همشهری آنلاین: عراق پس از اعمال فشار از سوی دولت آمریکا روز سه‌شنبه یک هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه را بازرسی و اعلام کرد که هواپیما عاری از هرگونه سلاح بوده است.

هواپیما

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد: عراق اعلام کرد که پس از آنکه به واشنگتن قول انجام بازرسی‌های تصادفی به منظور متوقف کردن ارسال سلاح به دمشق را داد، روز سه‌شنبه درخواست از هواپیماهای ایرانی راهی سوریه برای فرود آمدن در بغداد به منظور انجام بازرسی را آغاز کرد.

بنابراین گزارش مقامات عراقی گفتند که بعد از ظهر سه‌شنبه اولین بازرسی از یک هواپیمای ایرانی را انجام دادند و پس از آنکه هیچ سلاحی در آن نیافتند اجازه پرواز را صادر کردند.

ناصر بندر، رییس هوانوردی غیرنظامی عراق به رویترز گفت: بعد از ظهر (سه‌شنبه) متخصصین و عناصر امنیتی ما یک هواپیمای ایرانی به مقصد دمشق را بررسی کردند. آنها هیچ چیزی که ناقض ممنوعیت ارسال تسلیحات به سوریه باشد را نیافتند.

همچنین سخنگوی دولت عراق تاکید کرد که هواپیمای ایرانی که به مقصد دمشق پرواز می‌کرد، حامل سلاح نبود.

علی الدباغ در گفت‌وگو با سومریه نیوز بیان کرد که بعد از بازرسی از یک هواپیماهای باربری ایرانی به آن اجازه داده شده است که به سمت سوریه پرواز کند.

وی تاکید کرد که این هواپیما حامل سلاح به دمشق نبوده است.

دباغ ادامه داد: ‌مسوولان عراقی به هواپیمای باربری ایران اجازه دادند تا بعد از بازرسی شدن در فرودگاه بین‌المللی بغداد از حریم هوایی عراق برای حرکت به سمت سوریه استفاده کند چرا که بازرسی‌ها نشان داد که این هواپیما خالی از هرگونه سلاح بوده است.

خبرگزاری فرانسه نیز از بغداد با ارسال این خبر گزارش داد که به دلیل آنکه هیچ کالای ممنوعه‌ای در این هواپیما یافت نشد، به هواپیما اجازه داده‌ شد مسیرش را ادامه دهد.

به گزارش ایسنا واشنگتن مدعی است که ایران از طریق هواپیماهایی که از حریم هوایی عراق به سوریه می‌روند به این کشور سلاح ارسال می‌کند و با این ادعا بغداد را تحت فشار قرار داده است تا به هواپیماهای ایرانی که از حریم هوایی این کشور عبور می‌کنند دستور فرود بدهد و آنها را بازرسی کند.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور آمریکا گفت: ما این را بسیار مثبت در نظر می‌گیریم که دولت عراقی گام‌هایی را در جهت بازرسی محموله‌هایی که از قلمرو آن به مقصد سوریه عبور می‌کنند برداشته است.

وی افزود: امید ما این است که این نوع محموله‌ها به صورت منظم بازرسی شوند.

در عین حال یک دیپلمات ایرانی در سفارت ایران تایید کرد که مقامات عراقی دستور فرود به هواپیمای باری ایران در فرودگاه بغداد را داده و آن را که متعلق به ایران ایر بوده است، بازرسی کرده‌اند.

کد خبر 186667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز