همشهری آنلاین: سازمان توسعه تجارت ایران و مرکز توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری کره جنوبی (‪ (Kotra‬روز شنبه در تهران تفاهمنامه تجاری امضا کردند.

به گزارش ایرنا، تفاهمنامه مذکور توسط مهدی غضنفری معاون وزیر بازرگانی و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران و کی هوا هونگ رئیس کل مرکز توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری کره جنوبی امضا شد.

این تفاهمنامه در زمینه تبادل اطلاعات میان سازمان‌های ذیربط دو کشور، تحقیقات بازارشامل تحقیقات کالایی و تهیه اطلاعات درخصوص بازارهای دو طرف، اقدام‌های مرتبط با تشویق و توسعه تجارت میان ایران و کره جنوبی، برگزاری جلسات کارشناسی و گردهمایی برای معرفی توانمندی‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در هر دو کشور است.

میزان صادرات نفت ایران به کره جنوبی در سال ‪ ۲۰۰۵‬حدود ‪ ۳/۲‬میلیارد دلار به ثبت رسیده است و در شش ماهه نخست سال ‪ ۲۰۰۶‬صادرات نفت کشورمان بالغ بر ‪ ۲/۲‬میلیارد دلار بود.

محصولات پتروشیمی، انواع میوه و سبزیجات مهمترین اقلام صادراتی ایران به کره جنوبی است و قطعات یدکی خودرو، آهن و فولاد و تولیدات صنعتی از عمده اقلام وارداتی ایران از کره جنوبی است.

همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس‌ سازمان‌ توسعه‌ تجارت‌ ایران‌ با اشاره‌ به‌ افزایش‌ سرمایه‌گذاری‌ کره‌جنوبی‌ در ایران‌ خاطرنشان‌ کرد‌: پیش‌ بینی‌ می‌شود با امضای‌ این‌ تفاهمنامه‌‌ حجم‌ مبادلات‌ تجاری‌ ایران‌ و کره‌ جنوبی‌ نسبت‌ به‌ سال‌ گذشته‌ که‌ از رشد ‌10‌
درصدی‌ برخوردار بود‌ ‌20‌ درصد رشد یابد‌.

وی‌ یادآور شد‌ مشارکت‌ کره‌جنوبی‌ در طرح‌های‌ مختلف‌ اقتصادی‌ ایران‌ در سال‌ جاری‌ بیش‌ از پیش‌ ارتقا خواهد یافت‌‌.

حجم مبادلات تجاری ایران و کره جنوبی در ‪ ۱۰‬ماهه نخست سال ‪ ۱۳۸۵‬بالغ بر ‪ ۱/۷۵‬میلیارد دلار بوده که سهم کشورمان از این رقم ‪ ۱۹۰‬میلیون دلار بوده‌است.

شرکت‌های کره‌ای بیش از ‪ ۱۰‬میلیارد دلار در پروژه‌های در حال اجرای مختلف در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

کد خبر 18513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز