دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

گروه شهری: با وجود نا مساعد بودن هوا و بارندگی مداوم در بیشتر مناطق توریست پذیر کشور، میزان سفرهای نوروزی در روزهای آغازین سال 86 بسیار چشمگیر بود و رکوردی جدید بر جا گذاشت.

بر اساس آمار‌های منتشر شده در تعطیلات نوروزی امسال بیش از 45 میلیون سفر به مناطق مختلف کشور صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار همشهری، با وجود پیش بینی‌های کارشناسان در روزهای نزدیک به سال 86 که خبر از افزایش 16درصدی میزان سفرها در تعطیلات نوروزی می‌داد و 30میلیون سفر نوروزی شهروندان ایرانی را پیش‌بینی می‌کرد اما با پایان تعطیلات آمار‌های منتشر شده، بیانگر بیش از 45 میلیون سفر در روزهای آغازین سال 86 است.

به تعبیر بسیاری از کارشناسان استقبال شهروندان از سفر در روزهای نوروز، به دلیل رونق سفرهای ارزان قیمت و ترویج آن در جامعه بوده که بسیاری از مسافران نوروزی با بر پایی کمپ‌های کوچک خانوادگی و استفاده از چادر در طول تعطیلات به مسافرت پرداختند.

در نوروز امسال مناظر مختلفی از برپایی چادرها در کنار پارک‌ها، حاشیه شهرها و مناطق سر سبز به هنگام شب بسیار قابل توجه بود و بسیاری از مسافران به هنگام روز به سفر در جاده‌ها و گردش در مناطق توریستی می‌پرداختند و با فرارسیدن شب در کنار جاده‌ها و پارک‌ها کمپ‌های کوچک خود را بر پا می‌کردند.

بر پایه این گزارش نوروز امسال با توجه به این ویژگی و بهره‌مندی بسیاری از شهروندان از سفرهای ارزان قیمت آمار قابل توجهی به جا گذاشت. شاید به تعبیر بسیاری از کارشناسان این آمار بیانگر تقاضای سفر در میان شهروندان ایرانی باشد.

از طرفی به دلیل استفاده بسیاری از مسافران از خودروهای شخصی و استفاده 90 درصدی آنان از راههای زمینی برای تردد، معابر و شبکه راه‌های کشور پر ترددترین روزهای خود را پشت سر گذاشت.

اما بر اساس اعلام سردار ذوالفقاری جانشین فرماندهی نیروی انتظامی‌کشور، در هفته اول تعطیلات در حدود 11 درصد از تلفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته کاسته شد.

نیروی انتظامی‌نیز با اعلام کاهش 17 درصدی حوادث جاده‌ای در طول تعطیلات امسال نسبت به سال گذشته، از افزایش توانمندی این نیرو در کنترل معابر کشور خبر داد.

با وجود افزایش چشمگیر سفرهای نوروزی در تعطیلات امسال، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از افزایش تخت‌های سفری برای مسافران داخلی خبر داد.

وی با اعلام این مطلب افزود: 4 هزار و 456 میلیارد ریال برای افزودن 48 هزار تخت و امکانات رفاهی برای مسافران در سال 86 اختصاص یافته است.

وی با اشاره به رواج سفرهای ارزان قیمت در میان شهروندان و اقشار کم درآمد از فرهنگ سازی سفر برای مردم و قرارگرفتن آن به عنوان یکی از موارد مهم و اساسی در سبد خانوار در سال 86 خبر داد و این سیاست را جزو برنامه‌های جدی سازمان متبوعش دانست.

وی در این باره افزود: در این زمینه ایجاد بسترهای لازم برای گسترش سفر در میان اقشار کم‌درآمد جامعه از طریق تورهای ارزان قیمت گردشگری، چادرها و کمپ‌های موقت، 57 هزار کلاس درس آموزش و پرورش، تجهیز باشگاه‌های سرپوشیده، سامان‌دهی خانه‌های استیجاری، همکاری با 120 دفتر خدمات مسافرتی و توزیع پکیج‌های سفرهای ارزان قیمت انجام شده‌اند.

محمد شریف ملک زاده گفت: پیش از آغاز تعطیلات نوروزی طی هماهنگی با 345 شهردار شهرهای کشور و 375 دهیار روستاهای هدف گردشگری، زمینه‌های تسهیل و روان‌سازی سفر برای مردم فراهم شد؛ اما با پیش‌بینی‌های انجام‌شده مبنی بر 45 میلیون سفر در ایام نوروز تعداد تخت‌های کشور که شامل 151 هزار تخت موجود است، جوابگوی این تعداد سفر نیست. لذا ساخت تخت‌های جدید در قالب هتل‌ها و مهمان‌پذیرها در دستور کار قرار گرفت.

شاید توجه به افزایش تقاضای سفر نوروزی در میان شهروندان ایرانی بیش از پیش توجه مسئولان مربوطه را طلب کند.

کد خبر 18653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز