جمعیت دفاع از حقوق کودکان کار و خیابان یک مرکز در پاسگاه نعمت‌آباد دارد که بچه‌های کار در آن رفت‌وآمد دارند. ‌

کودک - کار

مسئولان این مرکز تلاش می‌کنند تا ضمن سواد‌آموزی به کودکانی که از تحصیل باز مانده‌اند، خدمات مددکاری نیز به این کودکان و خانواده‌هایشان ارائه بدهند. علی‌بنی‌هاشمی، مدیر داخلی این مرکز است که با او گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم.

  • چند کودک به این مرکز مراجعه می‌کنند؟

کسانی که هر روز به مرکز مراجعه می‌کنند بیش از 100نفرند اما کسانی که از خدمات ما بهره می‌گیرند بالغ بر 400نفر هستند ولی یک نکته جالب وجود دارد و آن اینکه تمام بچه‌هایی که این دوروبر زندگی می‌کنند اگر به مشکلی بربخورند به مرکز ما می‌آیند و از ما کمک می‌خواهند.

  • هر کودک روزانه چند ساعت کار می‌کند؟

کودکان ایرانی بیشتر در کارگاه‌های خیاطی مشغول به‌کار هستند و معمولا هرروز از ساعت هشت صبح تا شش بعد از ظهر کار می‌کنند؛ به‌عبارتی این کودکان روزی 10ساعت کار می‌کنند.

  • حقوقی که می‌گیرند چقدر است؟

هر هفته 25هزار تومان. می‌دانید که در کارگاه‌ها رسم بر این است که حقوق را هفتگی پرداخت می‌کنند اما اگر بخواهیم درآمد ماهانه‌شان را حساب کنیم ماهی 100هزار تومان به هر کودک حقوق پرداخت می‌شود.

  • ویژگی‌های بچه‌های کار چیست؟

کودک کار به هیچ‌کس اعتماد نمی‌کند. شاید مشخص‌ترین ویژگی این بچه‌ها همین باشد؛ اینکه فقط و فقط به‌خودشان اطمینان می‌کنند و می‌دانند که مدام باید مراقب باشند. کودکان کار نشانی‌های ترس دارند و هراس را می‌توانید در تمام رفتارهایشان نشانه‌یابی کنید.

  • نمی‌خواهند مدرسه بروند؟

برای مدرسه رفتن نیاز است که کسی خرج و مخارج خورد و خوراک را تأمین کند اما کودکان کار از این پشتیبانی محروم هستند. آنها مجبورند علاوه بر تأمین مخارج خود بخشی از مخارج خانه و خانواده را نیز تأمین کنند و اولویت اصلی آنها بقاء است؛ بنابراین آموزش در مرحله بعدی جای می‌گیرد.

  • اینجا آموزش می‌بینند؟

ما در اینجا تلاش می‌کنیم تا با روش‌های تشویقی بچه‌ها را تحت آموزش قراربدهیم. به هر حال افزایش دانش و آگاهی می‌تواند در زندگی و آینده آنها تأثیر مثبتی داشته باشد.

  • غذا هم به آنها می‌دهید؟

خیلی دوست داریم که بتوانیم حداقل روزی یک وعده غذای گرم به این کودکان بی‌پناه بدهیم ولی واقعا تأمین هزینه یک وعده غذا از توانمان خارج است؛ بنابراین به پذیرایی با یک کیک و شیر قناعت می‌کنیم. مشکلات مالی زیاد است. برای اجاره محل هم مشکل داریم با توجه به اینکه نمی‌خواهیم این مکان را از دست بدهیم تا‌کنون تلاش کرده‌ایم که از طریق خیرین هزینه اجاره را تأمین کنیم اما الان چند ماهی است که واقعا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم‌می‌کنیم.

  • بچه‌ها از مشکلاتشان هم می‌گویند؟

کودکان کار خیلی درونگرا هستند؛ یعنی یاد می‌گیرند که باید همه تلخی‌های زندگی را تحمل کنند اما ما تلاش می‌کنیم که رابطه صمیمانه‌ای با آنها برقرار کنیم تا در جریان مشکلاتشان قرار بگیریم و برای حل مشکلات به آنها کمک کنیم. واقعیت این است که کودک کار چه ایرانی باشد و چه اتباع خارجی شرایط دهشتناکی دارد و نیازمند توجه مسئولان است. ما انتظار داریم مسئولان برای جلوگیری از شیوع کار کودکان اقداماتی انجام دهند؛ چرا که معتقدیم هر کودکی حق دارد از حقوق اولیه انسانی‌اش برخوردار باشد.

کد خبر 186278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز