یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

جنجال درباره رشوه یکی از مسئولان سازمان‌های وابسته به سازمان ملل به بعضی کشورهای عضو برای جلب حمایت آنها از ریاست دوباره‌اش بر آن سازمان، یکی از نمونه‌هایی است که ناکارآمدی سازمان ملل و ضرورت اصلاح آن را آشکار می‌سازد.

سازمان ملل


در دادخواستی که توسط کریستوفر میسون، یکی از مدیران ارشد WIPO(سازمان جهانی مالکیت معنوی) ارائه شده، فرانسیس گاری رئیس استرالیایی این سازمان به ارسال تجهیزات کامپیوتری به دو کشور تحریم‌شده در قبال جلب آرای آنها برای انتخاب دوباره‌اش متهم شده است.

در این دادخواست، گاری متهم شده برای کشورهای عضو که در انتخابات 2008 از او حمایت کرده یا به او رأی داده‌اند، پست‌هایی درنظر گرفته است و قصد دارد برای انتخاب مجددش در انتخابات 2014نیز همین کار را تکرار کند. WIPO که در ژنو سوئیس مستقر است، ثروتمندترین بخش سازمان ملل است و تقریبا به‌طور کامل خودکفاست؛ تا جایی که سالانه بیش از 300میلیون دلار درآمد دارد که بیشتر آن از طریق بهره‌برداری از حق مالکیت تأمین می‌شود.

این سازمان در دهه 70قرن بیستم با هدف ارتقای حقوق مالکیت معنوی، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، تشکیل شد تا به پیشرفت اقتصادی کمک کند.طبق خلاصه پرونده شاکی که 20اوت به دادگاه اداری سازمان بین‌المللی کار ارائه شده مدارک نشان می‌دهد مدیرکل برای جلب آرای افراد، پست‌های حرفه‌ای WIPOرا وعده داده است.

این دادخواست توسط وکیلی به نام متیو پریش ساکن سوئیس و به طرفداری از کریستوفر میسون، کارمند WIPO ارائه شده است. طبق گفته میسون او به اتهام فساد و روابط غیرقانونی با پیمانکاری که با این سازمان قرارداد دارد، از می‌2011به حالت تعلیق درآمده است.گاری اتهامات را رد کرده است و ادعا می‌کند برای جلب حمایت با هیچ کشوری معامله نکرده و رابطه‌ای نداشته است. به گفته او مدارک ارائه‌شده که از قرارملاقات‌های سیاسی‌اش پرده برمی‌دارد، ساختگی است.

او ضمن تأکید بر این موضوع در بیانیه‌ای که در قالب ای‌میل ارسال شده بود، گفت: برای جلب حمایت سیاسی هیچ شغلی وعده داده نشده است و هرگز چنین مدارکی توسط من ساخته نشده یا از جانب من تأیید نشده است. معتقدم هرگونه مدرکی که از چنین قرارملاقات‌هایی نشان دارد، ساختگی است.

در مقابل، وکیل میسون می‌گوید: این سند که نشان تعهد و ضمانت اجرایی است چندین‌ماه به شکلی گسترده در جامعه سیاسی دست به‌دست گشته و حالا دیگر به یک راز از پرده بیرون افتاده تبدیل شده است.با توجه به محرمانه‌بودن این پرونده، سازمان بین‌المللی کار حاضر نیست اطلاعاتی در مورد روند آن ارائه دهد.

برخی از دیپلمات‌هایی که در نیویورک (مقر سازمان ملل) فعالیت می‌کنند این حرکت میسون را جنجالی تبلیغاتی برای انتقام از مافوقش می‌دانند. با وجود این حامیان میسون معتقدند ادعاهای مطرح‌شده در این دادخواست معتبر است. آنچه برای آنها مهم است نه‌تنها مسئله میسون بلکه پرداختن به نظام نادرست مدیریت در سازمان ملل متحد است که اعتبار آن را زیرسؤال می‌برد.

رویترز

کد خبر 185460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز