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، لاوروف در مصاحبه با روزنامه کامرسانت چاپ مسکو گفت: زمان آن فرا رسیده است که روابط اقتصادی با آمریکا را تحکیم بخشیم تا مناسبات دو کشور به تغییرات شرایط سیاسی وابسته نباشد.

وی افزود: اگر به مفهوم رایانه ای نوسازی (restart) توجه کنیم، این مرحله نمی تواند مدت طولانی ادامه بیابد زیرا که در آن صورت این مفهوم به یک نارسایی رایانه ای تبدیل می شود.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اهمیت توسعه روابط بازرگانی و سرمایه گذاری با آمریکا برای روسیه گفت: در آینده به توسعه روابط بازرگانی با آمریکا توجه خاص خواهیم داشت.

لاوروف با اشاره به وجود مسایل و مشکلات در روابط روسیه و آمریکا و بدون ذکر جزییات در این باره اظهار داشت: بدیهی است برخی امور مهم را به پس از پایان کارزار انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا موکول می کنیم.

وی افزود: شرکای آمریکایی افراد واقع بینی هستند و به زودی اظهارات انتخاباتی به پایان می رسد و جای خود را به کار و تلاش روزمره خواهد داد و ما برای همکاری آماده هستیم.

روابط روسیه و امریکا در حال حاضر دچار تنش هایی هستند که بر روابط دو کشور سایه انداخته است.

طرح های آمریکا در زمینه سامانه پدافند موشکی در اروپا عمده ترین مساله میان مسکو و واشنگتن است.

واشنگتن به بهانه تهدید موشکی برخی کشورها به استقرار موشک های رهگیر خود در کشورهای لهستان و بلغارستان پرداخته است و روسیه نیز استقرار این تسلیحات در مجاورت مرزهای خود را تهدیدی برای امنیت راهبردی خود دانسته و هشدار داده است که تدابیر متقابل اتخاذ می کند.

ˈپرونده ماگنیتسکیˈ از عوامل تنش آفرین دیگر در روابط روسیه و آمریکا است.

ماگنیتسکی وکیل روسی شرکت انگلیسی سرمایه گذاری هریتیج در روسیه روز 16نوامبر 2009 در زندان ˈماتروسکایا تیشیناˈ مسکو درگذشت و وزارت امور خارجه آمریکا، سفر حدود 60 تن از مقام های روس به خاک این کشور را به اتهام دخالت در مرگ این وکیل منع کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تازگی نیز نسبت به عواقب تحریم کشورش از سوی آمریکا بر اساس پرونده ماگنیتسکی هشدار داد.

بحران سوریه و مداخلات غرب و آمریکا در این کشور و اختلاف آنها با روسیه در باره این مساله هم بر تنش های روابط دو کشور افزوده است.

توقف فعالیت آژانس آمریکایی توسعه بین المللی از آغاز ماه جاری میلادی نیز که به رغم درخواست واشنگتن برای تمدید مدت فعالیت آن در روسیه صورت گرفت، گواه دیگری بر وجود مشکلات فراوان در روابط روسیه و آمریکا می باشد.

کد خبر 186747
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز