همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد پس از بازگشت از نیویورک، در بدو ورود به تهران، با ابراز تاسف از دستگیری مشاور رسانه‌ای‌خود، وعده پیگیری موضوع دستگیری جوانفکر را داد

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد پس از ورود به تهران در پایون جمهوری فرودگاه مهرآباد، اهداف و دستاوردهای سفر خود به نیویورک را تشریح کرد و سپس از دستگیری مدیرعامل خبرگزاری ایرنا ابراز تاسف کرد و وعده پیگیری این موضوع را داد.

وی در سخنان خود گفت: سازمان ملل و مجمع عمومی یک مرجع بسیار مهم و بین‌المللی است و تنها مرجعی است که درباره همه مسائل جهان می‌تواند اظهارنظر کند و حضور ملت ما در آنجا یک نیاز و ضرورت و وظیفه است، بویژه جهانی که هم‌اکنون در شرایطی قرار دارد که باید از یک دوره تاریخی به دوره دیگر وارد شود و نظم جدیدی در جهان حاکم شود. طبیعی است که ملت ما نقش مهمی ایفا می‌کند و در راهبری جهان به سمت نظم جدید باید وظیفه خود را انجام دهد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "این سفر فرصت مناسبی برای گفت‌وگو با مسئولان سایر کشورها و طرح دیدگاه‌های ملت ایران درباره وضع جهان بود"، افزود: سفر پرباری بود و دو سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل داشتیم که یک سخنرانی درباره حاکمیت قانون و ارزش آن در جامعه جهانی و سخنرانی دیگر درباره مسائل روز جهان بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ در خلال این سفر، دوازده گفت‌وگو با رسانه‌های خبری و یک کنفرانس مطبوعاتی نیز داشتم. هشت ملاقات سیاسی و پنج دیدار نیز انجام شد که عمده این دیدارها با گروه‌های آمریکایی مانند گروه‌های ضدجنگ و یا اندیشمندانی که نظرات جدیدی دارند، بود. ملاقاتی هم با ایرانیان داشتم و استقبال گسترده‌ای از نگاه و مواضع ملت ما در این سفر شد.

وی ادامه داد: شاید علت این استقبال گسترده، احساس خلائی بود که نسبت به مسائل مربوط به نظم آینده در جهان ایجاد شده بود، چراکه در سال‌های گذشته مباحثی که از سوی ملت ما مطرح می‌شد درباره نواقص و اشکالات نظم موجود بود و در این سفر تلاش کردیم که درباره نظم آینده جهان بیشتر صحبت و آن را تدوین کنیم که استقبال شد و با انعکاس گسترده‌ای همراه بود.

احمدی‌نژاد درباره انگیزه انجام این دیدارها اظهار کرد: علت این دیدارها آن است که رسانه‌های دنیا در اختیار گروهی است که نمی‌خواهند این سخنان به گوش مردم برسد و تلاش کردیم با ارتباط مستقیم، این پیام را به گوش آنها برسانیم و دیدگاه‌ها را به روشنی تبیین کنیم و به پرسشها پاسخ بدهیم.

وی در ادامه گفت: در این سفر دو موضوع خاص هم وجود داشت؛ یکی پیگیری ایجاد ساختار جدید برای جنبش عدم تعهد بود. این جنبش با وجود عمر طولانی و مواضع و آرمان‌هایی که داشته است، ساختار مناسبی برای پیگیری مواضع خود ندارد. در این سفر تلاش کردیم زمینه‌های لازم برای پایه‌گذاری ساختار جنبش عدم تعهد و پیگیری‌ آرمان‌های آن انجام دهیم و با گروه‌ها و مقاماتی نیز در این زمینه صحبت شد و تعدادی از ملاقات‌کنندگان اعلام آمادگی کردند که در این زمینه فعال شوند و قرار شد جلساتی از طرف وزیر امور خارجه برای پیگیری این مساله برگزار شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از شخصیت‌ها و گروه‌های مردمی خواستار ملاقات بودند که امکان ملاقات با آنها به خاطر محدودیت زمانی وجود نداشت، درباره پایه‌گذاری ساختار جدید برای جنبش عدم تعهد توضیح داد: اهداف جنبش عدم تعهد و آرمان‌‌هایی که این جنبش دارد ‌به خاطر اینکه این جنبش فاقد یک ساختار اجرایی است، پیگیری نشده است و ما تلاش می‌کنیم حداقل‌هایی در این زمینه طراحی و تبیین شود و ساختار منسجمی وجود داشته باشد که مسئولان این جنبش بتوانند این اهداف را پیگیری کنند. البته این جنبش دفتری در نیویورک دارد اما این کافی نیست.

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره دستگیری علی‌اکبر جوانفکر گفت:‌ من خیلی متاسفم که در آستانه سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل در حالی که جهان منتظر شنیدن دیدگاه‌های ملت ما بودند این اتفاق افتاد. همان‌طور که می‌دانید در سازمان ملل دو دسته سخنرانی می‌کنند؛ یک عده طرفداران نظام سرمایه‌داری هستند که حرف آخر آنها را آمریکا می‌زند و یک دسته کشورهای مستقل هستند که حرف آخر در میان آنها را ایران می‌زند. با این توصیف، اینکه به‌یکباره قبل از سخنرانی رییس‌جمهور، مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور و مدیرعامل ایرنا بازداشت می‌شود مایه تاسف است بویژه اینکه اتهام او، توهین به رهبری است؛ مساله‌ای که هیچ ایرانی آن را نمی‌پذیرد. من این مساله را دنبال خواهم کرد.

کد خبر 186039
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز