دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

گروه بورس: بورس ارز هنوز راه نیفتاده گرفتار اختلافات شد. به گزارش همشهری، دیروز در شرایطی که رئیس اتاق بازرگانی ایران از منتفی شدن راه‌اندازی بورس ارز خبر داد، سازمان بورس این موضوع را تکذیب کرد و پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از قطعی شدن ایجاد بورس ارز در دولت و راه‌اندازی آن در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

بورس

این در حالی است که بانک مرکزی با وجود آنکه یک‌ماه از طرح اولیه تأسیس این بورس می‌گذرد و کمیته‌ای مرکب از وزارت اقتصاد، سازمان بورس و بانک مرکزی تشکیل شده سکوت اختیار کرده و هیچ خبری در مورد تصمیم نهایی در این‌باره نمی‌دهد. از همان زمان که موضوع راه‌اندازی بورس ارز جدی شد، بسیاری از اعضای اتاق بازرگانی و کارشناسانی که به نوعی با این اتاق در ارتباط بودند با راه‌اندازی بورس ارز مخالفت کردند تا جایی که در چند روز گذشته اتاق بازرگانی ایران به مخالف جدی بورس ارز تبدیل شد و حتی برخی از اعضای این اتاق سخنان تندی علیه بورس ارز ایراد کردند.

این در حالی است که به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی نیز به‌عنوان متصدی اجرایی این بورس تمایل چندانی به اجرای این طرح ندارد. رسم است که بانک مرکزی با تمام طرح‌ها و لوایح مربوط به بازار سرمایه و سازمان بورس مخالفت می‌کند و این چیز چندان جدیدی نیست. شاید این تصمیم هم در راستای مخالفت‌های سنتی این بانک با سازمان بورس انجام می‌شود. اما نکته اینجاست که تنها نهاد قانونی که می‌تواند درباره تأسیس شدن یا نشدن این بورس اظهارنظر کند، شورای‌عالی بورس است و بانک مرکزی نیز موظف است به این تصمیم تمکین کند.

در همین رابطه روز گذشته محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها گفت: راه‌اندازی بورس ارز از دستور کار بانک مرکزی خارج شده و در اولویت‌های بعدی قرار گرفته است. به‌دنبال این اظهارات محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و عضو شورای بورس در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: اینکه رئیس اتاق بازرگانی اعلام کرده راه‌اندازی بورس ارز منتفی است، نظر شخصی ایشان است و با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و همچنین آخرین اطلاعات موجود تصمیمی برای اینکه این بورس راه‌اندازی نشود گرفته نشده است.

نامه آمادگی بورس به بانک مرکزی

در عین حال رئیس اداره امور بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار هم از منتفی‌شدن راه‌اندازی بورس ارز ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: دیروز نامه‌ای ‌رسمی مبنی بر آماده بودن همه زیر ساخت‌ها به بانک مرکزی ارائه شد تا به‌عنوان متصدی اصلی تصمیم‌گیری کند. محمود خواجه نصیری افزود: از تصمیم آنها اطلاعی ندارم، ولی دیروز طی نامه‌ای رسمی به بانک مرکزی اعلام کردیم سازمان بورس و اوراق بهادار همه زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی بورس ارز را آماده کرده تا به محض اعلام بانک مرکزی، در فاصله کوتاهی معاملات آن انجام شود. وی ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی متصدی راه‌اندازی بورس ارز است و می‌تواند تصمیم‌گیری کند، هر زمانی که بانک مرکزی صلاح بداند، سازمان بورس به وظایف خود عمل خواهد کرد.

کد خبر 184878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز