چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: با ثبت رکورد جدیدی در شدت ذوب تابستانی یخ‌های قطب شمال در هفته گذشته، محققان پیش بینی می‌کنند طی 20 تا 25 سال آینده دیگر اثری از یخ‌های قطب شمال باقی نماند

ذوب شدن یخ‌های قطب شمال تا 25 سال دیگر

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ جان یاکل زمین فیزیک شناس یخ‌های دریایی می‌گوید ذوب بی سابقه یخ‌های قطب شمال در سال جاری می‌تواند عواقب جدی را برای سیاره زمین در پی داشته باشد.

به گفته وی از 33 سال پیش تاکنون که وضعیت یخ‌های قطب شمال با ماهواره نظارت شده تا کنون، ذوب تابستانی امسال بی سابقه بوده است.

18 دسامبر 2007 وسعت یخ‌های قطبی4.17 میلیون کیلومتر مربع بود، این میزان در اوت سال جاری به کمتر از چهار میلیون کیلومتر مربع رسیده است.

یاکل می‌گوید: این کمترین وسعت یخی است که طی این سال‌ها داشته‌ایم، نه فقط از زمان نظارت ماهواره‌ای بلکه احتمالا در یک میلیون سال گذشته.

یاکل طی 15 سال گذشته ذوب تابستانی یخ‌های قطب شمال را به دقت بررسی کرده و نشان داده است در پی گرمای زمین یخ‌های قطب شمال به طور مستمر در حال ذوب شدن هستند.

وی افزود: بر اساس الگوهای مشاهده شده ما ذوب وسیع امسال می‌تواند آغاز روند ترسناکی باشد.

این محققان از فناوری ماهواره برای بررسی ویژگی‌های فیزیکی یخ‌های قطب شمال استفاده می‌کنند.

تا همین دهه 1980، اغلب یخ اقیانوس منجمد شمالی، یخ چندین ساله بود یعنی یخ ضخیمی که در تابستان اصلا آب نمی‌شد.

در آن زمان نسبت یخ چندین لایه به یخ فصلی، یخی که احتمالا در تابستان آب می شد، حدود 80 درصد به 20 درصد بود.

یاکل که معتقد است طی 20 سال گذشته به جایی رسیده‌ایم که این نسبت معکوس شده، پیش بینی کرد وسعت یخی که اقیانوس منجمد شمالی را پوشانده است احتمالا طی تابستان‌ها در 20 تا 25 سال آینده از بین خواهد رفت.

از بین رفتن این پوشش یخی عواقب جدی برای سیاره زمین دارد. یخ قطب شمال به عنوان یک منعکس کننده نور خورشید عمل می‌کند و موجب تنظیم دمای زمین و اقلیم می‌شود.

زمانی که دیگر این یخ زیر آسمان نباشد و فقط آب، در اقیانوس‌ها دیده شود، زمانی است که رطوبت بیشتری از سطح اقیانوس‌ها به جو می‌رود و بخار آب در اتمسفر توفان‌های خشنی را شکل می‌دهد.

به گفته یاکل همانطور که قطب شمال و کل زمین به روند گرم شدن خود ادامه می‌دهند باید افزایش و شدت توفان‌ها را برای اغلب مناطق پرجمعیت جهان انتظار داشته باشیم.

کد خبر 185843
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز