گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: کار ساخت مسکن برای زلزله‌زدگان استان آذربایجان‌شرقی با سرعت خوبی پیش نمی‌رود و براساس مشاهدات خبرنگار همشهری اگر این روند ادامه یابد یقینا بسیاری از هموطنان زلزله‌زده تا چند‌ماه دیگر هم باید در چادرها زندگی کنند.

مناطق زلزله زده

این در حالی است که بنا به اذعان مسئولان مختلف درگیر در ماجرای‌ زلزله،‌ نیازهای اولیه مردم منطقه هنوز تأمین نشده است. سرمای زود‌رس، کمبود مصالح مورد نیاز برای ساخت‌وساز در منطقه، کوهستانی بودن مناطق زلزله زده و بعد مسافت روستاها از جاده‌های اصلی و خاکی بودن راه‌های روستایی، برخی از مشکلات پیش‌رو برای تأمین نیازهای زلزله‌زدگان است.

البته‌ وضعیت روحی و روانی زلزله‌‌‌زدگان نیز نیازمند توجه بیشتر است‌، ‌افزون بر آن برآورده‌نشدن نیازهای اولیه،‌ آنها را آسیب‌پذیر کرده است. اظهارات معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور کاملا موید این نکته است. فرید لطیفی با اشاره به اینکه برای بازسازی مناطق زلزله زده با مشکل کمبود مصالح روبه‌‌رو هستیم به فارس گفت: بازتوانی حادثه دیدگان به کندی پیش‌می‌رود.

او درباره بازتوانی زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی اظهار کرد: طرح جامع بازتوانی کشور تهیه شده و در انتظار تصویب شورای‌عالی مدیریت بحران است. لطیفی با اشاره به اینکه از روانشناسان برای آرامش حادثه دیدگان استفاده می‌شود، گفت: کمیته امداد در بازتوانی افراد تحت پوشش خود را حمایت می‌کند و زلزله‌زدگانی که وضعیت خوبی نداشته باشند نیز تحت حمایت این دستگاه قرار می‌گیرند. معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: روانشناسانی از سوی بهزیستی و وزارت بهداشت نیز در بازتوانی
حادثه دیدگان حضور دارند و رویکرد بهزیستی در این خصوص استفاده از روش‌های بدون دارو است.

او با اشاره به بازدید اخیر از مناطق زلزله‌زده گفت: در این بازدید با وجود اینکه دستورالعمل‌های هر دستگاه مشخص شده بود ولی به‌دلیل نبود نیروهای متخصص اقدامات به کندی پیش می‌رود.

آغاز ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی

در همین حال رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در روزهای اول حادثه در مناطق آذربایجان وعده داد تا دو هزار واحد مسکونی را تا قبل از فصل سرما بسازد پیش‌بینی کرد: 800واحد مسکونی تا قبل از فصل سرما در مناطق زلزله‌زده ساخته خواهد شد.

همایون هاشمی افزود: یکی از خدماتی که در این مدت به خانواده‌ها و کودکان داده شده است ارائه مشاوره‌های مختلف بوده ‌ که این مشاوره‌ها توانسته است تا حد زیادی خانواده‌ها را به زندگی عادی برگرداند. او اعلام کرد: سازمان بهزیستی برای ساخت هر واحد مسکونی مبلغ دو میلیون تومان‌ به‌صورت بلاعوض به مددجویان تحت پوشش پرداخت می‌کند.

سخنان رئیس سازمان بهزیستی ابهام دارد،‌ فصل سرما در مناطق زلزله زده از راه رسیده و اینکه و‌عده داده شود که تا آغاز فصل سرما 800واحد مسکونی ساخته می‌شود قدری تامل‌برانگیزاست، فصل سرما روی کاغذ از اواخر پاییز شروع می‌شود اما در مناطق زلزله‌زده که کوهستانی است ماجرا کاملا متفاوت است. همچنین به گفته روستائیان در برخی روستاها خدمات مشاوره‌ای ارائه نشده است.

توزیع بسته‌های آموزشی

بوی مهر از راه می‌رسد ولی مهر‌ماه امسال در مناطق زلزله‌زده حکایت دیگری دارد و باید شادی‌هایمان را با دانش‌آموزان مناطق زلزله زده تقسیم کنیم، آموزش و پرورش و سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در آستانه بازگشایی مدارس تصمیم گرفته‌اند که بسته‌های آموزشی به دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده هدیه کنند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان آذربایجان‌شرقی در این‌باره به همشهری گفت: آموزش و پرورش بین دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه مناطق زلزله‌زده بسته‌های آموزشی شامل نوشت افزار و کتاب‌های درسی را به‌صورت رایگان توزیع می‌کند. علی آذرنژاد اظهار کرد: این بسته‌های آموزشی پیش از بازگشایی مدارس بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود.

او با بیان اینکه در برخی روستاها مدارس آنها ناامن تشخیص داده شده گفت: در این روستاها که حدود 40مدرسه است، تا اول مهر‌ماه کانکس نصب ‌می‌شود.همچنین سازمان جوانان جمعیت هلال احمر نیز از توزیع 25هزار بسته مهرانه ویژه دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان‌شرقی از فردا خبر داد.بسته‌ مهرانه شامل کیف، لوازم‌التحریر و بروشور‌های آموزشی است که با اولویت دانش‌آموزان دبستانی و راهنمایی در مناطق زلزله زده توزیع می‌شود.

آمادگی مدارس

به جرأت می‌توان گفت که مدارس مناطق زلزله‌زده، به‌ویژه در مناطق روستایی، کمترین آسیب را متحمل شده‌اند و اکنون به جز اندکی از مدارس که به پایگاه امداد و نجات تبدیل شده‌اند یا برخی روستائیان در آنها سکونت دارند، مابقی مدارس آماده استقبال از دانش‌آموزان است. به گفته مدیرکل نوسازی مدارس استان آذربایجان‌شرقی، همه 713مدرسه شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس، آماده استقبال از دانش‌آموزان هستند و برای تخلیه برخی واحدهای آموزشی که به پایگاه‌های امداد و نجات تبدیل شده‌اند نیز مکاتبه شده است.

کد خبر 184739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز