گروه اقتصادی: نابسامانی در مدیریت و آشفتگی بازار ارز موجب افزایش عرضه دلارهای تقلبی به بازار و زیان متقاضیان واقعی شده که این موضوع امنیت اقتصادی را به‌شدت تهدید خواهد کرد.

فداحسین مالکی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا با بیان این مطلب ، نکته مهم در آشفته بازار کنونی ارز را گسترش مبادلات غیرقانونی ارز و افزایش ورود و عرضه دلارهای تقلبی قلمداد کرد و گفت: این شرایط موجب شده تا عده‌ای که نیاز ضروری خود را از این بازار تأمین می‌کنند اسیر جعل و تقلب در موضوع ارزهای خارجی شوند.

ضعف مدیریت بازار ارز

وی افزود: براساس قوانین و مقررات، مسئولیت تنظیم بازار، پاسخگویی به نوسانات غیرواقعی ارز و سایر موضوعات مرتبط بر عهده بانک مرکزی است و نابسامانی کنونی ناشی از مدیریت، سیاستگذاری و رویه‌های اجرا‌شده از حدود یک سال گذشته است. مالکی با بیان اینکه صدور بخشنامه‌های متعدد و متناقض، اظهارنظرهای غیرمنطقی و وعده‌های غیر‌عملی موجب بی‌ثباتی و تشنج در بازار ارز شده است، تصریح کرد: این رویکرد‌ها موجب افزایش بی‌رویه و نوسان شدید نرخ ارز شده.

توقف واردات با ارز مرجع و فروش با ارز آزاد

خبر دیگر اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی در دومین اظهارنظر ارزی‌اش در کمتر از یک هفته، جزئیاتی از تصمیم دولت و بانک مرکزی برای سامان‌دادن به التهاب در بازار ارز را اعلام و تأکید کرد: با راه‌اندازی پورتال ارزی از ابتدای هفته آینده، واردات با نرخ ارز مرجع و فروش با نرخ آزاد در بازار متوقف می‌شود.

همزمان موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصمیم جدید دولت و مجلس برای اختصاص ارز به‌منظور واردات کالاها با نرخ دو درصد پایین‌تر از نرخ بازار آزاد خبر داد. به گزارش همشهری، محمود بهمنی پیش از این از رانت ارزی ناشی از واردات کالا با ارز مرجع و فروش کالاهای وارداتی براساس نرخ آزاد ارز انتقاد کرده و خواستار اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) شده بود؛ انتقادی که از سوی مهدی غضنفری وزیر صمت بی‌پاسخ ماند.

به گزارش مهر، دیروز محمود بهمنی گفت: فاز جدید پورتال ارزی را به این منظور راه‌اندازی می‌کنیم که از زمان ثبت سفارش کالا و خوردن مهر نرخ ارز مرجع که به بانک می‌آید، بتوان از طریق سیستم بانکی برخی کنترل‌ها را در این زمینه اعمال کرد.او اظهار داشت: بانک مرکزی باید بتواند در این بخش نظارت‌های خود را اعمال کند و اینطور نباشد که بیایند کالایی را ثبت سفارش کنند و بعد ال‌سی آن باز شود ولی کالا وارد کشور نشود، درحالی‌که ارز با نرخ مرجع گرفته باشد.

کد خبر 185039
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز