پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌‌گویند یک داروی تجربی که گیرنده‌های مغزی معینی را مهار می‌کند، می‌تواند تمایل به نیکوتین در موش‌ها و بابون‌های معتاد را از بین ببرد.

به گزارش رویترز به گفته این پژوهشگران این یافته ممکن است به ایجاد داروهای جدید برای کمک به افراد سیگاری برای ترک این عادت کمک کند.

این دارو تجربی، به نام GSK598809، به گروهی از ترکیبات تعلق دارد که نوع خاصی از گیرنده ناقل شیمیایی دوپامین را در مناطقی کلیدی از مغز که با اعتیاد به دخانیات ارتباط دارد، مهار می‌کنند.مانولو مونیانی، پژوهشگر در "مرکز کشف و تولید دارو آپتوییت" در ورونای ایتالیا می‌گوید این دارو اکنون برای مراحل ابتدایی کارآزمایی بالینی  در انسان‌ها آماده است.

این دارو در ابتدا بوسیله شرکت داروسازی بریتانیایی GSK ساخته شد، اما بعد این شرکت در سال 2010 تصمیم گرفت به سرمایه‌گذاری در برخی از حوزه‌های پژوهش علوم اعصاب را کنار بگذارد و در نتیجه کار بر رو ی این دارو را متوقف کرد. بررسی این ترکیب اکنون بخشی از طرح پژوهشی است که از اسکن مغزی برای شناسایی سازوکارهای مغزی زمینه‌ساز تکانشگری (رفتارهای آنی)، استرس و اعتیاد استفاده می‌کند.

بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که نیکوتین در دود سیگار میزان آزاد شدن دوپامین، یک ناقل شیمیایی مغزی را در بخش‌هایی از مغز شامل "جسم مخطط جلویی"، "مغز میانی" و "پالیدوم" را افزایش می‌دهد- تصور بر این است که همه این بخش‌ها نقشی کلیدی در وابسته شدن افراد سیگاری به نیکوتین دارند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید یک میلیارد نفر سیگاری در سراسر جهان وجو ددارند و دخانیات باعث مرگ نیمی از مصرف‌کنندگانش می‌شود.

کد خبر 184408

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز