همشهری‌آنلاین: معاون ‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با تشریح جزئیات قیمت‌گذاری کالاهایی که مشمول ارز مرجع و غیرمرجع می‌شوند، گفت: احتمال تغییر در کالاهای مشمول دریافت ارز مرجع وجود دارد.

مهر نوشت: کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی با اشاره به تصمیم دولت برای فروش ارز به نرخ دو درصد پایین‌تر از نرخ بازار آزاد گفت: اولویت 3 تا 5 تعرفه‌های کالایی مشمول دریافت ارز به نرخ 2 درصد پایین تر از نرخ بازار آزاد می‌شوند اما اولویت 1 و 2 همچنان قرار است ارز مرجع بگیرند.

معاون کل سازمان توسعه تجارت افزود: البته ممکن است کالاهایی که در اولویت‌های 1 و 2 هستند اصلاح شوند؛ به این معنا که تائیدیه‌ای از معاونت‌های تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ شود که بر مبنای آن، بتوان رضایت تجار را در تامین ارز با نرخ مرجع، تامین کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص کشور در تامین ارز، ممکن است اولویت‌های کالایی به نحوی اصلاح شوند که هم منافع تولیدکننده و هم منافع تجار و مصرف‌کنندگان لحاظ شود.

به گفته کرمانشاهی، به این ترتیب کالاهایی که ارز مرجع دریافت می‌کنند، حتما باید قیمت تمام‌شده آنها بر مبنای لحاظ کردن ارز دولتی باشد، اما گروه‌های کالایی که ارز آزاد دریافت می‌کنند باید قیمت تمام شده خود را با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هماهنگ شود که آن هم بر مبنای ارزی است که در بازار خریداری می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که تعیین قیمت جدید ارز که 2 درصد زیر قیمت بازار آزاد باشد، باز هم دغدغه قیمت را برای تجار باقی می‌گذارد، اظهار داشت: همان تجار و تولیدکنندگانی که تا پیش از این مجبور بودند که ارز را با قیمت آزاد از بازار خریداری کنند، اکنون 2 درصد پول کمتری برای دریافت ارز مورد نیاز خود می‌پردازند و این به نفع آنها است. کرمانشاهی گفت: با این کار، بانک مرکزی بخشی از تامین ارز مورد نیاز بازار را تامین می‌کند.

کد خبر 185236
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز