همشهری‌آنلاین: عنوان داغ‌ترین نقطه زمین دیگر به العزیزه لیبی تعلق ندارد زیرا دره مرگ (Death Valley) در کالیفرنیا توانست رکورد گرما را شکسته و به عنوان داغ‌ترین منطقه زمین شناسایی شود.

دره مرگ

نکته قابل توجه درباره درجه حرارت رکورد‌شکن دره مرگ کالیفرنیا این است که درجه‌حرارت 56.7 سلسیوسی این منطقه به سال 2012 اختصاص ندارد، بلکه این درجه حرارت در 10 جولای سال 1913 به ثبت رسیده‌است.

این درجه حرارت اکنون به رسمیت شناخته شده‌است زیرا رکورد قبلی، یعنی درجه حرارت 58 درجه سلسیوس که به العزیزیه لیبی اختصاص داشت پس بررسی‌های دقیق گروهی از هواشناسان توسط سازمان جهانی آب‌و هوا لغو شد.  این درجه حرارت مدتها مورد تردید قرار داشت،‌اما مطالعه اخیر در نهایت این رکورد را پس از گذشت 90 سال از زمان اندازه‌گیری آن، لغو کرده است.

بر اساس گزارش فاکس‌نیوز، درجه حرارت العزیزیه لیبی در 13 سپتامبر 1922 در یک پایگاه نظامی ایتالیایی اندازه‌گیری شده‌است. این حرارت برای مدت‌های طولانی به عنوان پدیده‌ای عجیب شناخته می‌شد، حتی با وجود اینکه لیبی کشوری گرم به شمار می‌رود. العزیزه در 35 مایلی جنوب‌غرب طرابلس در سواحل مدیترانه واقع شده و وجود آب نیز بر روی درجه حرارت منطقه تاثیرگذار است، با این‌همه هیچ یک از مناطق لیبی درجه‌حرارتی به اندازه العزیزیه نداشت.

به گفته محققان دانشگاه آریزونا مقایسه این درجه حرارت با محاسباتی که از درجه حرارت مناطق اطراف در قبل و بعد از سال 1922 انجام گرفته بود هیچ هم‌خوانی با یکدیگر نشان نمی‌دادند، از این رو محققان به اطلاعاتی که در طول تاریخ از مناطق مختلف و درجه حرارت آنها ثبت شده بودند رو آورده و به جستجو در میان آنها پرداختند تا از این طریق بتوانند درجه حرارت العزیزیه را به شکلی معقول به ثبات برسانند.

بررسی‌‌ها نشان داد ثبت درجه حرارت این منطقه مشکلات فراوانی داشته،‌از جمله توسط فردی آموزش ندیده انجام گرفته و ابزار به کار گرفته شده برای محاسبه درجه حرارت حتی در آن زمان نیز بسیار کهنه و قدیمی بوده‌است. همچنین منطقه مورد بررسی مقیاسی برای معرفی مناطق اطرافش نبوده و درجه حرارت آن با هیچ یک از درجات محاسبه شده در مناطق اطراف همخوانی نداشته است. همچنین این درجه حرارت با محاسباتی که بعدها بر روی حرارت العزیزه انجام گرفته بود نیز همخوانی نداشت.

از این رو رکورد سابق العزیزیه لغو شده و رکورد جدید 56.7 درجه سلسیوسی که در 10 جولای 1913 در دره مرگ کالیفرنیا به ثبت رسیده به عنوان رکورد جدید برای معرفی داغ‌ترین منطقه زمین اعلام شد.

کد خبر 184580
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز