همشهری آنلاین: تشدید بحران و رکود اقتصادی در صنعت خودرو سازی ایتالیا و افزایش بی رویه قیمت بنزین، موجب شد تا برای نخستین بار پس از جنگ دوم جهانی، فروش دوچرخه از خودرو در این کشور پیشی بگیرد.

تشدید بحران در صنعت خودرو سازی ایتالیا

به گزارش ایرنا از روزنامه لارپوبلیکا، در سال 2011 میلادی دو هزار دستگاه دوچرخه بیشتر از کل خودروهای به فروش رفته،فروخته شد.

براساس این گزارش شمار کل خودروهای فروخته شده در سال 2011 در ایتالیا به یک میلیون و 748 هزار و 143 دستگاه رسید درحالی که درهمان سال یک میلیون و 750 هزار دستگاه دوچرخه فروخته شد.

با وجود اینکه اختلاف زیادی میان تعداد فروش این دو وسیله نقلیه مشهود نیست، اما به عقیده کارشناسان همین اختلاف بسیار قابل توجه و مهم بوده و ناشی از بحران و رکود اقتصادی و همچنین افزایش قیمت بنزین بوده که به لیتری دو یورو رسیده است.

بسیاری از ایتالیایی ها همچنین به ترمیم دوچرخه های قدیمی که پیشتر در انبارها و گاراژها بدون استفاده مانده بود، پرداخته تا با استفاده از ان از هزینه گران استفاده از خودرو رهایی یابند.

به عقیده کارشناسان این بخش،دریک مسیر 5 کیلومتری دوچرخه بهتر از هر وسیله نقلیه دیگر محسوب می شود که علاوه بر سلامتی هزینه ای برابر با صفر دارد.

سیر نزولی و بی سابقه فروش خودرو در ایتالیا، این کشور را به حدود 50 سال پیش بازگردانده است و کارشناسان معتقدند که ادامه این روند می تواند به ورشکستگی اکثر کارخانجات تولیدی و بنگاه های فروش خودرو منجر شود.

مدیر عامل گروه خودروسازی فیات پیشتر در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فروش خودرو در ایتالیا، گفت که چنین اوضاعی در کشور بی سابقه است.

انجمن ملی صنعت خودروسازی ایتالیا نیز اعلام کرد که فروش خودرو در ماه اوت گذشته بیش از 20 درصد کاهش داشت و تنها 56 هزار و 447 دستگاه خودرو به فروش رفت که به این ترتیب سطح فروش خودرو در این کشور به سال 1964 میلادی بازگشت.

این نهمین ماه پیاپی کاهش فروش خودرو در ایتالیا است که باعث نگرانی در این بخش شده و ‘آنجلو استیکی دامیانی' رییس انجمن ‘آچی' اذعان کرد: با ادامه روند کنونی تا پایان سال 2012 حدود 10 هزار شاغل در بخش خودرو در ایتالیا در خطر از دست دادن کار خود قرار می گیرند.

به گفته وی، تنها در چهار ماه اخیر 350 نمایشگاه فروش خودرو تعطیل شده و در سه سال اخیر بازار فروش خودرو در ایتالیا نصف و از متوسط دو میلیون و 500 هزار دستگاه به یک میلیون و 300 هزار در سال جاری کاهش یافته است.

وی هشدار داد: افزایش قیمت بنزین ناشی از مالیات های گوناگون شبکه فروش خودرو را با مشکل مواجه کرده و مصرف کاهش یافته است.

قیمت بنزین در شش ماه گذشته در ایتالیا حدود 60 سنت افزایش یافته و هم اکنون به حدود لیتری دو یورو و یک سنت رسیده است.

ایتالیایی ها در ماه های گذشته بارها در اعتراض به افزایش بی رویه قیمت سوخت در این کشور اعتراض کردند و جایگاه های فروش بنزین نیز تاکنون به دفعات اعتصاب و از عرضه سوخت خودداری و دست از کار کشیده اند، اما دولت ایتالیا برای جبران بدهی های دولتی، هر بار مالیات ها و به تبع آن قیمت فراورده های نفتی را افزایش داده است.

افزایش قیمت سوخت در ایتالیا با شروع جنگ ناتو علیه لیبی و قطع واردات سوخت از این کشور شروع شد و با اجرای تدابیر اقتصادی مورد نظر اتحادیه اروپا و همچنین دنباله روی ایتالیا از آمریکا برای تحریم نفت ایران، شکلی روز افزون به خود گرفت.

کد خبر 186478
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز