گروه ادب هنر: جشنواره موسیقی مقاومت از سال 88 در کرمانشاه برگزار می شود. شهریورماه سال 1391در هوای پر از ریزگرد و بویی که می‌گویند به‌دلیل نشت گاز از لوله است، چهارمین جشنواره موسیقی مقاومت در کرمانشاه برگزار شد.

جشنواره موسیقی مقاومت

بزرگداشت هشت سال دفاع‌مقدس و پاسداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و ایثارگران یکی از اهداف این جشنواره است. محمد گلریز که برای دومین بار است دبیری این جشنواره را برعهده دارد از کمبود بودجه گلایه کرد. او در این‌باره گفت: باید از جوانان شرکت‌کننده در این جشنواره حمایت کرد، اگر حمایت مالی از گروه‌های موسیقی صورت بگیرد قطعا همه گروه‌ها می‌آیند، اما ما برای تأمین جایزه گروه‌ها دچار مشکل هستیم.سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی مقاومت با حضور یک گروه از لبنان به شکل بین‌المللی برگزار شد. از همان ابتدا هم این نوید داده شد که این جشنواره بین‌المللی خواهد شد، اما چهارمین دوره این جشنواره به شکل ملی برگزار شد.

گلریز در این‌باره تصریح کرد: وقتی توانایی حمایت از گروه‌های داخلی نیست، چگونه می‌توان گروه‌های خارجی را حمایت کرد؟ ما به سختی توانستیم جایزه‌های برندگان جشنواره را مهیا کنیم. درحالی‌که اگر بودجه بیشتری به این بخش تعلق گیرد، شاهد توانایی‌های بسیاری از هنرمندان جوان و گمنام خواهیم بود.اما دو روز بعد در طول جشنواره موسیقی مقاومت، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای شرکت در اختتامیه به کرمانشاه آمده بود درباره بودجه جشنواره تصریح کرد: «بودجه این دوره از جشنواره 30درصد افزایش پیدا کرده است، اما امسال با اینکه محدودیت‌های مالی داشتیم جشنواره موسیقی مقاومت از کاهش بودجه‌ها در امان مانده است و آنچه امروز در این جشنواره انجام می‌شود با توجه به اعتبارات موجود دارای اعتبار و جایگاه خوبی است اما من تمایل دارم یک جهش جدی در بخش موسیقی مقاومت داشته باشیم، چرا که غنای این جشنواره به غنای موسیقی کشور وابسته است.»

اما سخنان دبیر جشنواره و حتی هنرمندان جشنواره حکایت از کاهش یا حتی کمبود بودجه دارد. گلریز در پاسخ به این پرسش که چرا سمفونی‌های فاخر در مورد مقاومت به هنرمندان مطرح سفارش داده نمی‌شود یا حضور هنرمندان مطرح در این جشنواره کم است، به بودجه کم جشنواره اشاره دارد؛ نکته‌ای که محمد جلیل عندلیبی در جایگاه یکی از داوران چهارمین جشنواره موسیقی مقاومت درباره آن اینگونه گفت: «برای رشد و افزایش جایگاه موسیقی مقاومت باید از این موسیقی حمایت شود و حمایت مالی هم باعث رونق این جشنواره می‌شود.»

وعده مسئولان با توجه به نقش این جشنواره بر حمایت از موسیقی مقاومت است اما عملا این وعده فراموش شده‌است. به گفته عندلیبی، برگزاری این جشنواره بهترین فرصت برای گرفتن بودجه در حوزه موسیقی بود. آهنگساز آلبوم «بی قرار» در این‌باره گفت: «جشنواره مقاومت بهترین بهانه بوده تا ارشاد بتواند بودجه بگیرد و بودجه کافی بهترین فرصت برای فعالیت جوانان عرصه موسیقی است تا بتوانند خود و موسیقی‌شان را به همه معرفی کنند. این جشنواره می‌تواند بهترین بودجه‌ها را به‌خود اختصاص دهد اما متأسفانه از آنجایی که موسیقی در حاشیه است، کمترین بودجه را به آن اختصاص می‌دهند.»هرچند حمید شاه‌آبادی از افزایش 30درصدی بودجه جشنواره نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد اما در پاسخ به خبرنگار همشهری در مورد کمبود بودجه جشنواره موسیقی با استناد به صحبت‌های دبیر و داوران جشنواره می‌گوید: «افزایش بودجه امری نسبی است، همانطور که سال گذشته بودجه اجازه نداد مهمان خارجی دعوت کنیم یا سمفونی فاخر بسازیم. امسال هیچ افتی نسبت به سال گذشته نداشتیم و همچنان معاونت هنری در حال برنامه‌ریزی این جشنواره در دوره‌های بعدی است.»

با این حال معاون هنری وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی درباره عدم‌سفارش سمفونی‌های فاخر موسیقی مقاومت و شرکت هنرمندان مطرح در این دوره از جشنواره گفت: «بودجه محدود است اما بودجه معاونت با سایر ارگان‌ها قابل مقایسه نیست، با این حال کارهای انجام نشده را نباید تقصیر بودجه کم بگذاریم.»در چهارمین جشنواره موسیقی مقاومت 12گروه شرکت داشتند.

کد خبر 185316

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز