گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: 20هزار سالمند مجهول‌الهویه در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی ساکن هستند. مهم‌ترین دلایلی که این 20هزار سالمند را در این شرایط قرارداده است عبارتند از فقر، بدسرپرستی و زوال عقل. همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی، ‌در نشست خبری‌اش اعلام کرد که در حال حاضر 20هزار سالمند که اغلب آنها مجهول‌الهویه هستند در مراکز شبانه روزی این سازمان نگهداری و پرستاری می‌شوند.

او با اشاره به اینکه تعداد سالمندان کشور در حال حاضر شش میلیون نفر است، توضیح داد که از این تعداد 20هزار نفر تحت سرپرستی سازمان بهزیستی کشور هستند و در حال حاضر 87مرکز روزانه به سالمندان خدمات ارائه می‌دهند و همچنین طرحی نیز برای ویزیت سالمندان در منزل راه‌اندازی شده است که هم‌اکنون 127مرکز و اکیپ که شامل پزشک، مددکار، فیزیوتراپ و پرستار هستند برای ویزیت رایگان سالمندان به منازل آنها می‌روند.

حسین نحوی‌نژاد، رئیس دبیرخانه شورای‌عالی سالمندان در این‌باره می‌گوید: این مسئله چند علت دارد، به این معنا نیست که ما ندانیم این افراد چه کسانی هستند بلکه در برخی موارد مشخصات فرد نیز در دسترس است ولی از آنجایی که این افراد کسی را ندارند که از آنها مراقبت کند به نوعی بد سرپرست هستند و ممکن است فرزندان این سالمندان آنها را رها کرده باشند و یا دچار بیماری صعب‌العلاجی هستند که نگهداری‌اش به نوعی دشوار شده که خانواده‌ خودش را کنار کشیده است.

برخی مواقع افرادی هستند که علاوه بر سالمندی دچار عوارض ناشی از زوال عقل هستند، یعنی دچار فراموشی هستند و به‌دلیل همین مسئله فراموشی اصولا مکان زندگی‌شان مشخص نیست. برخی موارد فقر باعث می‌شود که بعضی از این سالمندان را در استان‌های دیگر رها کرده‌اند، این موارد دست به‌دست هم داده‌‌ و تعداد افراد مجهول‌الهویه را بالا می‌برد.

اصطلاح مجهول الهویه را ما معمولا برای تمامی این گروه‌ها به‌کار می‌بریم. او در پاسخ به این پرسش که چه کسانی سرپرست یک سالمند محسوب می‌شوند توضیح داد:سرپرست یک سالمند کسی است که تمشیت امور سالمند را به همراه تأمین تغذیه و تهیه پوشاک سالمند بر عهده دارد. این نوع سرپرستی برای سالمندانی است که خودشان توانایی اداره هیچ‌یک از این امور را ندارند. یعنی سالمندانی هستند که با توجه به عوارض بیماری و یا شرایط روحی روانی و یا فقر به نوعی تأمین معیشت و بهداشت و نظافتشان و سرپرستی‌شان از عهده خودشان خارج می‌شود،

بنابراین فردی از اعضای خانواده که در درجه اول ممکن است همسرشان باشد یا فرزندان یا فامیلی مثل برادرزاده و خواهرزاده حمایت این افراد را به‌عهده می‌گیرند و به‌اصطلاح سرپرست سالمند محسوب می‌شوند که 94-93 درصد از سالمندان ما دارای سرپرست هستند. به گفته نحوی نژاد: مجهول‌الهویه بودن افراد به این معناست که نام و مشخصات دقیقی از فرد در دست نیست و علاوه بر این هیچ‌یک از وابستگان و آشنایان فرد نیز به‌دنبال یافتن وی نیستند. این افراد در برخی موارد در مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی بدون هیچ نام و مشخصه‌ای زندگی می‌کنند.

هفت درصد سالمندان تنها زندگی می‌کنند

هفت درصد از جمعیت سالمندان به تنهایی زندگی می‌کنند، رئیس دبیرخانه شورای‌عالی سالمندان با اعلام این آمار گفت:آمارها نشان می‌دهد که هفت درصد از سالمندان تنها زندگی می‌کنند و کسی در کنارشان نیست اما به معنی ناتوانی‌شان نیست. گروه ناتوان سالمندان ما همین تعدادی هستند که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند. خیلی از این هفت درصد از عهده کارهای خودشان برمی‌آیند و مشکل خاصی ندارند.

کد خبر 186207
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز