همشهری آنلاین: محققان یکی از شرکت‌های فناور موفق به طراحی و ساخت پهپاد رادارگریزی شدند که به گفته آنها صد در صد قطعات آن تولید داخل بوده و می‌تواند ضمن حمل یکصد کیلوگرم بار با برد کنترلی یکصد کیلومتر به مدت سه ساعت در آسمان پرواز کند.

بهپاد

مهندس عباس جم، مدیرعامل شرکت سازنده پهپاد لیکو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: این هواپیمای بدون سرنشین، ضمن بهره‌مندی از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد دارای وزن حدود 53 کیلوگرم بوده و قابلیت حمل یکصد کیلوگرم بار را دارد که در نوع خود بی‌نظیر به شمار می‌رود.

وی در خصوص دیگر ویژگی‌های این پهپاد ایرانی عنوان کرد: سوخت این هواپیما بنزین معمولی و ظرفیت سوخت‌گیری آن 30 لیتر است که با این میزان بنزین، توانایی پرواز سه ساعته در سقف پروازی 16 هزار پایی از سطح زمین را دارد. همچنین برد کنترلی آن یکصد کیلومتر است. یکی دیگر از توانمندی‌های پهپاد «لیکو» این است که سیستم پیشرانش آن توسط دو موتور با مجموع توان 35 اسب بخار تامین می‌شود و این توانایی را ایجاد می‌کند که پهپاد بتواند در طول مسیری کمتر از 70 متر از زمین به پرواز درآید.

مدیرعامل این شرکت فناور در ادامه خاطرنشان کرد: این هواپیما به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت نصب انواع سیستم‌های الکترونیکی و مخابراتی را داراست. از جمله این تجهیزات می‌توان به دوربین‌های این پهپاد اشاره کرد که تصاویر را به صورت پخش زنده به ایستگاه ارسال می‌کند. برخورداری از سیستم خلبان خودکار یکی دیگر از ویژگی‌های «لیکو» است تا این هواپیما در مسافت‌های طولانی براساس برنامه مسیر، حرکت کرده و مجددا به پایگاه باز گردد.

وی در خصوص مشخصات فنی این هواپیما گفت: پهپاد «لیکو» که به صورت صد در صد در داخل و توسط محققان کشور طراحی و ساخته شده است دارای مشخصات و ویژگی‌های فنی مانند طول بال 5.9 متر، طول بدنه چهار متر، حداکثر سرعت 220 کیلومتر بر ساعت، طول باند پرواز 200 فوت، وزن خالی 53 کیلوگرم، حداکثر وزن بلند شدن 200 کیلوگرم، سقف پروازی 16 هزار پا، توان 35 اسب بخار برای هر موتور، ظرفیت سوخت گیری(بنزین معمولی) 30 لیتر، مداومت پروازی سه ساعت، ایستگاه کنترلی، خلبان خودکار یکصد نقطه مختصات جغرافیایی، تصویر برداری آنلاین و آفلاین توسط دو دوربین، سیستم پردازش تصویربه صورت هوش مصنوعی، نشانگر موقعیت یاب بر روی نقشه جغرافیایی توسط دو جی پی اس 10 هرتز، سیستم رادار گریز، ایستگاه کنترلی استیشن 12 متری قابل حمل، سیستم ترمز از نوع دیسکی ضد قفل شونده، توان پرواز با از دست رفتن یک موتور و سیستم تعلیق و جاذب ارتعاشات است.

جم، فرود پهپاد در کمترین طول از مسیر باند را یکی دیگر از ویژگی‌های «لیکو» برشمرد و افزود : از این هواپیما می‌توان در مقاصد امداد و نجات، شناسایی، گشت زنی، حمل بارهای سبک، مقاصد نظامی و فیلمبرداری و غیره استفاده کرد. همچنین هزینه قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری این هواپیما بسیار کم بوده و در صورت تجاری سازی صرفه جویی ارزی زیادی را برای کشور در پی خواهد داشت.

کد خبر 185511
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز