یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

درحالی‌که بحث درباره اصلاحات در سازمان ملل در جهان و میان کشورهای مختلف جریان دارد، این مسئله یکی از محورهای بحث‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا هم هست.

رامنی - کاندیدای ریاست جمهوری - آمریکا


به گزارش سایت دیپلماسی ایرانی، درحالی‌که باراک اوباما همواره از سازمان ملل متحد تمجید کرده، میت رامنی، نامزد جمهوریخواهان، با اعلام اینکه این سازمان «یک شکست بزرگ» بوده است به انتقاد از ناتوانی‌های سازمان ملل در تحقق اهداف خود پرداخته است. مسائل قدیمی در مورد نقش و مناسبات سازمان ملل همچنان از موارد قابل تأمل در مواضع نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست. به‌طور خاص، واکنش شورای امنیت سازمان ملل به درگیری‌های دو سال گذشته سوریه با توجه به امتناع روسیه و چین از پیوستن به بقیه اعضای شورا در اعمال تحریم‌های شدیدتر بر دولت بشار اسد، دوباره توجه‌ها را به قدرت تأثیر‌گذاری سازمان ملل معطوف کرده است.

اوباما مدافع سازمان ملل است، با وجود این، در این زمینه که این سازمان اغلب در دستیابی به آرمان‌هایش شکست می‌خورد، هشدار می‌دهد. دولت اوباما در سال‌های اخیر خواهان تحریم‌های جدی و سخت علیه بعضی کشورها به‌عنوان امتیاز رهبری ایالات متحده در سازمان ملل شده‌ و در این زمینه موفقیت‌هایی هم به‌دست آورده‌است. میت رامنی، نامزد جمهوریخواهان اما شدیداً از سازمان ملل انتقاد کرده و تهدید کرده است که تأمین مالی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) را متوقف خواهد کرد و از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل کنار می‌کشد.

باراک اوباما در نطق سالانه‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل در سال‌های2009، 2010 و 2011 بر حمایتش از برنامه‌های سازمان ملل تأکید کرد. وی همچنین در سخنرانی‌اش در مراسم جایزه نوبل در دسامبر 2009 به تمجید و تحسین سازمان ملل پرداخت.

اوباما در نطق خود در سازمان ملل در سپتامبر2009، از اقدامات فوق‌العاده خوب سازمان ملل از قبیل تأمین غذای گرسنگان، مراقبت از بیماران، بازسازی خرابی‌ها سخن گفت اما این نکته را نیز هشدار داد که سازمان ملل برای به اجرا درآوردن اهدافش و برای وفادارماندن به آرمان‌هایی که برای تحقق آنها تأسیس شده است مبارزه می‌کند.

اوباما در سال2010 بر نقش سازمان ملل در ارتقای حقوق‌بشر و حفظ صلح بین‌الملل تأکید کرد و همچنین خواستار پاسخگو‌تر شدن این نهاد شد. در سال2011 او تقاضایش برای حمایت سازمان ملل از حقوق‌بشر را با گفتن اینکه منشور سازمان ملل از ما می‌خواهد که همه توان خود را برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به‌کار بندیم، تکرار کرد.

جوزف‌ام. تورسلا، نماینده رسمی ایالات متحده در سازمان ملل برای مدیریت و اصلاحات که در سطح سفیر آمریکا در سازمان ملل است، طی اظهارات خود در شورای روابط خارجی در ژانویه2012، برنامه اوباما در مورد سازمان ملل را براساس چهارپایه اقتصاد، پاسخگویی، یکپارچگی و برتری عرضه کرد و برنامه درخواست کاهش مخارج، بهبود شفافیت و نظارت و ایستادگی محکم را در مقابل دولت‌های عضوی که سازمان ملل را بی‌اعتبار می‌کنند، دارد.

دولت اوباما به همراه کشورهای عضو گروه هشت، از برنامه شش‌ماده‌ای که توسط کوفی عنان فرستاده ویژه پیشین اتحادیه عرب و سازمان ملل برای بحران سوریه ارائه شده بود پشتیبانی کرد. این طرح، برنامه‌ای برای آتش‌بس و‌ گذار سیاسی به‌عنوان روشی برای پایان‌دادن به درگیری‌های سوریه که در مارس2011 بین شورشیان و دولت بشار اسد آغاز شده بود، تنظیم کرده بود البته این طرح با برخی کارشکنی‌ها از سوی کشورهای مختلف مواجه شد و سرانجام به نتیجه‌ای نرسید.

رامنی برای مدت زمان طولانی منتقد سیاست‌های سازمان ملل بوده است. در همین راستا او در سال2007 طی اظهارنظری اعلام کرد که این سازمان «یک شکست بزرگ»بوده است (یو ‌اس‌آ‌تودی) و پیشنهاد کناره‌گیری ایالات متحده از شورای حقوق‌بشر آن را داد. رامنی طبق آنچه در وب‌سایت کمپین انتخاباتی‌اش آمده است، معتقد است که ایالات متحده می‌بایست روی نهادهای چندجانبه‌ای مثل سازمان ملل برای دستیابی به اهداف عینی دمکراسی و حقوق‌بشر که در اساسنامه (منشور) آنها نیز بر این موارد تأکید شده است، تمرکز کند. این نکته وقتی بهتر درک می‌شود که بدانیم یکی از مشاوران سیاست خارجی رامنی، جان بولتون، سفیر سابق ایالات‌متحده در سازمان ملل است که از منتقدان جدی این سازمان به‌حساب می‌آید.

در گزارش رسمی اکتبر2011 وی آمده است: «مجامع و نهادهایی چون سازمان ملل گرایش دارند به اینکه فرایندها را با اصل موضوع قاطی کنند؛ یعنی صرفا به حمایت از خود مذاکره به جای نتایجی که مذاکره می‌تواند به آن دست یابد بپردازند». رامنی در سخنرانی فوریه2012 خود گفت که او حمایت مالی از صندوق جمعیت سازمان ملل را که به گفته او از سیاست تک‌فرزندی چین حمایت می‌کند قطع خواهد کرد.

در می‌2012، در پی قتل‌عام الحوله در سوریه، رامنی از طرح شش ماده‌ای عنان در مورد سوریه با بیان این سخنان انتقاد کرد که «این برنامه به رژیم اسد این زمان را داد که حمله بی‌امان نظامی‌اش را اجرایی کند». رامنی همچنین روسیه را به‌دلیل وتو کردن رأی شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم‌هایی علیه سوریه مورد انتقاد شدید قرار داد؛ در شرایطی که اوباما را نیز به‌دلیل سستی‌اش مورد سرزنش قرار داد. وی در این زمینه گفت: «در شرایطی که روسیه و ایران به حمایت از بشار اسد می‌پردازند، اوباما از نقش رهبری خود کناره گرفته و سیاستگذاری ایالات متحده را به کوفی عنان و سازمان ملل واگذار کرده است».

کد خبر 185480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز