همشهری آنلاین: محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرای مصر در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز از آمریکا خواست برای ترمیم روابط خود با اعراب و نیز احیای اتحاد خود با مصر رویکرد خود را نسبت به جهان عرب تغییر دهد.

مرسی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در این گفت و گو که اواخر وقت روز شنبه صورت گرفت با اشاره به حمایت آمریکا از دولت های دیکتاتور در منطقه و نیز حمایت بی قید و شرط واشنگتن از رژیم صهیونیستی افزود: دولت های متوالی در آمریکا، با استفاده از پول مالیات دهندگان آمریکایی باعث شده اند این حس تنفر در ملت های منطقه به وجود آید.

مرسی روز یکشنبه به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر خواهد کرد.

این خبرگزاری یادآور شد: اظهارات محمد مرسی در حالی صورت می گیرد که از هفته قبل اعتراضات ضد آمریکایی در قاهره در پی انتشار فیلمی ضد اسلامی در اینترنت به اوج خود رسیده است. طی این رخدادها، مرسی ضمن توصیه به خویشتن داری توهین به پیامبر اسلام را محکوم کرد.

رئیس جمهور جدید مصر در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت اسف بار فلسطینیان که از حق برخورداری از دولت محرومند ابراز نگرانی و تصریح کرد: آمریکا مسئولیت ویژه ای در قبال فلسطین دارد زیرا معاهده کمپ دیوید را امضا کرده است و طبق این معاهده اسرائیل باید از کرانه غربی و غزه خارج و ملت فلسطین از حکومت فلسطینی برخوردار شود.

به گفته وی، مادامی که صلح و عدالت برای ملت فلسطین تحقق نیابد، این معاهده نیز اجرا نشده باقی مانده است.

رئیس جمهور مصر در این مصاحبه بار دیگر بر پیوند خود با حزب ˈاخوان المسلمینˈ تاکید کرد و افزود: من با اخوان المسلمین بزرگ شدم و اصول خود را در این حزب آموختم. من سیاست را در این حزب یاد گرفتم و فهمیدم چطور به کشورم عشق بورزم.

وی همچنین با تاکید بر اختلافات فرهنگی میان مصر و آمریکا تصریح کرد، آمریکا نباید انتظار داشته باشد مصر مانند غرب رفتار کند و افزود: اگر بخواهید عملکرد مردم مصر را بر اساس معیارهای فرهنگ آلمان، چین یا آمریکا بسنجید، قضاوت نامربوطی انجام داده اید.

کد خبر 185516
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز