گروه بین‌الملل: درحالی‌که روسیه درباره درگرفتن جنگ داخلی در سوریه، به کشورهای مخالف حل مسالمت‌آمیز بحران این کشور هشدار داد، آمریکا در مقابل، از ارائه کمک جدید چند میلیون دلاری به مخالفان سوریه خبر داد.

سوریه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا در نشست گروه دوستان سوریه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که کشورش 45میلیون دلار به مخالفان سوری کمک خواهد کرد. با ارائه این کمک‌ها از سوی آمریکا به مخالفان سوریه، کل کمک‌های این کشور به مخالفان تاکنون به 130میلیون دلار بالغ ‌شده است. این کمک‌ها در حالی ارائه شده و افزایش می‌یابد که آمریکایی‌ها در پشت پرده همواره از رسیدن آنها به‌دست گروه‌های عضو القاعده نگران هستند.

اما این نشست در حالی برگزار شد که از میان 100کشور عضو این گروه، تنها 20شخصیت در آن حضور یافتند و از میان مخالفان نیز تنها 9نفر که اغلب از داخل سوریه و برای تشریح نیازهای میدانی به نیویورک آمده بودند، شرکت کردند. در مقابل این اقدام آمریکا، مقام‌های روسیه خواستار حل دیپلماتیک بحران سوریه و تلقی‌کردن توافقات ژنو به‌عنوان مبنای راه‌حل بحران شدند.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه کشورهای غربی پیشنهاد کشورش را برای صدور قطعنامه شورای امنیت به‌منظور مبنا قراردادن توافقات ژنو برای برون رفت از بحران سوریه وتو کردند، مجددا اعضای گروه کاری درباره سوریه را به پایبندی به این توافقات فراخواند. سرگئی لاوروف در اظهارات خود در مجمع عمومی سازمان ملل با هشدار درباره اینکه مخالفان اجرای توافقات ژنو مسئولیت بزرگی را بر‌عهده می‌گیرند، افزود: آنانی که بر برقراری آتش بس یکجانبه از سوی دولت سوریه پافشاری و مخالفان را به تشدید درگیری‌ها تشویق می‌کنند، سوریه را بیش از پیش به سوی منجلاب جنگ داخلی سوق می‌دهند.

این اظهارات لاوروف در حالی بیان می‌شود که دو روز پیش از وی، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر در نطق خود در مجمع عمومی خواستار دخالت نظامی علیه سوریه شده بود. قطر و تونس تنها کشورهایی بودند که در این مجمع از اقدام نظامی علیه سوریه سخن راندند. لاوروف اما صرفا به سخنرانی درباره سوریه در مجمع عمومی بسنده نکرد و در حاشیه نشست‌های این مجمع هم، دیدارهایی را برگزار کرد که شاخص‌ترین آنها دیدار با نمایندگان شورای همکاری خلیج‌فارس بود.

وی در این دیدار، کشورهای عضو این شورا را به کناره گرفتن از رویکرد نظامی‌سازی‌ اوضاع در سوریه فراخواند. وزیر خارجه روسیه با یادآور شدن مسئله فلسطین به رهبران عرب، تأکید کرد که نباید تحولات در کشورهای خاورمیانه دستیابی به راه‌حلی برای مسئله فلسطین را به حاشیه براند. اما درعرصه میدانی و درحالی‌که ارتش سوریه در پیامک‌هایی به مخالفان مسلح در حلب، به آنان هشدار داده که بازی تمام‌شده است، برخی از افراد مسلح انتقال فرماندهی نظامی‌شان به داخل سوریه را تکذیب کردند.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، طی دو روز گذشته درگیری‌های بی‌سابقه و شدیدی میان ارتش سوریه و گروه‌های مسلح در شهر حلب پایتخت اقتصادی سوریه در‌گرفته و این درگیری‌ها اکنون حالتی به‌خود گرفته‌است که در آن مخالفان حاضرند بمیرند تا عقب‌نشینی کنند.

در همین حال، خبرگزاری رسمی سوریه از سیطره ارتش سوریه بر منطقه شیخ مقصود از دیگر مناطق شهر حلب خبر داد و افزود: ارتش پیشروی خود را به سمت مناطق دیگر ادامه می‌دهد. این درحالی است که مخالفان مسلح انتقال شورای فرماندهی گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد از ترکیه و ورود آن به داخل سوریه را تکذیب کردند. به نوشته روزنامه حریت، شماری از اعضای مخالفان که نخواستند نامشان فاش شود، تأکید کردند که رهبران این گروه یعنی ریاض الاسعد و مصطفی الشیخ به سوریه منتقل نشده‌اند و تنها یک روز وارد اراضی سوریه شده‌ و سپس به ترکیه بازگشته‌اند. این درحالی است که یک هفته پیش این گروه پیکارجو اعلام کرده بود که فرماندهی خود را به آنچه مناطق آزاد شده در داخل سوریه نامید، منتقل خواهد کرد. مخالفان سوری علت نماندن این افراد در داخل سوریه را اهمیت ندادن مخالفان به حضور این فرماندهان اعلام کردند.

کد خبر 186213
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز