جمعه ۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مجمع عمومی سازمان ملل امسال در فهرست سخنرانانش یک منتقد تازه‌نفس علیه اسرائیل داشت.

مرسی

محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر در نخستین نطق خود در سازمان ملل با انتقاد شدید از سیاست‌های رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان در منطقه و در جهان، از حق فلسطینیان دفاع کرد. او هرچند نامی از ایران نبرد اما از حق همه کشورها برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دفاع کرد تا بار دیگر نشان دهد مصر جدید دنباله‌روی غرب نیست و مواضع متفاوتی با مصر مبارک به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک آمریکا در منطقه دارد.

درحالی‌که رئیس حکومت خودگردان فلسطین در سازمان ملل بر عزم فلسطینیان برای کسب عضویت کامل در این سازمان تأکید کرد، رئیس‌جمهور مصر هم به‌صورت تلویحی از نپیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای انتقاد کرد. به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، محمودعباس، رئیس حکومت خودگردان در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل با تأکید بر اینکه فلسطینیان تلاش‌های خود را برای دستیابی به عضویت کامل کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل ادامه خواهند داد، رژیم صهیونیستی را به ادامه سیاست‌های پاکسازی نژادی و برپایی نظام آپارتاید در سایه سکوت جهانی متهم کرد.

محمود عباس با تأکید بر اینکه موجودیت حکومت خودگردان در نتیجه سیاست‌های اسرائیل مورد تهدید است، تأکید کرد که رژیم صهیونیستی حتی پیشنهاد تشکیل دو کشور را هم نمی‌پذیرد و این رژیم به‌دنبال رقم زدن نکبت جدید(اشاره به روز تشکیل اسرائیل که در جهان عرب به روز نکبت معروف است) برای فلسطینیان است، اما فلسطینیان هرگز قربانی این مصیبت نخواهند بود. عباس در سخنان خود همچنین تأکید کرد که اسرائیل در جهت تهی کردن توافقنامه اسلو از مضمون و محتوای آن سیر می‌کند اما هنوز آخرین فرصت برای نجات راهکار دو کشور پیش روی جهانیان فراهم است.

وی با فراخواندن جامعه جهانی به ملزم کردن اسرائیل به احترام به توافقنامه‌های ژنو، شورای امنیت را به صدور قطعنامه الزام‌آور برای پایان دادن به منازعات عربی اسرائیلی فراخواند. عباس اعلام کرد که به نمایندگی از خشم مردم فلسطین سخن می‌گوید. او به هزاران زندانی عقیدتی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل اشاره کرد و گفت: اسرائیلی‌ها خانه‌های فلسطینیان را خراب می‌کنند و با ریختن سم، درختان زیتون ما را می‌خشکانند. او گفت که ادامه شهرک‌سازی‌، تشکیل دو کشور را غیرممکن می‌کند. رئیس‌جمهور مصر نیز چهارشنبه شب در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به تحولات جاری در جهان عرب، از اسرائیل به‌علت ادامه شهرک‌سازی‌‌ها به‌شدت انتقاد کرد.

به گزارش شبکه خبری فرانس 24، محمد مرسی با انتقاد تلویحی از رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که ملت‌های خاورمیانه دیگر وجود هیچ کشوری خارج از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نمی‌پذیرند، خاصه اگر این امر با سیاست‌های غیرمسئولانه یا تهدید کشورها همراه باشد. او با انتقاد از استانداردهای دوگانه در زمینه برخورد با فعالیت هسته‌ای کشورها گفت: تا زمانی که استانداردهای دوگانه وجود داشته‌باشد نظم جهان دچار مشکل است.

وی با تأکید بر اینکه منازعات جهان عرب و رژیم صهیونیستی می‌باید برای جامعه جهانی اولویت نخست باشد، افزود: مسئله فلسطین مسئله نخستی است که باید جهان آن را براساس عدالت و کرامت حل و فصل کند. رئیس‌جمهور مصر با تأکید بر حق فلسطینیان در چیدن ثمره‌های آزادی و کرامت به مانند دیگر کشورهای بهار عربی، از ادامه توسعه شهرک‌سازی‌‌ها در اراضی اشغالی فلسطینیان ابراز تأسف کرد. وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به فیلم توهین‌آمیز علیه اسلام گفت:

مصر به آزادی بیان احترام می‌گذارد اما آزادی‌ای که برای ایجاد نفرت علیه یک گروه یا مذهب یا قوم خاص استفاده نشود. او با اشاره به اینکه اکثریت جمعیت خاورمیانه مسلمان است، گفت: ما انتظار داریم جهان به فرهنگ ما احترام بگذارد همانطور که ما هم باید به فرهنگ دیگران احترام بگذاریم.وی با انتقاد از تبعیض و نقض حقوق اولیه مسلمانان در کشورهای مختلف ، توهین به مقدسات مسلمانان را در تناقض با نخستین اصول منشور سازمان ملل دانست.

رئیس‌جمهور مصر در بخش دیگری از سخنرانی‌اش به موضوع سوریه پرداخت و بر مخالفت کشورش با دخالت نظامی خارجی در این کشور پای فشرد و تنها راه‌حل این بحران را برگزاری مذاکرات دانست. او اظهار امیدواری کرد که سوریه جدید ایجاد شود.مرسی با تأکید بر ادامه تلاش‌های صادقانه مصر برای پایان‌دادن به این بحران، بر وحدت ارضی سوریه تأکید کرد.

کد خبر 186063
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز