مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نوعی ربات نیمه خودکار در مقیاس آزمایشگاهی برای معاینه آسانتر روده بزرگ در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شد.

روده بزرگ

به گزارش ایسنا، نسیم نادری، پژوهشگر طرح ربات نیمه خودکار با اشاره به روش کنونی مشاهده بافت داخلی روده بزرگ گفت: این کار با استفاده از لوله‌های قابل انعطافی انجام می‌شود که در آن به علت نیاز به اعمال نیرو از خارج بدن برای حرکت در مسیر روده، معاینه با ناراحتی و درد برای بیمار همراه است.

وی افزود: در این طرح از آنجا که منبع حرکت ربات از داخل آن تامین شده است و نیازی به فشار از بیرون نیست، از طرف دیگر سر ربات در سه جهت حرکت می کند، عبور آن از پیچ‌های روده به آسانی انجام می‌شود و کاربردی شدن آن نوید کاهش ناراحتی و درد برای بیمار را می‌دهد.

پژوهشگر این طرح از امکان ساخت ربات در اندازه کوچکتر خبر داد و گفت: در صورت تامین بودجه می‌توانیم نمونه‌های کوچکتر و کاربردی ربات را هم طراحی و تولید کنیم.

وی افزود: معاینه روده در بررسی برخی علائم اولیه سرطان و هر مساله غیرطبیعی مانند التهاب، زخم، خونریزی یا پلیپ انجام می‌شود.

more  مفاهیم: سرطان روده چیست؟  

این دستگاه در قالب پژوهش رساله کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی نسیم نادری و با راهنمایی پروفسور نجاریان طراحی و ساخته شده است.

کد خبر 184908
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز