دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

گروه سلامت: 85 درصد نوجوانان متولد سال 68 در مرحله اول طرح واکسیناسیون هپاتیت B شرکت کردند و مرحله دوم این طرح نیز از 15 فروردین آغاز می‌شود.

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این مطلب افزود: در نوبت اول طرح واکسیناسیون نوجوانان متولد سال 68 علیه بیماری هپاتیت B حدود یک میلیون و 320 هزار نفر شرکت کردند و با توجه به اینکه تخمین می‌زدیم حدود یک میلیون و 700 هزار نوجوان در این سن در کشور داشته باشیم و با در نظر گرفتن این نکته که حدود 10 تا 12 درصد این نوجوانان قبلا واکسن این بیماری را از بخش خصوصی دریافت کرده بودند پوشش این واکسیناسیون حدود 85 درصد ارزیابی می‌شود که پوشش مناسبی است.

وی اضافه کرد: نوبت دوم طرح واکسیناسیون علیه هپاتیت B برای این گروه سنی از 15 فروردین به مدت 10روز انجام می‌شود و نوجوانانی که واکسن نوبت اول را دریافت کرده‌اند حتما باید با در دست داشتن کارت واکسیناسیون در یکی از مرکز بهداشتی- درمانی حاضر شوند و واکسن نوبت دوم را دریافت کنند وگرنه اثربخشی واکسن از بین می‌رود.

وی گفت: انتظار داریم در نوبت دوم کسانی که به هر دلیل واکسن نوبت اول را دریافت نکرده‌اند نیز مراجعه کنند و واکسن بزنند تا پوشش کامل‌تر ایمنی نوجوانان علیه این بیماری را در کشور شاهد باشیم.

گویا افزود: فاصله واکسن نوبت اول تا نوبت دوم باید 30 روز باشد، بنابراین نوجوانان برای دریافت واکسن نوبت دوم حتما کارت واکسیناسیون را همراه داشته باشند تا زمان تزریق واکسن در نوبت دوم دقیقا رعایت شود و در بهترین زمان ممکن باشد.

وی گفت:‌ در نوبت اول واکسیناسیون هپاتیت B بیشترین مشارکت را نوجوانان استانهای اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان، زنجان و آذربایجان شرقی و نیز محدوده تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گناباد و رفسنجان داشتند و پوشش واکسیناسیون در همه این مناطق بالای 95 درصد بود.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت افزود:‌ کمترین مشارکت در طرح واکسیناسیون هپاتیت B مربوط به استان تهران بود و مشارکت متولدان 68 در این طرح بین سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران بین 57 تا 70 درصد متغیر بود.

گویا گفت: مرحله سوم واکسیناسیون هپاتیت B برای متولدان سال 68 نیز از 15 مرداد به مدت 10روز اجرا می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد: طرح واکسیناسیون هپاتیت B برای متولدان سال 69 و 70 نیز قطعا امسال اجرا می‌شود که جزئیات آن در زمان مقرر اعلام می‌شود.

به گفته وی واکسیناسیون گروههای سنی 69 و 70 در سال جاری و نیز واکسیناسیون نوزادان متولد امسال که در بدو تولد علیه این بیماری واکسینه می‌شوند با واکسن هپاتیت B ایرانی انجام می‌شود.

کد خبر 18613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز