همشهری آنلاین: بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که حقوق جمهوری اسلامی ایران در استفاده مسالمت‌آمیز از فناوری هسته‌ای باید به‌رسمیت شناخته شود.

به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه نهم فروردین، در دیدار با منوچهر متکی وزیر امور خارجه تصریح کرد: مذاکره و استفاده از راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک بهترین گزینه برای حل پرونده هسته‌ای ایران است.

بان کی‌مون با اشاره به بازداشت ملوانان نیروی دریایی انگلیس در آب‌های سرزمینی ایران گفت: بدون بیان هیچ قضاوتی در این زمینه خواهان حل سریع این مسئله هستم.

وی خاطرنشان کرد: سیاسی کردن و تبلیغاتی شدن این موضوع هیچ کمکی به حل آن نمی‌کند.

وزیر امور خارجه نیز در این دیدار اظهار داشت: مشکل اصلی پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برخورد غیرسازنده طرف‌های مقابل به‌ویژه در "گروه ‪ "۵+۱‬می‌باشد که فاقد اراده لازم برای پذیرش حق مشروع کشورمان در فناوری هسته‌ای‌است.

به گفته متکی، درصورت حل شدن این مشکل، یک مذاکره جدی و بدون پیش شرط می‌تواند ضمن استیفای حق ملت ایران به نگرانی‌های موجود پایان دهد.

وزیر امور خارجه همچنین یادآور شد که اصرار بی‌نتیجه در تحمیل موضوع تعلیق غنی‌سازی صرفا با هدف فرار از مشکل و فقدان اراده لازم صورت می‌پذیرد که جمهوری اسلامی ایران منطقی برای پذیرش آن نمی‌بیند.

وی همچنین ضمن اشاره به موضوع تعرض ملوانان نیروی دریایی انگلیس به آب‌های سرزمینی ایران تأکید کرد: براساس مدارک متقن و قابل اثبات این نیروها در عمق آب‌های ایران بازداشت شدند و ما نیز این موضوع را در قالب حقوقی و قانونی تحت بررسی داریم.

کد خبر 18451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز