گروه اقتصادی - محمد رضایی: هفته گذشته باز هم یک هفته پرچالش ارزی برای کشور بود. هفته‌ای که از یک سو نرخ ارز روزبه‌روز افزایش یافت و رکوردهای بی‌سابقه‌ای را به ثبت رساند و از سوی دیگر وزیر اقتصاد تأکید عجیبی بر مسئول نبودن و اختیار‌نداشتن در این بازار داشت.

در طرف دیگر میدان هم مجلس بود که این بار انتقادات شدیدتری را از عملکرد مسئولان ارزی کشور مطرح کرد. ریشه التهابات بازار را در گفت‌وگو با دکتر غلامرضا تاجگردون بررسی کرده‌ایم.

  • مدیریت فعلی بازار ارز را تا چه اندازه منطبق بر اصول کارشناسی می‌دانید؟

در مورد نرخ ارز و بازار آن اعتقاد دارم مهم‌ترین نکته ثبات بازار ارز است. در نتیجه اتخاذ هر روشی که منجر به تثبیت بازار شود قطعا مورد حمایت مجلس و سایر نهادهای کارشناسی است. به همین‌خاطر است که وقتی بحث بازار ارز شد مجلسی‌ها حمایت کردند. همچنین اگر دولت از طریق یک بازار فرعی اقدام به فروش ارز کند باز هم مجلس از این کار حمایت می‌کند چون این کار در جهت ثبات و شفاف‌سازی‌ بازار ارزیابی می‌شود.

  • اما اینکه آیا این کار ، شامل همه خواسته‌هاست یا منجر به نتایج مثبتی می‌شود، باید در ادامه از طریق مشاهده سرعت و دقت عمل بانک مرکزی درباره آن قضاوت کرد. در ادامه راه چند نکته مهم است؛ یکی اینکه در یک دوره نسبتا قابل توجه دولت سیاست خود را تغییر ندهد. دوم اینکه دولت حداقل برای یک دوره شش‌ماهه منابع کافی را برای تزریق مداوم در بازار ارز داشته باشد. این دو مورد به‌عنوان آسیب‌های جدی سیاست جدید به شمار می‌رود. مابقی اشکالات احتمالی را بازار تعیین می‌کند.
  • آیا الان واقعا یک سیاست واحد در بازار ارز قابل تشخیص است؟

الان با وجود اینکه موضوع و هدف شفاف است اما روش‌های اجرا چندان شفاف نیست. دلیل هم این است که هر روز دولت باید نرخ را بگیرد و دو درصد کمتر از این نرخ به بازار، ارز عرضه کند. اینکه قیمت‌های روز قبل را از چه بازاری بگیرند خیلی مهم است؛ یک بازار با عرضه روزی 200میلیون دلار یا یک بازار با عرضه روزی 10میلیون دلار. اما به هر حال چون دولت قصد دارد تا آبان‌ماه بورس ارز را راه‌اندازی کند امیدواریم که یک بازار مشخص این کار را انجام دهد البته بازار ارز نباید دستوری و فرمانی باشد.

  • وزیر اقتصاد اعلام کرده که دولت از مدیریت بازار ارزی روسفید بیرون می‌آید. پیش‌بینی شما از این وعده چیست؟

هر چیز خوبی که دولت آرزو کند، خواسته مجلس هم است. در این راستا نمایندگان هر کاری که بتوانند انجام می‌دهند تا مدیریت بازار ارز عملکرد موفقی داشته باشد.

  • یکی از توجیهات اصلی که وزیر اقتصاد برای افزایش نرخ ارز اعلام کرده، کاهش درآمدهای ارزی ناشی از تحریم‌هاست. آیا شما این نظر را قبول دارید؟

من برای تحریم سهم قائل هستم؛ اما نه سهم مطلق. به این معنی که تحریم در جهت دهی و گرایش بازار ارز به این سمت و سو نقش داشته اما چون یک آشفتگی در تصمیم‌گیری داشتیم، سهم تحریم‌ها هم تشدید شد. بالاخره گفته‌های وزیر اقتصاد هم نشان می‌دهد که همه‌‌چیز به تحریم برنمی‌گردد.

  • کارآمدترین مدیریت را در بازار ارز کدام مرجع می‌تواند برعهده داشته باشد؟

بانک مرکزی مستقل. در حال حاضر بانک مرکزی مستقل نیست که چنین مشکلاتی در بازار ارز به‌چشم می‌خورد. به‌نظر بنده مدیریت بازار ارز به هر نهاد دیگری غیراز بانک مرکزی مستقل سپرده شود، وضع بازار بدتر می‌شود.

  • آیا مجلس ابزاری برای الزام بانک مرکزی به پاسخگویی در این رابطه دارد؟

ما دنبال این موضوع نیستیم که بانک مرکزی به مجلس پاسخگو باشد. دنبال استقلال بیشتر این نهاد در تصمیم‌گیری هستیم.

کد خبر 185298
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز