اردبیل: توسعه زندگی شهری طی سال‌های اخیر در اردبیل علاوه بر فواید آن مضرات بسیاری را تحمیل کرده به‌طوری که آلودگی محیطی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زندگی پررنگ کرده است.

شهر اردبیل

 به گزارش‌مهر، اردبیل مراحل تبدیل شدن به کلانشهر را در حالی طی می‌کند که با تجربه زندگی در شهرهای آن می‌توان شاهد شکاف عمیق فرهنگ شهرنشینی این استان با شهرهای پیشرفته بود. تهدید آلودگی به شکل‌های مختلف ازجمله آلودگی صوتی و آلودگی هوا برای ربودن آسایش ساکنان شهرها دهان باز کرده و به‌دلیل بی‌توجهی به فرهنگسازی‌ این مهم موجب شده هر سال به روزهای ناسالم این استان اضافه شود. بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست معتقدند بیشترین حجم آلودگی از این دست متعلق به وسایل نقلیه است و با رفع مشکلات فنی و استانداردسازی خودروها می‌توان از حجم آلودگی‌ها کاست.

هم‌اکنون بسیاری از شهروندان اردبیلی بر افزایش آلودگی‌های صوتی و هوا در مرکز استان تأکید دارند و معتقدند علاوه بر رشد آلودگی‌های محیطی به‌ویژه صوتی و ورود گاه و بی‌گاه ریزگردهای عربی به این استان، در ساعات پیک ترافیک نیز افزایش آلودگی هوا در مناطق مرکزی شهر غیرقابل انکار است. این اظهارات در حالی تأکید می‌شود که مدیرکل محیط‌زیست استان با تأکید بر فعال شدن ایستگاه‌های سنجش آلودگی معتقد است خروجی این ایستگاه‌ها نشان می‌دهد اردبیل جزو استان‌هایی با هوای پاک است. علی حمیدی با اشاره به فعال کردن ایستگاه‌های سنجش آلودگی در سال‌های اخیر عنوان کرد: در استان اردبیل تنها یک دستگاه سنجش آلودگی در اطراف دریاچه شورابیل مستقر است که تا سال 90غیرفعال بوده ولی از امسال با صرف اعتبار مناسب راه‌اندازی شد. به گفته وی از آنجا که در مرکز شهر با توجه به ترافیک موجود احتمال آلودگی زیاد است یک دستگاه سنجش آلودگی در خیابان امام و دیگری در خیابان جام جم راه‌اندازی می‌شود تا داده‌ها ی جمع‌آوری شده از میزان آلودگی هوا در اردبیل بهتر سنجش شود. حمیدی با بیان اینکه در دستگاه سنجش آلودگی هوا در اردبیل ناشی از نفوذ ریزگردها دو بار وضیعت ناسالم به ثبت رسیده است، تصریح کرد: شاخص ذرات غبار با pm سنجیده می‌شود که اگر قطر هر ذره 10میکرون باشد خطر کمتری دارد و اگر pm آن 2/5میکرون یا پایین‌تر باشد حساسیت آن خیلی بالا بوده و خطرناک است.

ریزگردها در هوای آلوده اردبیل ‌

این مسئول که پیش از این به کاهش 35درصدی آلودگی هوای اردبیل اشاره داشته با تأکید بر افزایش گردوغبار و ریزگردها طی ماه‌های اخیر در اردبیل، بیان کرد: این ریزگردها از کشورهای همسایه به‌ویژه از کشور عراق به‌دلیل خشک شدن رودها و تالاب‌ها و تخریب منابع طبیعی آن کشور سال‌هاست که گریبان گیر کشور ما شده به طوری که میزان آلودگی در سال‌جاری بیش از گذشته بود. وی اضافه کرد: به هرحال بررسی‌ها نشان می‌دهد ریزگردهای گاه و بی‌گاه موجود در آسمان اردبیل نمی‌تواند منشا محلی داشته باشد و درصورتی که از گسترش آلودگی جلوگیری نشود اردبیل نیز به وضعیت تهران و کلانشهرها دچار خواهد شد.

‌اما گلایه‌های شهروندان از آلودگی محیط شهری به آلودگی هوا خلاصه نمی‌شود و شهروندان آلودگی صوتی رو به رشد را دغدغه‌ای می‌دانند که کمتر از آلودگی هوا مورد توجه بوده و در واقع هیچ برنامه مشخصی برای کنترل آن وجود ندارد. واحد اندازه‌گیری صوت دسی بل است و به‌طور میانگین قرار گرفتن در معرض صدایی با شدت ۸۵ دسی‌بل به گوش انسان صدمه جدی وارد می‌کند. یکی از شهروندان اردبیلی با بیان اینکه آلودگی صوتی ملموس‌تر از آلودگی هواست و نمی‌توان وجود آن را انکار کرد، افزود: با وجود تأثیرات مخربی که این نوع از آلودگی بر روان شهروندان می‌گذارد به‌نظر می‌رسد هیچ راهکار اجرایی برای کنترل آن وجود ندارد. بهرام عزیزی به بوق‌زدن مداوم خودروها در خیابان‌های شلوغ شهر اشاره کرد و متذکر شد: بوق زدن برخلاف کمربند ایمنی بستن جریمه نمی‌شود درحالی‌که هر دو سلامت انسان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

شیوه‌های کنترل آلودگی صوتی در اردبیل اجرا نمی‌شود

در حال حاضر آلودگی صوتی مقدمه بیماری‌ها و مشکلات روانی بسیاری شده و در عین حال مسئولان دستگاه‌های مرتبط اقدامی برای کنترل آن انجام نمی‌دهند. کارشناسان شهری با تأکید بر ضرورت فرهنگسازی‌ از طریق رسانه‌ها اعتقاد دارند که صدا و سیما در این راستا کوتاهی داشته و برنامه مدون و کارشناسی شده برای یکی از جدی‌ترین معضلات شهری پیاده نکرده است. جلوگیری از ساخت واحدهای مسکونی در مجاورت فرودگاه‌ها، ایجاد دیواره‌های صوتی در بزرگراه‌ها و معابر، ضد‌صدا کردن ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی، مضاعف یا دولایه‌کردن شیشه پنجره‌ها جهت جلوگیری از نفوذ صدای بیرون به داخل ساختمان، محدود و ممنوع کردن عبور کامیون‌ها و وسایل نقلیه پرصدا، ممنوعیت بوق زدن و اصلاح فرهنگ ترافیکی ازجمله مهم‌ترین روش‌های کنترل آلودگی صوتی است که در اردبیل عملا اجرا نمی‌شوند.

کد خبر 185071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز