همشهری آنلاین: سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، انتشار فیلمی توهین‌آمیز علیه ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص) را در چارچوب پروژه اسلام‌هراسی دانست و گفت: اگر کشورهای غربی و امریکا با موارد قبلی توهین به مقدسات به طور جدی برخورد نموده بودند، شاهد اهانت اخیر نبودیم.

محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل که در نیویورک به سر می برد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اقدام اخیر از دو منظر قابل بررسی است؛ اول این‌که این امر در واقع همان پروژه اسلام‌هراسی است که برای بهره‌ برداری‌های سیاسی دارد تکرار می‌شود. این امر دارای سابقه است و از زمان سلمان رشدی شروع شده و پس از آن نیز این امر به طور مکرر در مورد قرآن کریم، شئونات اسلامی و در مورد اخیر پیامبراکرم(ص) انجام شده است. دوم این‌که از نظر کنوانسیون‌های بین‌المللی، مقررات بین‌المللی و همین‌طور منشور ملل متحد هرگونه اهانت به ادیان ابراهیمی، پیامبران و شخصیت‌های مقدس ادیان و به ویژه کتاب‌های مقدس ادیان آسمانی محکوم شده است و این موضوع را شما به صراحت می‌توانید در کلیه این مباحث مشاهده کنید.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این‌گونه اقدامات نهایتا باعث خواهد شد که منازعات بین ادیان، ملت‌ها و فرهنگ‌ها بالا بگیرد و این امر به نفع بشریت نخواهد بود؛ لذا ما از دولت امریکا انتظار جدی داریم، که اگرچه در گذشته نسبت به آن کشیش امریکایی که اقدام به قرآن‌سوزی کرد کوتاهی غیرقا بل قبولی شد، شدیدا با عوامل اقدام ضدانسانی، ضدبشری و ضدعقلی اخیر برخورد جدی کند و آن‌ها نمی‌توانند بنام آزادی بیان از کنار این قضیه به سادگی بگذرند و به محکوم کردن حادثه اکتفاء کنند.

وی تاکید کرد: هم مبانی حقوقی و هم منشور سازمان ملل متحد راه را برای برخورد با این‌گونه اقدامات باز کرده و نه فقط مسلمانان بلکه جامعه بشری و همه ادیان الهی انتظار دارند که با عوامل این توهین به شدت برخورد شود. البته در طول تاریخ نیز از این نوع تلاش‌های مذبوحانه وجود داشته است ولی به تعبیر قران کریم هیچ‌کس نتوانسته نور خدا را با این شیوه‌ها خاموش کند و روشنایی و عظمت اسلام روز بروز ان‌شاءالله بیشتر خواهد شد.

نماینده ایران در سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره رویکرد گروه غیرمتعهدها نسبت به چنین موضوعاتی با توجه به ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد تصریح کرد: گروه غیرمتعهدها به طور مکرر در جلسات خود هرگونه اهانت به ادیان و کتب مقدسه الهی را محکوم و شدیدا با آن برخورد کرده است و در آخرین سندی هم که گروه غیرمتعهدها منتشر کرده در چند جا با این مساله برخورد جدی داشته است، بالاخص گروه غیرمتعهدها تاکید کرده که نمی‌توان به بهانه آزادی بیان اجازه داد که به کتب و پیامبران عظیم الشان الهی توهینی صورت بگیرد و مذاهب مورد اهانت واقع شوند؛ لذا از نظر گروه غیرمتعهدها اهانت اخیر به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) امری بسیار ناپسند، ممنوع و از نظر حقوقی قابل پیگیری و پیگرد است. این نظری است که که گروه غیرمتعهد ها دارد که دو سوم جمعیت سازمان ملل و دو سوم کشورهای دنیا را تشکیل می‌دهند، ضمن این‌که همان‌طور که بیان شد خود منشور سازمان ملل متحد که همه کشورها به ان متعهد هستند این را تایید می‌کند.

 

کد خبر 184560
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز