همشهری‌آنلاین: رئیس‌جمهوری مصر طی سخنرانی خود در شصت‌و‌هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن تاکید بر پیشرفت‌های کشورش در 18 ماه گذشته، از مساله فلسطین به عنوان «نخستین مساله‌ای که جهان باید برای حل‌وفصل آن تمام تلاش خود را به عمل آورد»، یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر اعلام کرد، چندین دهه است که فلسطینی‌ها به دنبال تحقق کامل حقوقشان و تشکیل کشور مستقل فلسطینی هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به رغم تلاش‌های مداوم آنها از طریق ابزارهای مشروع جهت دستیابی به حقوقشان و به رغم پذیرش قطعنامه‌های بین‌المللی برای حل مناقشات از سوی نمایندگان فلسطینی، مشروعیت بین‌المللی از محقق ساختن امیدها و آرمان‌های ملت فلسطین باز مانده است.

مرسی با اشاره به این که جهان عرب مشوق صلح همه‌جانبه‌ای را برای حل‌وفصل بحران در خاورمیانه پیشنهاد داده است، اطمینان حاصل کرد، مصر از هر اقدامی که فلسطین تصمیم به انجام آن در سازمان ملل متحد بگیرد، حمایت خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری مصر گفت: از همه شما می‌خواهم همان‌طوری که از انقلاب‌های مردم کشورهای عربی حمایت کردید، از تلاش‌های فلسطینی‌ها برای تحقق حقوق مشروعشان حمایت کنید؛ فلسطینی‌هایی که در پی دستیابی به آزادی‌هایشان و به رسمیت شناختن کشوری مستقل هستند.

محمد مرسی همچنین خاطرنشان کرد، کشورش به توافقنامه‌های بین‌المللی گذشته پایبند است.

رئیس‌جمهوری مصر همچنین درباره سوریه مخالفت خود را با دخالت نظامی خارجی در این کشور اعلام و از حقوق کشورش و کشورهای منطقه در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دفاع کرد.

محمد مرسی تاکید کرد که طرح مصر برای حل بحران سوریه تنها محدود به چهار کشور نیست بلکه تمام کشورها می‌توانند در این حل بحران مشارکت کنند.

وی بر لزوم ممانعت از سوق یافتن درگیری‌ها در سوریه به سوی جنگ داخلی گسترده که ممکن است به کشورهای همجوار کشیده شود، تاکید کرد.

مرسی تصریح کرد: مصر متعهد به ادامه تلاش‌ها برای پایان دادن به فاجعه کنونی سوریه در چارچوب عربی‌،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای حفظ وحدت ملت سوریه‌، تمامیت ارضی و ممانعت از دخالت نظامی در سوریه است.

رئیس‌جمهوری مصر از تمام گروه‌های مخالف خواست متحد شوند و در راستای دستیابی به یک دیدگاه متحد و فراگیر برای انتقال برنامه‌ریزی شده قدرت تلاش کنند.

وی گفت: بعد از پایان نظام کنونی سوریه، سوری‌ها نظامی را انتخاب خواهند کرد که به نظر آنها توجه کند و این ملت حق دارند که از آزادی و عزت در آینده برخوردار شوند.

رئیس‌جمهوری مصر همچنین عنوان داشت: ملت‌های عربی هرگز نمی‌پذیرند که هیچ دولتی خارج از معاهده منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای قرار داشته باشد.

وی بر لزوم برگزاری کنفرانسی ویژه برای عاری ساختن خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای و تمامی سلاح‌های کشتار جمعی در موعد مقرر خود یعنی قبل از پایان سال جاری میلادی با مشارکت تمامی گروه‌های مربوطه خواستار شد.

مرسی بر حق تمامی کشورها از جمله مصر در استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی در چارچوب معاهده منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری مصر همچنین عنوان داشت که مصر به آزادی بیانی احترام می‌گذارد که در راستای تحریک بر انزجار علیه دیگری نباشد و یک فرهنگ یا دین را هدف قرار نداده باشد.

مرسی بر احترام به کسانی که حضرت محمد (ص) محترم می‌شمرند و مخالفت با کسانی که به ایشان اهانت می‌کنند تاکید کرد و گفت: آنچه که اسلام و مسلمانان از اهانت و تبعیض با آن روبرو هستند، غیرقابل قبول است.

وی افزود: هرگز به هیچ کس اجازه نخواهیم داد که چه زبانی و چه عملی به اسلام و رسول اکرم (ص) اهانت کند.

وی در پایان سخنانش عنوان داشت: من با امیدواری بسیار به آینده می‌نگرم و افق‌های صلح را بر اساس عدالت و عدم تبعیض میان انسان‌ها می‌بینیم که می‌تواند تمام خواسته‌های مردم جهان را محقق کند

کد خبر 185992
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز